Senaste nytt

Arlanda - John F Kennedy t/r, en annorlunda resa i premium economy med Norwegian

AX22100

Medlem
Har läst de flesta reserapporter här på BC och känner att jag ska försöka att bidra med en egen. Väntar ännu på min första Business class flygning samt kanske någon dag även en första first. Så länge njuter jag av era rapporter på forumet och hoppas att ni kan finna något läsvärt i denna rapport som tar upp förseningar, oväntad service och ett besök på övre däck.


Stockholm Arlanda 30.12.2015
Ankomst 15:00
Avgång 22:20


Runt 14 tiden tog AX22100 med familjemedlem flygbussen ut till Arlanda efter ett par timmars shopping i storstaden. På bussen ut slösurfade jag som vanligt på Businessclass.se och utan närmare eftertanke kom AX22100 på att Norwegians Dreamliner inte åstadkommit många lovord på BC.se. Nästa steg var givetvis en snabb slagning på flygnumret för att lätta hjärtat och se till att flyget skulle avgå på utsatt tid. Självfallet upptäcks då att flyget är beräknat att vara försenat från med goda fyra timmar från 17:55 till 22:20. Novis som man är inom flygbranschen (jämfört med de stora namnen på BC.se) så görs ett inlägg i tråden om Norwegians Dreamliner och snabbt så svarar @agehall med goda råd.

Väl framme på Arlanda så möts AX22100 med följeslagare av dam i incheckningen som inte nämner ett ord om förseningen fören tidigare nämnda AX22100 tar ordet och påpekar förseningen samt att sällskapet gladeligen skulle mottaga måltidsvouchers. Telefonsamtal/fax/telex kändes onödigt, visserligen härstammar sällskapet från Åland men även här har vi mobiltelefoner (till mångas förvåning). Efter en del lirkande så fiskar damen upp ett par måltidsvouchers tillsammans med våra boardingkort (tack igen till @agehall för tipsen).

Med bagaget avlämnat och vouchers spenderade på MAX så beger sig AX22100 med följeslagare mot säkerhetskontrollen. Då vi valt att boka resan i premium economy för att höja upplevelsen av lågprisbolaget något styrdes stegen mot fast-track. För dagen visade det sig dock vara onödigt då kön var nästintill obefintlig men sagt och gjort så gled sällskapet genom säkerhetskontrollen. Då ovannämnda AX22100 lyfter ner dator med tillbehör i väskan glider blicken förbi boardingkortet och ser då de berömda fyra bokstäverna från BC, SSSS. Ingen större tanke ägnas åt detta förutom att man ska hinna testa på många nya delar med att flyga under denna resa.


Mezeis Business Lounge
Ankomst 16:30
Avgång 21:00


Väl styrt genom taxfree styrs stegen mot Menzies Business Lounge. Väl framme i loungen som håller en knappt godkänd kvalitet (vad kan man vänta sig av en tredjepartslounge?) slår vi oss ned och AX22100 slösurfar ytterligare på BC. Utbudet i loungen för dagen är mycket sparsmakat: Öl och vin på tapp, diverse softdrinks, skinka och chips. Slår ihjäl ytterligare några timmar med slösurfade på BC och inmundigar ett antal öl i miniatyrglas. Efter några timmar lämnar vi loungen med insikten att trots den låga kvalitén var den uppskattad då den erbjöd ett visst lugn (nåväl ett par mycket alkoholglada och högljudda män slog sig ner bredvid oss halvvägs genom vistelsen) under förseningen.

Ytterligare en timme slogs ihjäl genom att strosa runt i terminal 5 och titta in och ut i de butiker som man sett varvet runt redan under den första charterresan 2006. Sedan styrdes stegen mot gaten för boarding. Väl framme togs AX22100 som förväntat åt sidan för den berömda SSSS. Den ytterligare säkerhetskontrollen var nästintill en besvikelse då kontrollanten endast swipade efter explosiva ämnen på kroppen samt i skor och handbaggage. Efter den snabba och relativt bekväma SSSS började man att boarda planet så gott som omedelbart. prioboardingen får faktiskt ett mycket gott betyg, premiumpassagerare och småbarnsfamiljer fick boarda först.


DY7005 ARN-JFK
30.12.2015 22:20


Väl framme på plats 4D lades väskan under stolen och på åkte Noice cancelling hörlurarna (Bang Olufsen H8, dyra men erbjuder bra ljud och Noice cancelling samt är mycket snygga i mitt tycke) och personalen började erbjuda passagerarna i premiumkabinen vatten eller juice för avgång.

Efter takeoff togs AVOD fram och jag började att slötitta på Entourage (filmen) som får ett godkänt betyg om man ser till faktorn att jag tittade med ett halvt öga. Serveringen började med att flygvärdinnorna erbjöd alla passagerare i premiumkabinen något att dricka före maten. Tog en Heineken då jag inte är någon större vinfantast. Etter ytterligare en halvtimme kom flygvärdinnorna ut och erbjöd ytterligare något at dricka till maten, en tom Heineken byttes ut emot en ny. Maten serverades och dagen till ära var det kyckling med en sorts riskaka. Tillskillnad från förra året då maten var riktigt god för att vara premium economy var den nästintill oätbar denna gång. Ytterligare en timme senare kom flygvärdinnorna ut och tog bort brickorna samt erbjöd Baileys/Wiskey och kaffe på maten. Tog gladeligen emot en Baileys med kaffe och återupptog filmen.
IMG_0831.jpg


När Baileysglaset och kaffekoppen var tom kom flygvärdinnorna ut för att hämta upp dem. Passade då på att fråga ifall det inte var möjligt att få en GT som sällskap till filmen. Flygvärdinnan gav AX22100 en förundrad blick och frågan återupprepades men på engelska denna gång. Fick genast svaret att hon skulle hämta den och hon bad om ursäkt för missförståndet. Då slog det mig att jag tidigare kommunicerat med personalen endast genom fraser som ”Tack så mycket” och ”Väldigt gärna”. Det visade sig att personalen ombord endast talade engelska (mer om det senare).
IMG_0833.jpg


Efter ytterligare ett antal GT (som byggdes på Gordons Dry Gin och Schweppes Tonic Water) och nu i slutet av filmen så gjorde jag ett besök på en av de två toaletter som tillägnad premiumkabinen. Passade på att lämna av det senast tömda GT glaset i galley och fick genast frågan om jag ville ha en påfyllning (den 4:e för resan?), givetvis tackar man inte nej till ett sådant erbjudande. Medan GT hälldes upp och blandades frågade jag om inte drinkar endast ingår till maten och inte hela flygresan. Flygvärdinnan svarade att så är fallet men då vi vart så pass försenade ansåg kabinpersonalen att de kunde bjuda på drinkar då beläggningen i premiumkabinen inte var så hög.

Ett par timmar slogs ihjäl med några GT och givande samt roliga diskussioner med cabin crew (som var mycket trevliga och gärna samtalade då serveringen var slutförd) i galley. Det visade sig att ingen kom från Skandinavien utan var influgna från hela världen, en kom från New York och ett par från London. När den sjätte GT:n var slut frågade en av flygvärdinnorna om jag ville följa med bak i kabinen för att se övervåningen. En mycket förundrad AX22100 följde med bakåt och undrade för sig själv om dagens konsumtion av öl och GT (samt en viss del champagne på båten under frukosten) hade gjort så att han glömt bort att Dreamlinern hade en övervåning med passagerare. Väl framme i bakre galley öppnade hon en liten dörr i mitten där toaletterna borde ha funnits och där fanns en trappa. Upp för trappan och helt plötsligt befann man sig på en övervåning som var mycket låg men innehöll 4 fullgoda sovplatser med uttag för usb och el. Det visade sig senare under flygningen att det även fanns ett likadant utrymme ovanför främre galley. Hade tidigare läst artiklar om att vissa flygplan har dessa utrymmen, men visste inte att Dreamlinern hade ett sådant. Häftigt att få se det i verkligheten.

Väl tillbaka i stolen avslutades dagens sista GT och ögonen slöts för ett par timmars sömn innean ankomsten till New York. En dryga 40 minuter innan touchdown på JFK kom en av de manliga i cabin crew förbi plats 4D och väckte en yrvaken AX22100 med att knacka honom på axeln med en stock snus från taxfree. En rolig gest av honom då han tidigare lagt märke till att ovannämnda har sådana vanor. Några vänliga fraser senare gick han vidare med taxfreevagnen.

Väl framme på JFK läts premiumkabinen landstiga innan resterande del släpptes ut. Ett varmt tack till alla i kabinpersonalen gavs från AX22100 för en trevlig och minnesvärd flygning. Väl påväg genom flygplatsen började AX22100 ångra sitt beslut att inmundiga ett antal GT under flygningen och väl framme vid ytterdörrarna runt 02:00 lokal tid (09:00 finsk tid som AX22100:s interna klocka går efter) släpade ett sömnigt sällskap sig till en taxi och åkte genast till hotellet beläget nära Madison Square Park på Manhattan.


New York
Ankomst 31.12.2015
Avgång 6.1.2016


Nyåret i New York spenderades på Brooklyn Bridge med champagne och fyrverkerier. Rekommenderar detta framför Times Square som är väldigt stökigt och kräver att man är på plats redan under förmiddagen (om man inte gillar detta d.v.s.). Övrig tid spenderades genom shopping, skridskoåkning och strosande på gatorna. Under veckan sågs även två NHL matcher samt en NBL match. Nedan kommer en sammanfattning av tiden i bilder.
IMG_0843.jpg

Burgare på Shake Shack, Madison Square Park. Rekommenderas starkt!

IMG_0858.jpg

Empire State Building under nyårsnatten.

IMG_0893.jpg

Skridskoåkning vid Bryant Park.

IMG_0904.jpg

Försenad julkänsla vid Rockefeller Center.

IMG_0909.jpg

Ljusshowen vid Saks fifth avenue.

IMG_0930.jpg

Barclays Center före NY Islander - Dallas Stars.

IMG_0940.jpg

Vårkänsla i Central park. Kan inte tro att vi åkte skridskor här för två dagar sedan.

IMG_0956.jpg

NY Rangers tackar publiken efter segern mot Dallas Stars.

John F Kennedy Airport 6.1.2016
Ankomst 19:30
Avgång 22:30


AX22100 med följeslagare anlände till JFK i god tid med taxi. Väl framme vid incheckning gick vi till priolane för premiumpassagerare men incheckningen såg ut att vara stängd, eller? Efter en lång väntan började AX22100 ana oråd, inte kunde det väl vara ytterligare en försening som hägrade. Stegade raskt fram till en dam vid incheckningen och frågade vänligt om något var fel eller om de skulle öppna snart. Hon svarade med tystnad och sedan att vi skulle vänta. Men efter lite påtryckningar sade hon lågmält att flyget som skulle ta oss till Arlanda är trasigt och inte kommer att landa på JFK idag. Nu börjar uppgivenheten krypa på då jag behövde komma till Arlanda i tid för vidare transport till Åland och andra förpliktelser än GT- och champagnedrickande i New York. Medan AX22100:s följeslagare blev allt oroligare för ett sunkigt hotell/motell för övernattning kom jag på att det fortfarande fanns mobildata kvar på kontantkortet som införskaffades i början av veckan. Surfade in i Norwegians app och lyckades ta reda på att ytterligare en Dreamliner skullar ta sig till från JFK under kvällen, denna gång med CPH som destination.

Ombord på den flighten fanns det platser i både economy och premium economy. Innan jag bokade ville jag dock vara säker på att flyget till ARN inte skulle gå. Sagt och gjort så styrdes stegen mot damen i incheckningen som jag tidigare prata med. Hon meddelade lågmält att man fortfarande höll kvar passagerarna till CPH i incheckningen och att deras plan möjligen skulle flyttats till sträckan JFK-ARN. Bokade inte flyget till CPH ännu eftersom att det fanns en chans att bli helt utan plan i sådana fall. Till slut meddelades det att flighten till CPH ställdes in och att flighten till ARN istället skulle avgå på utsatt tid. Underbart! Efter incheckning frågade jag samma dam igen om orsaken till beslutet att byta plan. Hon hade ingen säker förklaring men kunde berätta att det var högre bokningsgrad på flighten till ARN och hon trodde att detta var orsaken.

