Senaste nytt

Reserapport Lufthansa First Class

CJR

Medlem
Hej, min första rapport här! Begav mig från Stockholm till Dallas via Frankfurt och Washington i lördags. Jag hade bokat/betalt med pengar på Lufthansas hemsida så limo till/från ARN ingick (Cabforce). Efter att ha läst på forumet om denna tjänst och förstått att vissa blivit utan bil så var jag en aning stressad, men kl 07.00 står en svart Mercedes S400 hybrid utanför porten! Trevlig chaufför och angenäm färd till Arlanda.

DSC_0006.JPG


Jag blir incheckad hela vägen till DFW av den trevliga personalen på SAS och informerad om loungerna. Väljer SAS Guld lounge och intar frukost. Ganska glest med folk kring 08.00 en lördag. På flyget till FRA var vi bara tre st i Business. Det blir en andra frukost, men jag äter inte allt med tanke på vad som väntar. Har ju naturligtvis på webben detaljstuderat Lufthansas menyer i First, som tagits fram av två-stjärning Michelin-kock.

DSC_0016.JPG

Under inflygningen till FRA kommer beskedet från kaptenen att vi inte kommer taxa in till gate, BINGO!!! Spänningen är nu olidlig och när jag knallat ut från planet möts jag av en man hållandes en skylt där "First Class" står att utläsa. Alldeles intill planet står en vräkig Mercedes S-klass AMG bara för mig. Övriga passagerare får snällt kliva ombord på bussar. Obeskrivligt häftig känsla!

DSC_0020.JPG

Boarding till nästa flight ska snart påbörjas så jag påtalar att jag väl borde köras direkt till Jumbojeten. Chauffören kör mig mot FCL i stället och instruerar hur jag ska gå från bilen för att komma dit fortast möjligt. Ska bla genom en passkontroll och jag är mycket stressad och orolig över att missa planet. FRA är ju en stor flygplats. Väl på FCL säger personalen att det inte är så bråttom och att jag kan tillbringa 7-10 min i loungen. Jag litar naturligtvis på dem och de tar hand om pass och boardingkort medan jag stressar av med ett glas Champagne av sorten Ruinart.

DSC_0025.JPG

FCL i sig är mycket tjusig och lyxig tycker jag. Panoramafönster mot flygplanen utanför. Synd att jag inte hade mer tid här. Efter några minuter blir jag och två tyskar eskorterade till hissen utanför loungen. Åker ner och möts av en chaufför som leder oss vidare till en Porsche Cayenne. Det hade jag inte väntat mig då jag trodde att limo till planen endast utgick från FCT!

Dagens andra moment av hög spänning närmar sig fort, boarding på 747-8i, Queen of the skyes! Vi i First behöver aldrig beblanda oss med några andra passagerare på vägen ombord vilket är snyggt då boarding av flygplan allmänt kan vara lite kaosartat. I First-kabinen finns kaptenen som hälsar på alla med ett handslag, stiligt. Kabinen i sig är oerhört läcker med ljusa färger och skön belysning (dagsljus). Jag har valt plats 3K längst bak i kabinen för att ha uppsikt och kunna se vad som händer vilket är kul i sådan här miljö. Champagne och nötter serveras och de två flygvärdinnorna presenterar sig. Under flygningen visar de sig vara varandras motsatser i sättet de levererar sin service. Den yngre oerhört gladlynt, pratsam och som gärna tog bilder på mig och inte hade något emot att jag fotade/filmade. Hon gjorde verkligen sitt yttersta för att göra flygningen till en kul upplevelse. Den äldre väldigt stram och korrekt och meddelade att hon minsann inte ville förekomma på någon bild som jag kanske skulle lägga upp på Facebook. Missförstå mig inte, hon var absolut inte otrevlig bara mer strikt vilket jag respekterar, inget på FB!

Väl i luften utdelas menyerna och strax efter en aptitretare av den godare sorten (räka).

DSC_0050.JPG


Dryck är inget problem. Jag höll mig till champagne som fylls på för jämnan om man så vill. Den nästan obligatoriska kaviar-servicen tackar jag inte nej till. Faktum är att det blev två portioner. Jag lätt vodkan passera.

DSC_0053.JPG


Förrätt inte heller några problem. Det blev alla tre eller fyra om man räknar in salladen också. Härligt färskt bröd till detta. Life is good!

DSC_0055.JPG


Emellanåt slinker man in på toaletten eftersom man får i sig en del vätska. På 747-8i är de inte lika stora som på A380. Man promenerar liksom inte runt på samma sätt, men det är snyggt och ljust med en del skinn och fina träslag.

