Senaste nytt

Välja flyg Vietnam ut/inrikes?

ulagun

Medlem
Då vi läst mycket positivt om Vietnam, inte minst här på BC besöker vi landet senare i höst,
Däremot hittar vi inga rekommendationer vilka flygbolag som är att föredra.
Vi reser Singapore-Hanoi-Saigon-Singapore.
Singapore Airlines flyger utrikessträckorna till Vietnam men är avsevärt dyrare mycket än Vietnam air, som har fördelaktiga priser.
Finns tydligen även lågprisbolag, men dem tror jag vi lämnar om ingen av er har annan erfarenhet.
Frågan är hur Vietnam Air är att flyga med främst rörande säkerhet (Fru Ulagun är skeptiskt mot allt som andas u-landsbolag, ibland med visst fog). Även service o/b. Fika? Är det t.ex. ide att välja business om vi väljer Vietnam Air.
Är det stor skillnad att flyga inrikes contra utrikes med dem. Är tåg vettigt alternativ?
 

pep

Medlem
VN har meget billige billetter til SIN og KUL, typisk under 100 USD med indenrigstilslutning i Vietnam, se f.eks. hvilke OTA'er på hipmunk.com
 

Sahlen

Medlem
Hade ett par flygningar med Vietnam Airlines och Jetstar Pacific för ett par veckor sedan.

VN var väldigt bra. Trevlig crew, bra mat med gratis öl och vin. Vissa av planen hade reclinersäten i C om man vill ha lite mer plats.

Jetstar Pacific är som vilket lågprisbolag som helst. Som exempel avbröt dom serveringen (eller egentligen försäljningen) efter halva planet helt utan en kommentar. Sedan blev de lagom glada när jag tryckte på knappen för att försöka få tag på lite vatten.
 

Alf

Medlem
Jag får nog hålla med din hustru, @ulagun, håll er ifrån lågprisflyg i Asien. Gör som @Agö nämner, använd Vietnam Airlines. Det är nog det bästa du kan komma upp till när det gäller inrikes.
 

chazzie

Medlem
Jag körde Vietnam Airlines för Bangkok-Hanoi-Hong Kong, vi får se i maj om jag ångrar mig eller valde rätt :) Funderar eventuellt på en OT.
 

Smuffe

Medlem
Jag har flugit med Vietjet inrikes mellan Saigon-Hue och Nha Trang-Saigon.
Riktigt prisvärt på såpass korta sträckor inrikes, trevlig personal, moderna och nya flygplan och allt funkar smärtfritt.
Tänk er ett mellanting mellan Ryanair och Norwegian vad gäller säten men som påminner om Air Asia i asiatisk stil men klart bättre och trevligare.
För inrikes skulle jag rekommendera de då de är betydligt billigare än Vietnam Airlines om ni inte samlar miles till Skary Team. :)
Men å andra sidan så har de servering ombord och med optiontown kan ni få uppgradering och få något att tugga på samt fukta strupen med i loungerna.
 

pep

Medlem
Man kan också med Vietnam Airlines "Option Town:a" sig enbart till loungen om man väljer att flyga ekonomi....
Indenrigs med VN kan man uofficielt ofte købe sig loungeadgang for 300,000 VND (ca. 13 USD), det er lettere. Virker altid på Hanoi, men ikke altid fra andre byer.
 
Toppen