Senaste nytt

EXPAT i USA - byta från EuroBonus till MilagePlus?

Hej,
Jag skall inom kort flytta på ett tvåårskontrakt till USA och kommer i den nya tjänsten flyga nästan uteslutande inrikes i USA. Har idag EBG som är säkrat t.o.m juni 2017. Min känsla är att jag får ut mer benefits av en premiumstatus i MilagePlus än EBG då jag flyger UA inrikes.

Någon som vet om det går att statusmatcha MilagePlus och EB? När jag återvänder till Skandinavien vill jag givetvis göra motsatt konvertering.

Ett alternativ kanske vore att starta ett nytt MilagePlus-konto och från och med nu ta kredit för kommande resor på det kontot för att på så sätt försöka uppnå status, men kan jag i så fall dra nytta av Star Gold fördelarna? Kommer göra ett interkontinentalt segment med SAS (flytten till USA) och den skulle givetvis ge en fin grundplåt till MilagePlus status, men vill samtidigt inte tappa fördelar som extra bagage, fast track och lounge genom att åka på ett MilagePlus konto utan status.

All input i ärendet tas tacksamt emot.
 
United ger några trevliga fördelar såsom uppgraderingar etc, däremot får du inte loungetillgång med Uniteds egna star alliance gold på lägstanivån. De har ett särskilt medlemsskap man får köpa för att komma in i loungen. (Edit: minns inte hur det är med högre nivåer)
Vad jag vet så statusmatchar United inte.
Kommer du flyga mest inrikes eller över Atlanten?
 

mha321

Medlem
United ger några trevliga fördelar såsom uppgraderingar etc, däremot får du inte loungetillgång med Uniteds egna star alliance gold på lägstanivån. De har ett särskilt medlemsskap man får köpa för att komma in i loungen. (Edit: minns inte hur det är med högre nivåer)

Så vitt jag minns får inte ens United global services tillgång till lounge på inrikes.

Är lounge det viktigaste så är det betydligt bättre att ligga kvar på eurobonus. Men om uppgraderingar till domestic first är viktigare, så är milage plus ett krav.

Bokar man i domestic first redan från början ligger andra program bra till. Å andra sidan kan man få internationella uppgraderingar, och det finns kreditkort för milage plus.
 

Impendill

Medlem
Jag fick 3 månaders guld efter Statusmatch till United samt en challenge :


"To satisfy the terms of this challenge, you will need to fly 12,500 Premier qualifying miles (PQM) or 15 Premier qualifying segments (PQS) within the 90-day timeframe. Qualifying activity for this promotion includes only base PQM/PQS and class-of-service bonus PQM/PQS earned on flights operated by United, United Express or Copa, and credited to your MileagePlus account. Any other bonus PQM/PQS, promotional PQM/PQS, credit card PQM, or PQM/PQS earned on other Star Alliance carriers do not count toward qualification for this promotion."

Offer | United Airlines
 

olo

Medlem
Om du får igenom en match/challenges med United, så förvänta dig dock inte det från Eurobonus när du flyttar hem. Mig veterligen erbjuder inte Eurobonus match/challanges.

En viktig skillnad är att United MileagePlus baseras på vad biljetten kostar, medan Eurobonus baseras på bokningsklass. Beroende på resmönster och vilken framförhållning du har kan detta spela stor roll för poängintjäning.

Sen är en viktig fråga, den @mha321 skriver om kabinklass. Kommer du att flyga ekonomi eller first?
 

Dr. Miles

Expert
Om du får igenom en match/challenges med United, så förvänta dig dock inte det från Eurobonus när du flyttar hem. Mig veterligen erbjuder inte Eurobonus match/challanges.

En viktig skillnad är att United MileagePlus baseras på vad biljetten kostar, medan Eurobonus baseras på bokningsklass. Beroende på resmönster och vilken framförhållning du har kan detta spela stor roll för poängintjäning.

