Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

henke12

Medlem
Vad tror vi om det här?

Snöovädret ställde till det för ett passagerarplan på väg från Arlanda till Skellefteå Airport på fredagskvällen. En snöröjningsmaskin fastnade på landningsbanan, och planet tvingades att återvända.

Plan kunde inte landa på Skellefteå Airport – tvingades vända – Norran, Skellefteå

Är misslyckad snöröjning giltigt skäl att avslå kompensationskrav? :)

Tveksamt, däremot kunde det kanske varit önskvärt att få bli avsläppt i Umeå/Luleå istället
 
Hej,

Uppdatering rörande min tvist med Thomas Cook gällande en 14 timmar och 45 minuter försenat flyg till Kreta i september.

Förseningen berodde på ett problem i Pivot systemet. Thomas Cook har hela tiden hävdat att det är utom deras kontroll och hänvisat till ARN. Detta trots att jag skickat över ett tidigare ärende som berör EXAKT SAMMA SAK (Pivot systemet) som både ARN och Stockholm tingstätt har dömt till resenärens föredel.

Under fasen hos ARN ville Thomas Cook göra avdrag för den ersättning Ving har utbetalt och hänvisat till mål där detta godkännts. (Ving betaldade ut 1/7 del av resan i ersättning). Jag agrumentereade att det var för hotell/all incluive och missad semseterdag vilket inte har något med flyget i sig att göra.

ARN dömde till min fördel, utan avddrag och Thomas Cook blev rekomenderade att betala 400 Euro per passagerade.

Thomas Cook kontaktade mig ca 1 vecka efter beslutet med följande:
___________________________
Hej.

Vi har mottagit ett beslut från Allmänna Reklamations Nämnden där de rekommenderar Thomas Cook Airlines att utbetala kompensation enligt EU 261/2004.

Allmänna Reklamations Nämnden rekommenderar oss att utbetala €400/person då flygningen var över tre timmar försenad samt att det är ett avstånd på mellan 1500 - 3500 km. Totalt € 2400 som blir omräknat till SEK 22 755.

Med bakgrund på artikel 7 vill Thomas Cook Airlines Scandinavia utbetala beloppet på ett gåvorkort hos Ving Sverige med ett värde på SEK 22 755, som kan användas till en framtida resa. Detta gåvokort är giltigt i tre (3) år.

Om ni önskar, kan vi även dela upp utbetalning på två gåvokort. Vänligen återkom till oss hur ni önskar uppdelningen samt om vi skall sända gåvokortet/gåvokorten till er hemadress eller per email.

Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia

______________________________


Artikeln de hänvisar till är följande:

"The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services."


Jag svarade följande:

"Jag kan säga redan nu att vi inte kommer skriva på något avtal rörande gåvokort. Eftersom det också står klart och tydligt att kompensationen SKALL betalas ut i kontanter om inte passageraren godkänner annat så förväntar jag mig att ni denna gången faktist betalar ut summan enl lag som ni är skyldiga till. "


Efter ca 1 vecka kontaktade de mig om att summan kommer utbetalas på mitt bankkonto inom ca 1 vecka. *Victory Dance*


Det har varit en lång och frustrerande resa. Tack för stöd ni som hjälpt!.

Jag kan såhär i efterhand vara bitter över hur extremt ignoranta Thomas Cook har hanterat hela situationen. De vet mycket väl att de kommer förlora, men vägrar ändå följa de lagar som finns. Vidare så förvirrar dem konsumenter och försöker alla möjligheter till att komma undan. Extremt dåligt och inte ett värdigt beteende. Jag lider även med de personer som inte orkar kämpa på utan lyssnar på deras dravel.

Jag hoppas att min berättelse kan bidra till att ytterligare personer uppmuntras till att orka fortsätta driva frågan. Det finns mycket att tjäna på att stå på sig.

Jag svarar gärna på frågor efter bästa förmåga, bara att skicka PM.

Må väl!
/Magnus
 
Hej,

Uppdatering rörande min tvist med Thomas Cook gällande en 14 timmar och 45 minuter försenat flyg till Kreta i september.

Förseningen berodde på ett problem i Pivot systemet. Thomas Cook har hela tiden hävdat att det är utom deras kontroll och hänvisat till ARN. Detta trots att jag skickat över ett tidigare ärende som berör EXAKT SAMMA SAK (Pivot systemet) som både ARN och Stockholm tingstätt har dömt till resenärens föredel.