Till varmrätt valde jag kycklingbröst och bröt nu champagne-trenden till förmån för ett rött vin. Tysken bredvid rekommenderade det italienska röda och det var oerhört gott liksom rätten i sig. Saftig och mör kyckling och goda tillbehör. Mums! Jag frågar den pratsamma flygvärdinnan hur de hanterar maten. Allt tillagas på marken och fryses direkt. På planet tinas rätterna till servering. Det fungerar uppenbarligen för allt som intogs var verkligen väldigt gott.

DSC_0056.JPG

Efter huvudrätt kommer efterrätt och vid det här laget börjar man bli mätt. Nåväl två efterrätter med dessertvin ska man väl kunna klämma i sig. Slutar med att jag får lämna hälften av varje, men detta beteende uppmuntras av den gladlynta flygvärdinnan. Prova gärna allt för det finns ändå för mycket av det, typ.

DSC_0063.JPG

Efterföljande timme/timmar tillbringas med att leka med stolen och lyssna på musik. Noise-canceling hörlurar fyller verkligen sin funktion.

DSC_0068.JPG


Sedan är det dags igen för intagande och nu kommer de med laxsnittar och oliver följt av soppa.

DSC_0072.JPG


Mer skumpa också såklart!

DSC_0075.JPG


Goda snittar, men soppan var den minst upphetsande rätten under denna flygning. Kanske för att det var det sista man åt på detta flyg och både smaklökar och mage hade fått sitt så att säga.

DSC_0078.JPG


Nej, det var en till rätt, frukt. Sedan fick det vara nog!

DSC_0082.JPG

Efter detta flyg hade jag ett flyg med United i First vidare till Dallas. Inte mycket att skriva om. Det jag minns är ful-champagne i plastmugg.

Slutsats av Lufthansa First Class är att det är det bästa jag upplevt i resväg. Har tidigare flugit en gång med Emirates First Class och KLM:s senaste Business Class så det är min referensram. Detta med bilarna på FRA känns svårslaget och det erbjuds ju inte av alla flygbolag. Mycket bra mat ombord, men det kanske framgått? Flygvärdinnan som var glad och skojig ska ha en eloge för sin insats. De mjuka värdena ombord är oerhört viktiga. Hade det varit två strikta surpuppor så vet jag inte vad jag tyckt om denna flight : )

//CJR
 

Alf

Medlem
Trevlig rapport med frestande bilder. Ett litet minus för bortvalet av vodkan som är så himla passande till caviaren. Måste se till att prova Lufthansa F klass medan tillfälle ges.
Den äldre av flygvärdinnorna verkade av den stela typen som jag alltid bruksr råka ut för när jag åkt deras C klass. Därför har jag valt bort LH från dessa resor, men kan tänka mej ett undantag i deras F klass.
Måste bara invänta en ny 2-4-1 anex voucher så jag får med en reskompis.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: CJR

KNA

Medlem
Allt tillagas på marken och fryses direkt. På planet tinas rätterna till servering. Det fungerar uppenbarligen för allt som intogs var verkligen väldigt gott.

Hur tinar de upp maten ombord ? I Micron ? På Austrian är jag hundra på att biffen lagades ombord , kocken frågade innan om hur man ville ha den
 

kaktusen

Medlem
Tack för rapporten. Jag är äckligt avundsjuk:) Jag har högvis med poäng och ska därför ta med de två unga barnen på en tur i Asien under en vecka detta år. Siktar då på Lufthansa F vilket låter som en magisk upplevelse.
 

CJR

Medlem
Ja, minst sagt. Det är ju på marken LH är bäst. Inte för att de är dålig i luften, men det finns andra som är bättre i luften än vad LH är. Därför är det imho en nödvändighet att spendera tid i FCT/FCL om man ska flyga LH/LX F och vill uppleva det bästa de har att erbjuda.

Härligt, då har jag ett bra skäl till att göra om detta med LH!
 

CJR

Medlem
Hur tinar de upp maten ombord ? I Micron ? På Austrian är jag hundra på att biffen lagades ombord , kocken frågade innan om hur man ville ha den

Exakt hur vet jag inte. Jag var aldrig inne i galley och inspekterade ugnar. Mig veterligen så har även restauranger på marken avancerade ugnar och kyl/frys-anläggningar för att hålla råvaror och maträtter i skick. Det enda som jag vet tillagades i luften var mina scrambled eggs till frukost på hemresan (ej med i denna rapport). Kan man laga scrambled eggs kan man säkert även tillaga en biff på beställning som du skriver.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen