Senaste nytt

Mistake fare Business med KLM till Taiwan

Dr. Miles

Expert
Tack @Magnus_K för att du hittade och delade denna deal.
Blev en trip 26/3-5/4.
Utvägen fick jag till via HKG. Tack @Dr. Miles för den upplysningen,
men via HKG hem hade inneburit att bli strandsatt på CPH sent på kvällen.
Ska bli kul att testa KLMs Biz samt ett gäng nya lounger längs vägen
Planeringen är väl att vi stannar ett par nätter i Taiwan och sedan tar oss till lite sol, typ SGN.
Ett tips.

Just nu pågår det en poängrabattskampanj för resa mellan Sverige och Köpenhamn.
Du kan boka Göteborg-Köpenhamn T/R i SAS Go för 12.000 poäng + skatter och då är det fri avbokning fram till 24 timmar före avresa, så det är en bra backup biljett för att ta sig till/från Köpenhamn.

30-40 % poängrabatt till Asien, USA (go) och 40 % till Oslo, Köpenhamn (go/plus) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Boka senast imorgon söndag 2016-FEB-21.
Reseperioden täcker för din resa till Taipei.
 

palmen

Moderator
@Joakim Fan vad kul! Grattis till ett riktigt bra pris.
Taipei är inte en av mina favoritatäder men Taiwan är ändå ett riktigt trevligt land.
Har du varit där förut?

Några tips om vad jag har gjort, sett och vill se/besöka i Taipei och Taiwan:
Ska ni stanna någon natt så bo nära Taipei Main Station, d.v.s. centralstationen.
Det finns billigt vandrarhem i närheten men även hotellkedjor såsom Sheraton Grand Taipei och det hotell som jag bodde på, Éclat Hotel.
Visa bifogad bild 48440
Visa bifogad bild 48441
Visa bifogad bild 48442
Riktigt trevligt hotell väldigt centralt och nära tunnelbana.

Googla så mycket som möjligt...
Ett par kvarter bort från centralstationen, tänk er centralstationen som fyrkanten: # (Jag är kass på att rita och använda paint så här är typ en karta.. :)

Visa bifogad bild 48443

Rolig shopping i ett oändlig underjordiskt shoppingcenter under centralstationen. Ta ett par timmar där. :)

Googla efter "Temple + Nightmarket så hittar ni roliga marknader med billig och god mat.

Besök parken ett par kvarter söderut från centralstationen efter att ha köpt nybakat intressant och gott bröd.
Ta er därefter till Presidentpalatset och bege er till Taiwan Military Police Academy där bl.a. militärmuséet ligger.
Tyvärr var det stängt just när vi var där då de ändrade i utställningen men det var en trevlig promenad till stora parken och sedan bort förbi palatset och muséet.


Ska ni söderut i Taiwan, ta det långsamma tåget från Taipei Central Station till Hualien.
Vi hann aldrig stanna där ett par dagar men de har fantastiska varma källor, underbar natur och sjukt häftig river rafting.
Ta långsamma östkusttåget söderut och stanna iaf 1-2 nätter. Fortsätt därifrån till Kaohsiung som är en riktigt mysig stad med en stor hamn, härligt centrum med trevliga restauranger och en riktigt mysig flodremsa mitt i stan som omgärdas av parker, restauranger och barer och är väldigt romantisk på våren.
Kaohsiung är Taiwans näst största stad, dess viktigaste hamn samt har landets tredje största flygplats om jag minns rätt.

Från Kaohsiung tar ni snabbtåget upp till Taipei på någon timme som går längs västkusten.
Stationen ligger inte centralt utan ni måste ta tunnelbana eller en taxi i ca 20 minuter till snabbtågsstationen.