Under fasen hos ARN ville Thomas Cook göra avdrag för den ersättning Ving har utbetalt och hänvisat till mål där detta godkännts. (Ving betaldade ut 1/7 del av resan i ersättning). Jag agrumentereade att det var för hotell/all incluive och missad semseterdag vilket inte har något med flyget i sig att göra.

ARN dömde till min fördel, utan avddrag och Thomas Cook blev rekomenderade att betala 400 Euro per passagerade.

Thomas Cook kontaktade mig ca 1 vecka efter beslutet med följande:
___________________________
Hej.

Vi har mottagit ett beslut från Allmänna Reklamations Nämnden där de rekommenderar Thomas Cook Airlines att utbetala kompensation enligt EU 261/2004.

Allmänna Reklamations Nämnden rekommenderar oss att utbetala €400/person då flygningen var över tre timmar försenad samt att det är ett avstånd på mellan 1500 - 3500 km. Totalt € 2400 som blir omräknat till SEK 22 755.

Med bakgrund på artikel 7 vill Thomas Cook Airlines Scandinavia utbetala beloppet på ett gåvorkort hos Ving Sverige med ett värde på SEK 22 755, som kan användas till en framtida resa. Detta gåvokort är giltigt i tre (3) år.

Om ni önskar, kan vi även dela upp utbetalning på två gåvokort. Vänligen återkom till oss hur ni önskar uppdelningen samt om vi skall sända gåvokortet/gåvokorten till er hemadress eller per email.

Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia

______________________________


Artikeln de hänvisar till är följande:

"The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services."


Jag svarade följande:

"Jag kan säga redan nu att vi inte kommer skriva på något avtal rörande gåvokort. Eftersom det också står klart och tydligt att kompensationen SKALL betalas ut i kontanter om inte passageraren godkänner annat så förväntar jag mig att ni denna gången faktist betalar ut summan enl lag som ni är skyldiga till. "


Efter ca 1 vecka kontaktade de mig om att summan kommer utbetalas på mitt bankkonto inom ca 1 vecka. *Victory Dance*


Det har varit en lång och frustrerande resa. Tack för stöd ni som hjälpt!.

Jag kan såhär i efterhand vara bitter över hur extremt ignoranta Thomas Cook har hanterat hela situationen. De vet mycket väl att de kommer förlora, men vägrar ändå följa de lagar som finns. Vidare så förvirrar dem konsumenter och försöker alla möjligheter till att komma undan. Extremt dåligt och inte ett värdigt beteende. Jag lider även med de personer som inte orkar kämpa på utan lyssnar på deras dravel.

Jag hoppas att min berättelse kan bidra till att ytterligare personer uppmuntras till att orka fortsätta driva frågan. Det finns mycket att tjäna på att stå på sig.

Jag svarar gärna på frågor efter bästa förmåga, bara att skicka PM.

Må väl!
/Magnus
Bra kämpat! Bra också att du inte gav upp!
 

Nemo

Medlem
Hej,

Uppdatering rörande min tvist med Thomas Cook gällande en 14 timmar och 45 minuter försenat flyg till Kreta i september.

Förseningen berodde på ett problem i Pivot systemet. Thomas Cook har hela tiden hävdat att det är utom deras kontroll och hänvisat till ARN. Detta trots att jag skickat över ett tidigare ärende som berör EXAKT SAMMA SAK (Pivot systemet) som både ARN och Stockholm tingstätt har dömt till resenärens föredel.

Under fasen hos ARN ville Thomas Cook göra avdrag för den ersättning Ving har utbetalt och hänvisat till mål där detta godkännts. (Ving betaldade ut 1/7 del av resan i ersättning). Jag agrumentereade att det var för hotell/all incluive och missad semseterdag vilket inte har något med flyget i sig att göra.

ARN dömde till min fördel, utan avddrag och Thomas Cook blev rekomenderade att betala 400 Euro per passagerade.

Thomas Cook kontaktade mig ca 1 vecka efter beslutet med följande:
___________________________
Hej.

Vi har mottagit ett beslut från Allmänna Reklamations Nämnden där de rekommenderar Thomas Cook Airlines att utbetala kompensation enligt EU 261/2004.

Allmänna Reklamations Nämnden rekommenderar oss att utbetala €400/person då flygningen var över tre timmar försenad samt att det är ett avstånd på mellan 1500 - 3500 km. Totalt € 2400 som blir omräknat till SEK 22 755.