Sen är en viktig fråga, den @mha321 skriver om kabinklass. Kommer du att flyga ekonomi eller first?
Award miles är som du säger, det är baserat enligt hur mycket man har betalat för biljetten.
Däremot status miles, Premier qualifying miles (PQM), av United / Copa flygningar är baserade enligt flygavstånd x procentsats beroende på bokningsklass. Likaså på partnerflygbolags flygningar om man inte har biljettnummer som börjar med 016-.
United skrev:
Premier qualifying credits

MileagePlus members flying on United and United Express will earn Premier qualifying credits toward Premier status based on the flight distance2 and purchased fare class, with bonuses for paid United Global FirstSM, United First®, United BusinessFirst®, United Business® or full-fare United Economy® tickets. Premier members are also eligible to earn a minimum of 500 Premier qualifying miles on United and United Express flights.
Earning Miles on United Flights | United Airlines
Sedan finns det minimikrav för spend hos United för att uppnå viss status om man är registrerad medlem i USA.
  • 3.000 USD per år för United Mileage Premier Silver (Star Alliance Silver)
  • 6.000 USD per år för United Mileage Plus Premier Gold (Star Alliance Gold)
  • 9.000 USD per år för United Mileage Plus Premier Platinum
  • 12.000 USD per år för United Mileage Plus Premier 1K
Reach MileagePlus Premier Status | United Airlines
 
Tack för all bra input.


Kommer du flyga mest inrikes eller över Atlanten?

Jag kommer till största del inrikes i USA, kanske 60 segment med enstaka interkontinentala segment för besök i moder Svea.

Sen är en viktig fråga, den @mha321 skriver om kabinklass. Kommer du att flyga ekonomi eller first?

Företaget jag arbetar för har som policy att flyga billigt, så det blir ekonomiklass och av den anledningen är det mest möjligheten till complimentary upgrades som hägrar. Lounge är inte det primära då jag försöker minimera tid på flygplatsen när jag flyger inrikes.

Slutsats och följdfråga:
Jag tolkar det då som att rekommendationen är att stanna kvar i Eurobonus och försöka återkvalificera till EBG? Tveksamt om 60 billiga inrikessegment i USA ger tillräckligt med poäng för att komma upp i de 45 000 som krävs? Mina två senaste flygningar i Economy Discounted med UA gav 600 resp 700 EB-poäng...:confused:
 
Award miles är som du säger, det är baserat enligt hur mycket man har betalat för biljetten.
Däremot status miles, Premier qualifying miles (PQM), av United / Copa flygningar är baserade enligt flygavstånd x procentsats beroende på bokningsklass. Likaså på partnerflygbolags flygningar om man inte har biljettnummer som börjar med 016-.
Sedan finns det minimikrav för spend hos United för att uppnå viss status om man är registrerad medlem i USA.
  • 3.000 USD per år för United Mileage Premier Silver (Star Alliance Silver)
  • 6.000 USD per år för United Mileage Plus Premier Gold (Star Alliance Gold)
  • 9.000 USD per år för United Mileage Plus Premier Platinum
  • 12.000 USD per år för United Mileage Plus Premier 1K
Reach MileagePlus Premier Status | United Airlines

Tack även för detta svar. En viktig skillnad mellan MilagePlus och Eurobonus verkar vara att du får tillgodoräkna dig PQS även på andra bolag inom Star Alliance, medan SAS bara räknar segment flugna på SAS för intjäning/förnyelse av status. Vore ju trevligt om SAS ville anpassa sig till den filosofin.

upload_2016-2-19_16-17-54.png
 

Dr. Miles

Expert
Tack även för detta svar. En viktig skillnad mellan MilagePlus och Eurobonus verkar vara att du får tillgodoräkna dig PQS även på andra bolag inom Star Alliance, medan SAS bara räknar segment flugna på SAS för intjäning/förnyelse av status. Vore ju trevligt om SAS ville anpassa sig till den filosofin.

Visa bifogad bild 48416
Det finns två sidor av mynt här.
Det är inte bara fördelar med United Mileage Plus modell.
Det finns som sagt minimikrav för spend för att kunna uppnå högre status om man är registreraf medlem i USA. Du kan inte uppnå högre staus enbart med PQS i så fall.

Tänk om SAS EuroBonus appliceradr liknande modell. T ex krav på spend minst 45.000 DKK/SEK/NOK per år utöver antal flygningar för att kunna uppnå SAS EuroBonus Gold.
 
Toppen