Senaste nytt

Råd gällande bonusprogram/kreditkort under studier i Australien (Qantas/Oneworld)

Frequentfelix

Ny medlem
Hej!

Jag kommer under våren att flytta till Sydney och studera där i tre år.
Under dessa tre år beräknar jag att spendera cirka 600 000 kr inklusive skolavgifter o dylikt (finansieras via CSN samt sparpengar på mina svenska konton)

Min första tanke var att fortsätta vara folkbokförd i Sverige och använda ett SAS Eurobonus American Express för både vardagliga utgifter samt inbetalning av skolavgifter, och därefter betala räkningen i SEK.
Detta fallerade dock på valutaväxlingsavgiften på 2% samt att skolan tar 2.75% kortavgift om man betalar med American Express, eftersom dessa småprocent kommer bli en hel del pengar i slutändan blir det inte riktigt värt det.

Jag är intresserad av status/poäng på OneWorld samt Star Alliance, och jag kommer under studietiden göra några enstaka inrikesresor i Australien, 1-2 resor till Sverige samt 1-2 semesterresor till Asien/Nya Zeeland/USA.

Eftersom jag kommer ha ett studentvisum (dvs ett tillfälligt medborgarskap) kommer jag inte bli godkänd för kreditkort i Australien. Att slippa föra över pengar från mina svenska konton till ett Australiensiskt bankkonto med tillhörande debet-kort vore fördelaktigt med tanke på avgifterna och valutaväxlingsförlusten, dock kan det bli oundvikligt.

Jag överväger nu ett bankkort kopplat mot Qantas bonusprogram, i syfte att generera poäng som jag kan använda för mileage runs hos Qantas, eftersom Qantas är en del av OneWorld kan jag tillgodoräkna mig dessa miles till mitt British Airways Excecutive Program, och komma närmare ett lifetime gold membership.

Någon annan som varit i en liknande situation och har lyckats utnyttja höga engångskostnader (studieavgifter) för att maximera sin status hos en allians?

Tack på förhand!
 

Frequentfelix

Ny medlem
Mitt andra alternativ är att köra Coop Medmera Mer-kortet och växla dessa poäng till Eurobonus allt eftersom (ligger på silverstatus hos SAS idag), men har hört att detta kort kan vara krångligt vid större betalningar vilket försvårar när jag ska betala tex studieavgifter.
 

Dr. Miles

Expert
Glöm inte att bankerna tar också avgifter i form av olika sälj/köp kurs och det varierar mellan bankerna.

Dessutom brukar banken att ta avgift för transaktion till annat lanads bankkokto (förutom i EU/EES) och antagligen banken i Australien tar avgift för att ta emot pengarna från utlandet.

Så avgifterna får du betala oavsett, men frågan är vilket är förmånligaste och smidigaste.
 

Frequentfelix

Ny medlem
Tack för input! Utifrån detta börjar det kännas mer och mindre förmånligt att föra över CSN-pengarna och sparkapital till ett Australiensiskt konto, då jag kommer tappa några procent längs vägen.

Har gjort lite mer research och följande upplägg känns hittils mest attraktivt:

- Coop MedMera Mer med extrakort till min sambo som också ska studera i 3 år i samma stad
- Under studietiden använder vi dessa kort till alla inköp/studieavgifter, detta kommer generera cirka 1 miljon Med Mera-poäng, vilket motsvarar cirka 166 000 Eurobonuspoäng som jag kan plocka ut i en klump eller fördelat på två kvalificeringsår (studietiden är 3 år, och Coop-poängen ska vara giltiga i 5 år)
- Studieavgifterna betalas terminsvis och är cirka 60 000kr/betalning, så detta kräver att en kreditgräns på 100 000kr beviljas. Jag har tjänat 30-35k/mån i 3 år i Sverige, är detta tillräckligt för att beviljas 100k kredit?

Den stora nackdelen jag ser med detta är att vi under dessa 3 år någon gång kommer tappa ett kort, vilket lär bli en utdragen process. Kommer därför skaffa ett lokalt debit-kort med en buffert på för att täcka.
 

agehall

Medlem
Vi behöver reda ut lite missförstånd här.

studentvisum (dvs ett tillfälligt medborgarskap)
Ett visum är inte samma sak som ett medborgarskap. Inte ens i närheten. Säg inte det högt i immigration eller något officiellt sammanhang, för då kan du råka ut för att någon tror att du tänker stanna och det gör saker komplicerat.

