Senaste nytt

Hjälp! Kort bytestid i Bangkok (55 min), Thai Airways

Mitt debutinlägg :)

Som den flygamatör man är så har jag bokat en ToR med Thai Airways nästa jul/nyår från Stockholm till Phuket med endast 55 min byte i Bangkok.

Ser som sagt nu att vi endast har 55 minuter bytestid mellan inkommande flyg från Phuket och avgående till Stockholm.

Vi är (troligen) jag, en (ev. höggravid) fru och 3-årig dotter, d.v.s. kanske inte världens raskaste gäng.

Några frågor.

1. Är det rimligt att vi hinner med flyget till Stockholm med 55 minuters bytestid (givet allt är i tid) beaktandes byte av terminal, security, långsamt gäng etc.?
2. Kommer bagage checkas in hela vägen till Stockholm i Phuket eller måste det hämtas ut i Bangkok?
3. Får vi boardingkorten till Stockholmsflighten i Phuket så det "bara" är att bege sig till gate i Bangkok?
4. Biljetterna bokades via Ticket. Är det de eller Thai Airways som ansvarar för att vi kommer med anslutningsflyget? Hittade resan via momondo.se och då tycker man att bytetiden borde räcka beaktandes att de två flygen såldes tillsammans.
5. Har jag tabbat mig rejält nu? :(
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Timotey

Medlem
Hej och välkommen Marcus

1. Vet inte har aldrig varit på BKK
2. Med största säkerhet kommer bagaget checkas in hela vägen till Stockholm
3. Ja ni kommer att få boardingkort för båda flighterna i Phuket.
4. Thai Airways ska ni vända er till om ni inte hinner med planet till Arlanda
5. Förmodligen inte
 
Haha, inget klart än, utan fortfarande i planeringsstadiet :)

Jag har precis pratat med Thai och OM det är så att vi missar anslutningsflyget så "tar de hand om oss" eftersom vi flyger hela vägen med Thai.

Skulle vara intressant om någon gjort denna 55minutersanslutning och få lite feedback
 

Goldfinger

Medlem
Hej Marcus, du kommer hinna det om bara första flyget är i tid.
Bangkok har bara en "Terminal", -inga bussresor eller dylikt.
Sedan är det en stor flygplats och du kommer landa i A/B området och skall vidare till C på flyget hem, det brukar hinnas med.
Blir det ont om tid så kommer det att stå en vänlig själ från Thai vid ankomstgaten med en skylt med antingen ditt namn eller flightnumret.
Ta kontakten där, så vet de att ni är på gång, alternativt kan de ha fixat skjuts med en golfbil åt er om ni är sena.
Jag passerar Bangkok Suvarnabhumi ett tjugotal gånger om året med Thai och har ofta korta transfer och har tills dags datum bara missat en gång då mitt första ben var 3 timmar sent.... längre än vad även den försiktige hade klarat ;-)
Så oroa dig inte och njut av en härlig resa till "Land of Smiles"
 

staff

Medlem
Relaterad fraga som inte ar vard en egen trad. Ska flyga ARN-HKT-BKK med ca 55 minuters anslutningstid i BKK. Skillnaden ar att jag INTE vill flyga vidare till BKK, utan stanna i HKT och flyga vidare med annat flygbolag till SIN.
  1. Sager jag till THAI sa fort jag landar i HKT att jag inte vill flyga vidare till BKK? Vill ju inte att de ska vanta pa mig och orsaka forseningar for ovriga passagerare.
  2. Flighten ar i J och jag har nagra timmar pa HKT innan mitt flyg till SIN avgar-- hur bar jag mig at for att anvanda THAI's lounge trots att jag teoretiskt sett har tilltrade till trots inte tanker flyga vidare med dem?
  3. Har inget baggage sa detta ar inget problem
 
Toppen