Väl genom incheckning styrde vi stegen mot säkerhetskontrollen och ytterligare en priority lane. Denna gång en totalt icke-fungerande sådan. Vid närmare eftertanke såg det ut som att den ”vanliga” kön gick snabbare på grund av den katastrofala organiseringen. Efter en mindre smärtfri säkerhetskontroll och ett par sura blickar från TSA agenterna som väntat så var vi äntligen inne på rätt sida. Terminalen som Norwegian lyfter från på JFK är liten och inte någon vidare trevlig upplevelse så vi styrde stegen mot Korean Air:s lounge.

Korean Air Lounge
Ankomst 21.15
Avgång 21:45


En kort vistelse i en lounge som igen får ett godkänt betyg. Loungen hade ett liknande utbud som Menzies på Arlanda, med skillnaden att det fanns ädlare starka drycker här som avsaknas i Menzies loungen. Ett par Budweiser inmundigades och lite chips som tilltugg. Ett snabbt toalettbesök och så var vi påväg mot gaten för avgång.


DY7006 JFK-ARN
6.1.2016 22:30


Flygningen hem från kontinenten är som bekant något kortare än flygningen dit. Flygningen bestod till största del av mat, film och dryck. Serveringen sköttes på samma sätt som påväg till New York. Efter maten gjordes ett försök att igen få sig en GT efter Baileys och kaffe som ingår. Även denna gång godkändes önskemålet och ytterligare ett par GT:s serverades. Efter en paus i serveringen var AX22100 sugen på ett par GT till och beställde denna gång via AVOD systemet som hade en on-demand meny för drycker, snacks och lättare mat. Man valde dryck + tillbehör så givetvis gjordes beställningarna i formen 2 x Gin + 1 x Tonic. Efter några timmar var det dags för sömn och jag vaknade när vi slog i mark på Arlanda. Sliten igen så drog AX22100 sig ur flyget och ut genom Arlanda för att påbörja hemresan till paradisön. Nästa gång kanske man flyger i Business class och kan unna sig riktigt fika samt ordentligare sömn, ja man kan ju alltid hoppas och drömma.


Tack till er som orkade er igenom min första reserapport!
 

Alf

Medlem
Tack för en trevlig och underhållande rapport om hur verkligheten ser ut när man reser med Norwegian. Jag har bara åkt inrikes med dom och det var Ok. Håller mej nog från detta bolag på långresor även i fortsättningen.
 

palmen

Moderator
Tack för en bra rapport, kul att läsa om Norwegians premium-produkt som nog väldigt få har provat på här på forumet.
Intressant med crew-rest area på Dreamlinern. Använder sig "alla" bolag av en sådan lösning för Dreamlinern?
 

agehall

Medlem
Intressant med crew-rest area på Dreamlinern. Använder sig "alla" bolag av en sådan lösning för Dreamlinern?

Jag tror det är rätt standard, ja. BA har det iaf på sina och jag har sett det på något annat bolag också, men osäker vilket nu.

En annan rolig sak att veta är att på första raden på AAs 777 (kommer inte ihåg om det var en viss modell eller alla modeller) så är en av hatthyllorna inte öppningsbar från kabinen. Den är istället till som nödutgång från crewrest ifall man behöver utrymma och den normala trappan ned inte går att använda.
 

karho

Medlem
Tack för en bra rapport, kul att läsa om Norwegians premium-produkt som nog väldigt få har provat på här på forumet.
Intressant med crew-rest area på Dreamlinern. Använder sig "alla" bolag av en sådan lösning för Dreamlinern?

OT, men det verkar vara en valbar option vid beställning från Boeing, iaf enligt denna artiklen som har lite bilder: Cool photos: inside the Boeing 787's funky crew rest 'loft' - Australian Business Traveller

Och en häftig genomskärning som visar vart de två crew rest finns i planet: Inside the Boeing 787 Dreamliner: amazing cutaway diagram! - Australian Business Traveller
 
Toppen