Med bakgrund på artikel 7 vill Thomas Cook Airlines Scandinavia utbetala beloppet på ett gåvorkort hos Ving Sverige med ett värde på SEK 22 755, som kan användas till en framtida resa. Detta gåvokort är giltigt i tre (3) år.

Om ni önskar, kan vi även dela upp utbetalning på två gåvokort. Vänligen återkom till oss hur ni önskar uppdelningen samt om vi skall sända gåvokortet/gåvokorten till er hemadress eller per email.

Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia

______________________________


Artikeln de hänvisar till är följande:

"The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services."


Jag svarade följande:

"Jag kan säga redan nu att vi inte kommer skriva på något avtal rörande gåvokort. Eftersom det också står klart och tydligt att kompensationen SKALL betalas ut i kontanter om inte passageraren godkänner annat så förväntar jag mig att ni denna gången faktist betalar ut summan enl lag som ni är skyldiga till. "


Efter ca 1 vecka kontaktade de mig om att summan kommer utbetalas på mitt bankkonto inom ca 1 vecka. *Victory Dance*


Det har varit en lång och frustrerande resa. Tack för stöd ni som hjälpt!.

Jag kan såhär i efterhand vara bitter över hur extremt ignoranta Thomas Cook har hanterat hela situationen. De vet mycket väl att de kommer förlora, men vägrar ändå följa de lagar som finns. Vidare så förvirrar dem konsumenter och försöker alla möjligheter till att komma undan. Extremt dåligt och inte ett värdigt beteende. Jag lider även med de personer som inte orkar kämpa på utan lyssnar på deras dravel.

Jag hoppas att min berättelse kan bidra till att ytterligare personer uppmuntras till att orka fortsätta driva frågan. Det finns mycket att tjäna på att stå på sig.

Jag svarar gärna på frågor efter bästa förmåga, bara att skicka PM.

Må väl!
/Magnus
Riktigt bra kämpat! Gissar att du använt @Knucket 's fall som murbräcka. Lär dig att en jurists uppgift är få rätt, inte att ha rätt. De använder allsköns knep för att förvilla (confuse), mer än att försöka övertyga (convince). Du har lyckats skingra Thomas Cooks dimridåer och bibehålla ditt fokus, bara att gratulera.
 
tack - Ja precis så var det. Till stor hjälp!

Jag är eg helt med på att det är så det fungerar. Tycker bara att man som bolag borde försöka vårda sitt rykte lite bätte. Kan tycka att lagen om 3 timmar är lite hård, likaså vad som anses ligga inom flygbolagets ansvarsområde.

Men i vårt fall var det nästan 15 timmar försenat, samt följdeffekter i form av utmattade barn och vuxna i 2 dagar som påverkade helhetsupplevelsen av semestern enormot. Där borde man, om man hade lite vett, släppt något på sin prestige och strävan efter att spara några kronor.Hade skapat goodwill istället för frustration och ilska. Nu hoppas jag bara att övriga passagerade faktiskt även de orkat fortsätta kriga.
 

Homer

Medlem
SAS Plus blev Lufthansa minus

En enkelbiljett A-B-C-D i SAS Plus inom EU blev pga. av försening på första sträckan istället:

A-B i SAS Plus och sedan ombokning till Lufthansa ekonomi och flygning B-F-D

Frågan är, vilken sträcka ersättningen skall beräknas på?
A - D hela flygsträckan alltså, eller
B -F- D den sträcka där nedgraderingen skedde

Om det handlar om A-D är det längre än 1500 km och då enligt b) nedan halva biljettpriset de ska betala.
Om det istället är B-D så är det mindre än 1500 km, och om det är detta som gäller kanske det
bara handlar om 30% på 2/3 av biljettpriset ?

Ersättning vid nedgradering
a) 30 % av biljettpriset vid flygningar upp till 1500 km.
b) 50 % av biljettpriset vid flygningar inom EU på mer än 1500 km.


Är det någon som hittat något som man kan referera till som styrker att det är hela sträckan som gäller?


 

Smuffe

Medlem
Det bör vara B-D då det var där förseningen och ändringen skedde.
Så 30% samt poängen för Plus på varje ändrad sträcka enligt ursprungliga bokningen.

Min rekommendation är att du påvisar ändringen och hoppas på 50% samt totalpoäng i Plus för hela resan.
Skulle de endast ge dig 30% så blir du iaf inte missnöjd. Men får poängen som du ska ha. :)
 
Toppen