Senaste nytt

[Rykte om enhancement] BAEC förbättrar sätesvalet på shorthaul

agehall

Medlem
(Ber om ursäkt för förkortningen BAEC i rubriken, men British Airways Executive Club är väääääldigt långt att skriva ut...)

Det verkar enligt FT* som att BA har begränsat möjligheten för statusmedlemmar att välja nödutgång i förväg. Jag har tittat lite på en bokning som jag gjorde i veckan ARN-LHR där jag kunde välja nödutgång utan problem. Sedan ett par dagar tillbaka är alla nödutångsplatser markerade som upptagna vilket inte känns rimligt med tanke på att flighten är ett par månader bort.

Jag har även testat att göra någon dummybokning för att se ifall jag där kan välja nödutgång och då ser det ut så här:

Screen Shot 2016-02-08 at 11.45.55.png
Slumpmässig flight mitt i oktober, sätesval för BAEC Gold

Det finns fortfarande en chans att det bara är en enorm IT-glitch (därav "rykte" i trådrubriken), men med tanke på att vi nu ser större delen av främre ET-kabinen utblockerad så misstänker jag att det är nästa förbättring från BAEC.

Ni som har nödutgång i ET på kommande flighter kan ju kika lite på hur era bokningar ser ut. Den goda nyheten är väl att ingen hitintills verkar ha blivit av med sin plats på nödutgång om de valt den innan denna förändring infördes i slutet av förra veckan.


*) Golds can no longer select Exit Rows in advance? - FlyerTalk Forums
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Jag hade samma problem med min bokning förra veckan. Var först några dagar innan min flight som nödutgång öppnades upp för mig att välja.

Edit: Btw, det var bara på ena flighten det var så. Flighten ARN-LHR kunde jag välja, men LHR-ARN gick inte. Jag trodde det hade med att nödutgång var på rad 10, så de höll det öppet att köra CE ända dit.
 

johhenrik

Medlem
Jag ser på din bild att du inte kunde välja rad 12, det kunde jag på min ARN-LHR. Så, frågan är om det är ett IT-problem... för det känns väldigt ologiskt.

Jag hann utöka mitt svar medan du svarade mig, så är lite mer info där om du inte sett det.
 

johhenrik

Medlem
Näe, det är det som oroar mig - det känns verkligen inte som ett IT-problem. :(
Well, det konstiga är ju att jag fick välja vid bokning (1 månad innan flight) för min utresa, men inte min hemresa. Dock visade sig min hemresa också vara snikbiljetten som bara gav 5TP, så det kanske har med saken att göra.

En annan sak. jag kollade nu när jag lyckades boka nödutgången, och det var på tisdagen för min fredags-flight, så det var inom T-72 som du nämnde.
 

agehall

Medlem
Ja, det är helt klart skumt. Jag kollade även min dummybokning på returen och det var samma sak där, hela främre delen av ET var blockad.
 

JensE

Medlem
Uselt om detta är sant och inte en IT glitch.
Väldigt sällan man sitter där bak, men exit row har varit trevligt dom gångerna man inte haft möjlighet att sitta framför gardinen.
 
Toppen