EVA Air är ett riktigt bra flygbolag och priserna är överkomliga. När vi reste var de betydligt billigare än konkurrenterna även om Scoop och andra kanske låg på ett par hundra under EVA's priser. Dock gillar jag EVA's koncept och till skillnad från många andras recensioner, deras *A Lounge som må vara spacead men de har kokt/grillad korv, massor av glass, olika sorters nudlar och tonvis med annan mat samt en hel del i dryckesutbud för de som vill fika...
En riktigt bra lounge helt enkelt! :D

Låt oss säga att ni är i Taipei i 2 nätter, 1 natt i Hualien samt 1 natt i Kaohsiung...
Det blir 5 dagar av totalt av er resa inkl flyget med KLM.
Ta er till Saigon så kommer ni inte få se en strand eftersom ni måste flyga vidare till Hue, Con Son, Phu Quoc, Nha Trang, Quy Nhon, Hoi An eller Da Nang...
Flyg istället till Hong Kong och ta er ut till någon av öarna i skärgården. Det är nära till stan, billigare boende, trevligt folk och många expats samt ett par stränder tillgängliga. Vill ni in till stan för shopping så tar det mellan 30-60 min beroende på ö och typ av båt.
Helt fantastiskt med grym mat!
Då får ni allt i ett med stadsliv i Taipei, äventyr i Taiwan, charmig kuststad söderut, fin tågtur på ett par timmar med natur, snabbtåg, en av världens Top5 städer Hong Kong samt lugn och ro utanför Hong Kong.
Ni sparar nog 2 nätter på hotell genom att flyga sent/tidigt då det går många flyg mellan Taipei och Hong Kong...

Hoppas att min lilla redogörelse var till hjälp.
Undrar du något eller behöver tips om Hong Kong/Taipei/Taiwan/Vietnam (Vietnam behöver ni minst 2-3 veckor på er för att utforska och mitt tips är att ni tar det billigaste men bästa flyget till Ho Chi Minh City (där jag gjorde 2st tandläkarbesök för totalt 170SEK) och köper en "moppe" och åker norrut mot Hanoi) så hör av dig. Vietnam är en av mina absolut bästa ställen som jag har varit på utöver Hong Kong som är minst 10 gånger så dyrt men minst lika charmigt... :)
Skriv gärna dina tips i en tråd om Taipei så blir det lättare att hitta framöver. När denna deal är över kommer tråden "försvinna" och det är lätt att missa alla dessa tips
 
Jag funderar på hur jag ska göra, jag har redan besökt Taiwan och hade hellre besökt ett ställe jag inte har besökt tidigare. Jag har funderat på Okinawa eller Seoul istället. Eller har någon annan tips på något ställe (förutom de uppenbara; Vietnam, Hongkong, Kina, Filippinerna, etc) man kan flyga till för sådär max runt 2000 SEK? Kanske någon ö österut man aldrig har hört talas om?
 

Dr. Miles

Expert
Jag funderar på hur jag ska göra, jag har redan besökt Taiwan och hade hellre besökt ett ställe jag inte har besökt tidigare. Jag har funderat på Okinawa eller Seoul istället. Eller har någon annan tips på något ställe (förutom de uppenbara; Vietnam, Hongkong, Kina, Filippinerna, etc) man kan flyga till för sådär max runt 2000 SEK? Kanske någon ö österut man aldrig har hört talas om?
Är det inte bättee att starta en ny tråd i resmål forumet? Så att de som har liknande situation i framtiden kan använda informationen.
 
@Joakim Fan vad kul! Grattis till ett riktigt bra pris.
Taipei är inte en av mina favoritatäder men Taiwan är ändå ett riktigt trevligt land.
Har du varit där förut?

...

Undrar du något eller behöver tips om Hong Kong/Taipei/Taiwan/Vietnam (Vietnam behöver ni minst 2-3 veckor på er för att utforska och mitt tips är att ni tar det billigaste men bästa flyget till Ho Chi Minh City (där jag gjorde 2st tandläkarbesök för totalt 170SEK) och köper en "moppe" och åker norrut mot Hanoi) så hör av dig. Vietnam är en av mina absolut bästa ställen som jag har varit på utöver Hong Kong som är minst 10 gånger så dyrt men minst lika charmigt... :)

Köra moppe i Vietnam är verkligen inget jag skulle rekommendera. Har haft flera nära-döden-upplevelser, dock inte på moppe, i trafiken. Plötsliga kratrar i vägbanan, korsande trafik som anser att den som tutar högst har företrädesrätt mm.
 

AABack2ARN

Medlem
Dessutom verkar det råda lite oklarheter om det är vänster- eller högertrafik som gäller i Vietnam om jag förstått saken rätt på vänner som varit där. Man kör helt enkelt på den sida det passar bäst för att man skall komma fram... Det var dock ett antal år sedan det kanske är lite bättre nu?
 
Toppen