Senaste nytt

Angående Flying Blue First/Busines class award

Dr. Miles

Expert
Igår pratade agehall och jag på Monks om hur man kan spendera sina Flying Blue miles på ett elegant sätt.

Jag föreslog honom att ta ut på Korean Air(KE) First class mellan Frankfurt - Seoul - Hong Kong, men jag var inte säker på hur mycket bonusresan skulle kosta.

När jag kollade antal miles som behövs för en sådan resa på KLMs webbsida(Mile Finder) blev jag paff.

Skyteam First class award mellan Europa och Asien kostar 400.000 miles för t/r och 200.000 miles för enkelresa.
Det är ganska saftig med tanke på att med 100.000 US Airway miles kan man flyga mellan Europa och Fjärran Östern t/r i First class. Dessutom tar US Airway inte bränsletillägg, vilket Flying Blue gör(dock inte på KE flyg).

Däremot hittade jag intressant information när jag sökte information om antal miles som behövs för bonusresa mellan Seoul och Hong Kong.

Flying Blue Mile Finder skrev:
From: Seoul, Korea, Republic of
To: Hong Kong, Hong Kong, (SAR) China


Business Classic Award
Award Miles needed for return ticket
Mileage rates mentioned are not valid via Europe for flights within or between North America, Central America and South America or within or between the Pacific Ocean.
80 000​
Skyteam schema apply via Europe
160 000​

Flying Blue har alltså två separata award för bonusresa mellan Seoul och Hong Kong.
En för bonusresa inom regionen(kort avstånd) och en för via Europa.

Om man kan resa t ex Seoul-Paris-Hong Kong-Amsterdam-Seoul i Business class för 160.000 miles, tycker jag inte det är värst dyrt med miles med tanke på flygavstånd.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Teoretiskt kan man ta ut Seoul-Paris/Amsterdam-Hong Kong som en enkelresa och det skulle kosta 80.000 miles i Business class.

Vill någon testa?
 

Stefan62

Medlem
Intressant.

Jag skulle gärna testa, men sitter "bara" med 80000 poäng som jag vill bli av med - FB har mest varit frustrerande för min del - dålig intjäning och dyra tillägg vid award-uttag.

80000 poäng räcker inte långt, men hur kan jag maxa det hela?
 

Homer

Medlem
För 80.000 + ca €400 avgifter kan man åka t.o.r i business till Tokyo, Kina etc. med Promo Awards

Om alternativet är 160.000 och inget bränsletillägg, så åker jag hellre 2ggr och betalar avgifterna för varje resa.
 

agehall

Medlem
Fast detta är i FIRST! Jag ska prova. Behöver ju bara 50k miles till och 18 av dessa trillar in i veckan.

Nilsson: Är hänger du på om det blir en weekend på A380? :)

Edit: Man ska inte läsa för fort när man är trött... Jag missade att AHO skrev business på det han hittat. Då är det inte lika skoj. :( Det blev en väldigt trevlig kväll igår, känner jag nu. Huvudvärken börjar komma krypande....
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
VIKTIGT TIPS:

När det gäller bonusresa till Brasilien, boka inte returbiljett från Europa även om ni hittar platstillgångar för båda riktningar.
Brasilienska staten tillåter inte bränsletillägg på alla biljetter som börjar sin resa från Brasilien. (Heja Brasilien!)

T ex
Sao Paulo-Amsterdam-Stockholm t/r med KLM. Summan av skatter ca 102 EUR.
Stockholm-Amsterdam-Sao Paulo t/r med KLM. Summan av skatter ca 560 EUR.

Så om ni bokar det som två enkelresor, sparar ni nästan 250 EUR för hemresan. ;)
 
Last edited:
Toppen