Senaste nytt

Dubai International hade flest internationella passagerare i världen förra året

BusinessClass

Redaktör
Dubai International Airport var världens mest trafikerade flygplats förra året om man mäter i antal internationella passagerare. Det har flygplatsen räknat sig fram till efter att ha analyserat tal från alla avgångar och ankomster förra året. 78 miljoner passagerare passerade igenom flygplatsen under 2015, och det är en ökning med 10,7% jämfört med 2014. En del av…
 
Last edited by a moderator:

Mikael

Medlem
Dubai International Airport var världens mest trafikerade flygplats förra året om man mäter i antal passagerare.
...
78 miljoner passagerare passerade igenom flygplatsen under 2015
Jag slås av två saker när jag läser detta:
1) Hur exakt har flygplatsen räknat? Är 78 miljoner än Atlantas 101 miljoner passagerare 2015? (Sannolikt ligger Dubai även efter Beijing som hade 86 miljoner 2014)
2) Varför förmedlar businessclass.se detta helt okritiskt?
 

Dr. Miles

Expert
antal internationella passagerare. Flygplatsen har mig veterligen aldrig påstått något annat,

Press Releases | Dubai Airports

och jag har sett den här nyheten rätt tolkad överallt annars tidigare i veckan...
Ja, det ser ut så.
Atlanta Hartsfield-Jackson flygplats hade över 100 miljoner passagerare men endast ca 11 miljoner internationella passagerare.

www.atlanta-airport.com/docs/Traffic/201512.pdf

rps20160211_113911.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Rättat i artikeln nu, bra :)

Det "stora" är väl att man gått om London Heathrow, som väl i stort sett varit nr 1 i den här kategorin så länge det har funnits statistik över det.

List of the world's busiest airports by international passenger traffic - Wikipedia, the free encyclopedia

Intressant i samband med detta är att Dubai förmodligen också precis har knuffat undan New York JFK som Heathrows största destination det senaste året, om trenden i statistiken för 2014 höll i sig;

Heathrow Airport - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Last edited:
Toppen