Senaste nytt

Thailand med småbarn, strandpromenad, nära till sjukhus

I november ska jag och min fru åka till Thailand i en månad med vår 3,5-åring och vår 7-månaders baby. Vart ska vi åka? :)

Krav:

1. Nära sjukhus (så ingen ö).
2. Kunna leva strandliv, bada, leka, äta på restauranger och leva på stranden.
3. Helst bo väldigt nära stranden, utan väg emellan.
4. Kunna ba bo hyfsat billigt, men ändå helt okej.
5. Bra och pålitligt soligt väder.
6. Nära till livsmedelsaffär.

Vi gjorde en liknande resa med vår äldsta dotter när hon var 7 månader och bodde då i bungalows på Kamala Beach på Phuket. Vi vill gärna ha lite omväxling, även om det var bra, och framför allt bättre väder. Vi hade tyvärr regn (ihållande regn hela dagen) i 2-3 veckor av dessa 5 veckor.

Mycket tacksam för förslag!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

E.K

Medlem
Jag var där för 10 år sen och det var ett bra ställe då i alla fall. Bodde på Chaweng Beach som är på östra sidan.
Vädermässigt kan det vara lite lurigt eftersom det ligger i den regniga zonen som Phuket.
Om man vill ha någorlunda torrt under resan så är alternativen Hua Hin, Pattaya, Rayong och Ko Chang som också är en ö.
 

Gus

Medlem
Vi ska också till Thailand med vårt 11-månaders barn i just november. Vi ska besöka koh Chang, Koh Mak och koh Kut, 1 vecka på vardera ställe (samt 1 vecka i Bangkok). På Koh Chang finns "Koh Chang International Clinic" som är öppet 24/7. På de andra öarna finns mindre vårdinrättningar. Koh Chang International Clinic kan vid behov skicka ut speedboats till de andra öarna, och vid akuta fall finns det även en helikopter till hands. Se bara till att du har en försäkring som täcker detta!

Så jag tror att vår resrutt fungerar för er också, dock är jag osäker på punkt 4.
 

Gus

Medlem
Det undrar jag också. Har något av dina barn "special needs"?
Varför är närhet till sjukhus viktigt?
Jag kan inte svara för @Kristoffer Larsson räkning men då små barn är extra känsliga för sjukdomar så är det alltid tryggt att ha nära till ett sjukhus. Det är inga problem för en frisk vuxen människa att bli exempelvis magsjuk men små barn är känsligare för vätskeförluster än vuxna och kan behöva uppsöka sjukhus. Vår dotter är fullt frisk men man vet aldrig vad som kan hända i ett tropiskt klimat så vi vill också ha nära till ett sjukhus om det värsta skulle inträffa.
 
Koh Chang kanske är intressant, då. Tack. Inga problem med våra barn, men jag bill inte behöva åka båt 4 timmar mitt i natten med en unge med 41 graders feber. Då vill jag ha ett sjukhus av mycket bra standard max en timme bort med bil.

Ha ha, ordprediktionen måste ha rört till punkt 4. British Airways är absolut inte något krav.
 
Koh Chang kanske är intressant, då. Tack. Inga problem med våra barn, men jag bill inte behöva åka båt 4 timmar mitt i natten med en unge med 41 graders feber. Då vill jag ha ett sjukhus av mycket bra standard max en timme bort med bil.

Ha ha, ordprediktionen måste ha rört till punkt 4. British Airways är absolut inte något krav.
 
Toppen