Jag överväger nu ett bankkort kopplat mot Qantas bonusprogram, i syfte att generera poäng som jag kan använda för mileage runs hos Qantas, eftersom Qantas är en del av OneWorld kan jag tillgodoräkna mig dessa miles till mitt British Airways Excecutive Program, och komma närmare ett lifetime gold membership.

Jag förstår inte hur du tänker här. Om du har kreditkort som genererar mils hos Qantas, så ger det ingenting hos BAEC. Och när du använder dessa miles så tjänar du inte nya miles heller, så det där går inte ihop. Möjligen kan du delbetala resor hos Qantas med miles och få poäng för dem, men jag är inte tillräckligt insatt i hur deras program fungerar för att veta vilka möjligheter du har där.

Någon annan som varit i en liknande situation och har lyckats utnyttja höga engångskostnader (studieavgifter) för att maximera sin status hos en allians?
Nja. Spend ger inte status så den bästa maximering man kan uppnå är status quo.
 

tågnörd

Medlem
- Studieavgifterna betalas terminsvis och är cirka 60 000kr/betalning, så detta kräver att en kreditgräns på 100 000kr beviljas. Jag har tjänat 30-35k/mån i 3 år i Sverige, är detta tillräckligt för att beviljas 100k kredit?

När jag tittat på kreditkort har högsta kreditgränsen ofta varit 20 % av årsinkomsten, isf når du inte riktigt upp till 100 000 kr. För att komma runt det när du vill betala terminsavgiften borde du kunna kontakta banken/kortutgivaren och säga att du ska göra en stor betalning så löser de det på något sätt (tex att du betalar in pengarna i förväg).
 
- Studieavgifterna betalas terminsvis och är cirka 60 000kr/betalning, så detta kräver att en kreditgräns på 100 000kr beviljas. Jag har tjänat 30-35k/mån i 3 år i Sverige, är detta tillräckligt för att beviljas 100k kredit?
De kan vara lite restriktiva med att bevilja maxkrediten om de inte har någon historik på dig. Men annars är det ju bara att betala in i förskott!
 

Frequentfelix

Ny medlem
Tack för svaren och tipsen!

Känner spontant att det kommer landa i att jag kör Medmera Mera-kortet och sätter in sparpengar/CSN-pengar på det vid behov, och använder det för alla mina utgifter under dessa 3 år förutsatt att inget händer med valutaväxlingsavgiften eller EB-samarbetet.

Om jag får min sambo att köra ett extrakort och vi betalar samtliga utgifter med dessa bör vi komma upp i lite över 1 miljon Med Mera-poäng, vilket alltså kommer motsvara 160 000 EB-poäng grovt räknat utifrån dagens "växelkurs".
 

Dr. Miles

Expert
Tack för svaren och tipsen!

Känner spontant att det kommer landa i att jag kör Medmera Mera-kortet och sätter in sparpengar/CSN-pengar på det vid behov, och använder det för alla mina utgifter under dessa 3 år förutsatt att inget händer med valutaväxlingsavgiften eller EB-samarbetet.
Ett annat alternatiiv är, att skicka pengarna med tjänster som Western Union eller MoneyGram.

Med WesternUnion kan du skicka max 40.000 SEK åt gången.

T ex med dagens kurs blir det 6.533,51 AUD när man skickar 40.000 SEK + avgift 25 SEK.
Screenshot20160215_01 WU.png


Om du behöver att skicka 600.000 SEK, skickar du 15 gånger så kalkylen blir:

40.025 SEK x 15 gånger = 600.375 SEK

6.533,51 AUD x 15 gånger = 98.002,65 AUD

Interbankkurs av 98.002,65 AUD är ca 595.495 SEK idag.

595.495 SEK / 600.375 SEK = 99,18% = avgift ca 0,82%, vilket är vääääldigt förmånlig kurs.



MoneyGram tar ganska hög avgift, så rekommenderar jag inte för större överföringar.

Screenshot20160215_02 MG.png


Om jag får min sambo att köra ett extrakort och vi betalar samtliga utgifter med dessa bör vi komma upp i lite över 1 miljon Med Mera-poäng, vilket alltså kommer motsvara 160 000 EB-poäng grovt räknat utifrån dagens "växelkurs".
Visst är det trevligt med poäng men säg så här:
Om du betalar 4% avgift i form av valutapåslag + kreditkortavgift i Australien, blir det 24.000 SEK för 600.000 SEK.

Om du planerar rätt kan du köpa två Business class biljetter mellan Stockholm-Bangkok T/R med 24.000 SEK. Så intjäning av 160.000 poäng på bekostnad av 4% avgift (24.000 SEK) är kanske inte så bra deal.
 
Last edited:
Toppen