Senaste nytt

Tredje IATA leken

Dr. Miles

Expert
Inlägget från: Vilken rutt flyger flygbolagen med sitt flightnummer 001? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Underbar tråd. Blir det nördigare?!
Vi har haft mycket nördiga lekar i begynnelse av BusinessClass historia. :)

Enkla IATA-leken: Jorden Runt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Nya IATA-leken: Jorden Runt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Andra IATA leken (Nya IATA leken) var lite för svår så gör vi ett försök. :)

---
Tredje IATA leken bygger på IATA:s flygplatskoder och den inbyggda kartfunktionen* här på BusinessClass.

* [ ROUTEMAP ] tagg:
Kod:
[routemap]aaa-bbb-ccc[/routemap]

  • Leken går ut på att varje ny flygplats måste ligga inom 2.000 miles flygavstånd från den tidigare flygplatsen.
  • Dessutom måste flygplatsen börja på sista bokstaven i den tidigare flygplatsen. (t ex ARN-NRK)
  • Man får inte flyga till samma flygplats mer än en gång.
  • Man får inte använda stadskod där det finns flera flygplatser. (t ex STO är statskod för Stockholm, ARN är flygplatskod för Stockholm Arlanda)
  • En flygsträcka får inte korsa över redan flugna sträckor.
  • Man får inte posta sträckan efter sin egen flygning. (t ex om jag har flugit ARN-NRK, får jag inte posta någon flygning från NRK. Jag får vänta tills andra postar någon flygning från NRK till någon annanstans.)
  • Posta gärna flygplatskod och stads- / flygplatsnamn på nya flygplatsen du har flugit till. (T ex ARN: Stockholm Arlanda)
När vi inte kan hitta någon sträcka som uppfyller kraven ovan, då är leken slut.

Jag börjar:
ARN: Stockholms Arlanda - NRK: Norrköping

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om någon undrar om vad det här med medveten resande att göra, det här är en utbildning om olika flygplatsers IATA koder. ;)
 
Last edited:
Toppen