Senaste nytt

Uber eller taxi i Hong Kong?

Maja

Medlem
Funderar på om det kanske är dags att skaffa ett Uberkonto. Någon som har erfarenhet från Hong Kong, vad är att föredra - Uber eller vanlig taxi?
 

Maja

Medlem
Vanlig taxi i Hong Kong är (riktigt) skabbig men billig. Finesser som säkerhetsbälte finns långt ifrån alltid. Ser inget skäl till att inte välja Uber.
Och hur kör vanliga taxichaufförer vs Uber sett till säkerheten?

Vilken storlek hos Uber ska jag beställa för 2 vuxna, en 6-åring och 3 resväskor samt 2-3 handbagage?
 

Morgan

Medlem
Vanlig taxi i Hong Kong (Toyota) har motorbromsning från helvetet: Så fort föraren lättar på gasen så motorbromsar bilen hysteriskt, vilket gör att man skumpar med själv i baksätet.

Så jag väljer Uber alla dagar i veckan, dock begränsad tillgänglighet i New Territories (fick vänta 20 minuter i Sai Kung t.ex.)

UberVAN låter som det du ska beställa med 3 personer och 3 stora väskor, samma pris som UberX men större bilar (typ Toyota Previa)
 

Maja

Medlem
Vanlig taxi i Hong Kong (Toyota) har motorbromsning från helvetet: Så fort föraren lättar på gasen så motorbromsar bilen hysteriskt, vilket gör att man skumpar med själv i baksätet.

Så jag väljer Uber alla dagar i veckan, dock begränsad tillgänglighet i New Territories (fick vänta 20 minuter i Sai Kung t.ex.)

UberVAN låter som det du ska beställa med 3 personer och 3 stora väskor, samma pris som UberX men större bilar (typ Toyota Previa)
Tusen tack! Med en dotter som lätt blir åksjuk så är svaret rätt givet = UberVAN isf.

Airport Express - synpunkter?
 
Vanlig taxi i Hong Kong (Toyota) har motorbromsning från helvetet: Så fort föraren lättar på gasen så motorbromsar bilen hysteriskt, vilket gör att man skumpar med själv i baksätet.

Så jag väljer Uber alla dagar i veckan, dock begränsad tillgänglighet i New Territories (fick vänta 20 minuter i Sai Kung t.ex.)

UberVAN låter som det du ska beställa med 3 personer och 3 stora väskor, samma pris som UberX men större bilar (typ Toyota Previa)


Jag har nog missat motorbromsningen efter mina besök i HK.


Jag ser fördelen med de röda bilarna med följande:
Oberoende vilken bil du stoppar så är det samma avgifter. (Inte som i Sverige!)
Du åker för hela startpengen innan mätaren tickar vidare. ( HK$ 22 och 2 km.)
Följande 200 M - HK$ 1.60 upp till HK$78 sedan HK$ 1.00 / 200 M.
Edit:
De öppnar vänster bakdörr från förarplatsen med en mekanisk länkarm!

Och som @Agö skrev om säkerhetsbälte så har jag missat det med!
Om du inte har säkerhetsbälte på dig i HK så riskerar både du och taxichauffören böter.
 
Last edited:

Tommy

Medlem
Jag använder alltid Taxi i HK gott om dem och lågt taxameter pris, ingen förväntar sig dricks. För det allra mesta är bilarna högst några år gamla.
Jag har aldrig råkat ut för något vrak med de defekter som ni beskriver.
Men allra enklast och oftast snabbast är ju MTR om mans ska lite längre på dagtid, rena och fräscha vagnar.
USA är en helt annan story.
 
Toppen