Senaste nytt

Rätt till ersättning eller ej?

yip_man

Medlem
Hej
Skulle åka CPH-ZRH-BUD i förra månaden. Första flighten blev försenad ca 4,5 timmar pgav punktering i däcket. Föjderna blev att jag missade min connecion i Zurich, flygbolaget bokade hotel och jag kunde fortsätta min resa nästa dag. Tot blev jag försenad med ca 13 timmar vilket medförde att jag fick betala för en hotellnatt som jag aldrig utnyttjade.

Jag har kontaktat flygbolaget som beklagade det hela och hävda att det var en händelse som inte gick att förutse. Dock hade de inte något reservhjul på flygplatsen..

De gav mig 2000eb poäng på ren goodwill.

Kan jag driva på det mer och yrka på annan ersättning och isåfall hur?

Flygbolaget i fråga var Swiss.
 

AndersSt

Medlem
Last edited:

ekf

Medlem
Kan jag driva på det mer och yrka på annan ersättning och isåfall hur?
Jag har fått drygt 2kSEK av Brussels för punktering där de inte hade något reservdäck på PRG... Jag blev ca 12h sen, jag fick hotell och mat naturlugtvis också.
Jag hänvisade bara till EU261/2004 och att jag ville ha ersättning enligt reglerna däri...
 

Smuffe

Medlem
Solklar EU261/2004...
Se Case C‑549/07,
REFERENCE for a preliminary ruling under Article 234 EC from the Handelsgericht Wien (Austria), made by decision of 30 October 2007, received at the Court on 11 December 2007, in the proceedings

Friederike Wallentin-Hermann
v
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA,
 

yip_man

Medlem
Provade att skriva till Swiss igen och hänvisa till EU lagarna. De står dock fast vid sin ståndpunkt. Vad är smidigast ifall jag vill dra detta vidare?
 

Smuffe

Medlem
Provade att skriva till Swiss igen och hänvisa till EU lagarna. De står dock fast vid sin ståndpunkt. Vad är smidigast ifall jag vill dra detta vidare?

Hänvisade du till Case C‑549/07 där ett tekniskt fall ej är extraordinärt.
Skriv tillbaka till de och stå på dig att de har fel och att du kommer att kontakta jurister för att få fallet prövat i domstol om de inte fullföljer sina åtaganden.
Skriv på ett trevligt sätt och få med så många rättsfall, stycken och paragrafer som möjligt.

Jag skulle nog ha skrivit någonting i stil med detta:

Hej!
Jag heter tip_man och jag kontaktar er med anledning av _________________...
Vår resa som vi bokade med er och som genomfördes utav Swiss med bokningsnummer YYYYYYYY och referensnummer ZZZZZZZZZ blev inte som vi hade tänkt oss.
Dessvärre blev vårt flyg på avresan försenad med XX timmar och XX minuter.

Härmed reklamerar jag resan och begär ersättning enligt (EG) 261/2004, lagen om passagerares rättigheter och begär härmed €600 per person.

Totalt €X'XXX samt X'XXX SEK då vi ej kom fram till vårt hotell första natten.

Med hänvisning till följande artiklar och stycken:

---

http://eur-lex.europa.eu/resource.html...

- Artikel 1;1: b+c

- Artikel 5

- Artikel 6;1: c (i) (ii) (iii)
;2:

Artikel 7;1: c
;3

- Artikel 9;1-3

- Artikel 10;2:c

Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1-3

---

Enligt den information som vi fick utav personalen på __________ flygplats inför utresa datum __/__ så berodde den förseningen på grund av punktering och anledningen till att vi blev 13 timmar försenade var resultatet av att ett reservhjul ej fanns tillgängligt på flygplatsen.
Med hänvisning till domslut i EU domstolen gäller ej extraordinära omständigheter med anledning utav tekniskt fel då detta faller under flygbolagets kontroll vid tekniska inspektioner och bör således ha varit möjligt att undvika eller kunna flygas in från annan flygplats med hjälp av ett annat flygbolag.

Se Case C‑549/07,
REFERENCE for a preliminary ruling under Article 234 EC from the Handelsgericht Wien (Austria), made by decision of 30 October 2007, received at the Court on 11 December 2007, in the proceedings

Friederike Wallentin-Hermann
v
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA,

---

Tack för att ni tar er tid och det var ytterst tråkigt att jag kontaktar er under dessa omständigheter.
Jag ser fram emot att få detta löst så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
yip_man

Adress
Telefonnummer
Email

Bank
Clearingnummer
Kontonummer
 
Hänvisade du till Case C‑549/07 där ett tekniskt fall ej är extraordinärt.
Skriv tillbaka till de och stå på dig att de har fel och att du kommer att kontakta jurister för att få fallet prövat i domstol om de inte fullföljer sina åtaganden.
Skriv på ett trevligt sätt och få med så många rättsfall, stycken och paragrafer som möjligt.

Jag skulle nog ha skrivit någonting i stil med detta:

Hej!
Jag heter tip_man och jag kontaktar er med anledning av _________________...
Vår resa som vi bokade med er och som genomfördes utav Swiss med bokningsnummer YYYYYYYY och referensnummer ZZZZZZZZZ blev inte som vi hade tänkt oss.
Dessvärre blev vårt flyg på avresan försenad med XX timmar och XX minuter.

Härmed reklamerar jag resan och begär ersättning enligt (EG) 261/2004, lagen om passagerares rättigheter och begär härmed €600 per person.

Totalt €X'XXX samt X'XXX SEK då vi ej kom fram till vårt hotell första natten.

Med hänvisning till följande artiklar och stycken:

---

http://eur-lex.europa.eu/resource.html...

- Artikel 1;1: b+c

- Artikel 5

- Artikel 6;1: c (i) (ii) (iii)
;2:

Artikel 7;1: c
;3

- Artikel 9;1-3

- Artikel 10;2:c

Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1-3

---

Enligt den information som vi fick utav personalen på __________ flygplats inför utresa datum __/__ så berodde den förseningen på grund av punktering och anledningen till att vi blev 13 timmar försenade var resultatet av att ett reservhjul ej fanns tillgängligt på flygplatsen.
Med hänvisning till domslut i EU domstolen gäller ej extraordinära omständigheter med anledning utav tekniskt fel då detta faller under flygbolagets kontroll vid tekniska inspektioner och bör således ha varit möjligt att undvika eller kunna flygas in från annan flygplats med hjälp av ett annat flygbolag.

Se Case C‑549/07,
REFERENCE for a preliminary ruling under Article 234 EC from the Handelsgericht Wien (Austria), made by decision of 30 October 2007, received at the Court on 11 December 2007, in the proceedings

Friederike Wallentin-Hermann
v
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA,

---

Tack för att ni tar er tid och det var ytterst tråkigt att jag kontaktar er under dessa omständigheter.
Jag ser fram emot att få detta löst så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
yip_man

Adress
Telefonnummer
Email

Bank
Clearingnummer
Kontonummer
Utmärkt skrivet!
 
Toppen