Senaste nytt

SAS i botten enligt Allmänna Reklamations Nämnden

Concorde

Founding Member
Som tidigare diskuterat i denna tråd: http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3075-det-haer-hedrar-sas.html
kan det vara intressant se resultat från ARNs anmälningar. SAS i toppen, men som tidigare nämnt inte med på Råd och Röns "svarta lista" som måste vara bland det roligaste på länge. Har ni sett företagen?!

http://di.se/Artiklar/2012/4/19/264814/Har-klagar-resenarerna-mest/?sr=23&tr=302950&rlt=0
Osäker på om det är ytterligare beklämmande journalistik från DI eller om ARN helt sonika listar antalet anmälningar, utan att ta hänsyn till hur många som faktiskt rest med SAS under året.

130 anmälningar är en godtycklig siffra om vi inte vet hur många som rest med SAS. Proportionen kan ju vara att SAS faktiskt fått minst anmälningar i förhållande till antalet resenärer... det förtäljer inte historien.

Är det någon annan som får kramp av att läsa di.se?
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på total antal flygningar till/från/inom Sverige, sköter SAS sig relativt bra.
Ryanair däremot har höre ratio, per flight.

Antal anmälningar till ARN.
SAS: 123
Ryanair: 71
 

Roger J

Medlem
DI är en hemskt dålig tidning, man får alltid ta vad de skriver med en stor nypa salt... De når ständigt nya botten nivåer...

Ett mått är självklart antalet anmälningar. Men det mest intressanta är vad som händer med anmälningarna. SAS följer, vad jag förstått, alltid ARNs rekommendation när det kommer ett utslag, Ryanair följer det aldrig.

Läste ett antal sådana här anmälningar för ett par år sedan och vissa är relevanta, men en del är rättshaverister också.
 

Homer

Medlem
Ett mått är självklart antalet anmälningar. Men det mest intressanta är vad som händer med anmälningarna. SAS följer, vad jag förstått, alltid ARNs rekommendation när det kommer ett utslag, Ryanair följer det aldrig.

Läste ett antal sådana här anmälningar för ett par år sedan och vissa är relevanta, men en del är rättshaverister också.


Alla anmälningar registreras men ARN tar inte upp alla ärenden till prövning,
 

Roger J

Medlem
Man kan säga en hel del om SAS, men jag skulle generellt säga att deras kundservice när något går galet är till deras fördel.
 

Matsson

Medlem
Har troget läst DI i 15 år men börjat tröttna. Den journalistiska kvalitén närmar sig snabbt Hänt i Veckan.
För övrigt är det faktiskt ovanligt att en jounalist behärskar grundläggande statistik.Skulle gissa att SAS procentuellt har låg andel anmälningar jfr andra bolag.Jag upplever också att de är bra på att rätta till saker som gått fel.
 

agehall

Medlem
DI har gått samma väg som NyT. Jag gillade NyT för en 10 år sedan. Sedan kom internet och nu är det i princip så att /. hittar en månad gammal nyhet och skriver om den, därefter hittar NyT artikeln och skriver om den, fast sämre och skickar hem den till mig i pappersform.

DI har inte heller speciellt bra koll längre. Visst har de vissa guldkorn, men det är väldigt mycket som folk bara sväljer för att "det står i DI".
 
Toppen