Senaste nytt

Bonusresa Langkawi

M.B

Ny medlem
Hej,
Jag ska försöka göra min första bonusresa under nästa vinter och det verkar vara en riktig djungel, genom att läsa här på forumet så har jag förstått att det finns en hel del möjligheter men även en hel del begränsningar.
Så här är förutsättningarna:
Vi är två vuxna, en femåring samt en infant.
Vi vill flyga businessclass till Langkawi (om poängen räcker)
Vi är ganska flexibla men helst utresa under januari 2017
Jag räknar med att ha ca 250.000 poäng efter sommaren
Jag räknar även med att ha en 2-4-1 voucher.

Jag är väldigt osäker på hur många poäng resan kostar, jag ser på SAS sida att en resa till Malaysia kostar 140.000 poäng men även att en resa till Hongkong kostar 140.000, kan jag flyga till Hongkong med SAS och sedan vidare därifrån till Langkawi med Singapore airlines för totalt 140.000 poäng eller är jag för optimistisk då? Det finns även en väldigt bra rutt med Singapore från Köpenhamn men då blir bränsletillägget betydligt dyrare. Hos SAS betalar man halva poängpriset för femåringen och ingenting för bebisen, är det likadant hos de andra alliansbolagen eller skiljer det?
Är jag alldeles för optimistisk när jag hoppas att jag ska få ihop detta med hela familjen?

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få om hur jag billigast och bäst tar mig till Langkawi med mina bonuspoäng.

Vänligen
Martin
 

Dr. Miles

Expert
Jag antar att bonusresor med SAS EuroBonus poäng och använda Amex 2-4-1 voucher, korrekt?
I så fall 140.000 poäng per person i Business class för Europa - Sydostasien T/R utan Amex 2-4-1 voucher.
 

Dr. Miles

Expert
Hej,
Jag ska försöka göra min första bonusresa under nästa vinter och det verkar vara en riktig djungel, genom att läsa här på forumet så har jag förstått att det finns en hel del möjligheter men även en hel del begränsningar.
Så här är förutsättningarna:
Vi är två vuxna, en femåring samt en infant.
Vi vill flyga businessclass till Langkawi (om poängen räcker)
Vi är ganska flexibla men helst utresa under januari 2017
Jag räknar med att ha ca 250.000 poäng efter sommaren
Jag räknar även med att ha en 2-4-1 voucher.

Jag är väldigt osäker på hur många poäng resan kostar, jag ser på SAS sida att en resa till Malaysia kostar 140.000 poäng men även att en resa till Hongkong kostar 140.000, kan jag flyga till Hongkong med SAS och sedan vidare därifrån till Langkawi med Singapore airlines för totalt 140.000 poäng eller är jag för optimistisk då? Det finns även en väldigt bra rutt med Singapore från Köpenhamn men då blir bränsletillägget betydligt dyrare. Hos SAS betalar man halva poängpriset för femåringen och ingenting för bebisen, är det likadant hos de andra alliansbolagen eller skiljer det?
Är jag alldeles för optimistisk när jag hoppas att jag ska få ihop detta med hela familjen?
Inga barnrabatt ges för Star Alliance award, så femåringens biljett kostar 140.000 poäng utan Amex 2-4-1 voucher.
Infant under 2 år utan eget säte reser gratis poängmässigt. Du behöver att betala skatter för infant dock.

Så totalkostnaden blir:

(140.000 poäng x 2 vuxna) x 50% (Amex 2-4-1 voucher) + 140.000 poäng x 1 barn + 0 poäng x 1 infant = totalt 280.000 poäng


Det finns inget Star Alliance flygbolag flyger till Langkawi för tillfället.
Närmaste du kan komma är Penang med THAI från Bangkok eller Kuala Lumpur (det finns många flygbolag som flyger dit).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Att hitta 3 platser i business på samma flighter är tyvärr inte det lättaste, SAS brukar inte släppa mer än 2 platser men med Thai finns det större möjlighet att hitta 3 platser eller fler. Skatterna går dock upp en hel del i så fall.
Om ni vill åka med SAS skulle jag säga att ni trolitgvis kommer behöva 10-11 månaders framförhållning för att inte behöva vara allt för flexibla med när ni ska vara borta. Med Star Alliance award så kan man boka senare även om det inte skadar att hänga på låset när det släpps biljetter.

I ert fall är nog det billigaste att flyga ARN-HKG med SAS i business om ni lyckas hitta 3 platser. Sedan köpa valfri resa till Langkawi, borde inte kosta mer än skatter på andra bolag.

Om ni har möjlighet att dela upp familjen på 2 resor (en vuxen med ett barn) så ökar självklart möjligheten att finna någon lämplig resa, men antar att det inte står så högt upp på listan över tänkbara val och problemet är dessutom att ni komemr behöva 280k poäng för det.
 

Jonas C

Medlem
Turkish Airlines har en tendens att släppa mer än tre bonusplatser (upp till 9 eller fler) i Business på vissa flygningar då deras Revenue Management är knäppa. Ibland finns Los Angeles som I9. Bästa hade i sådana fall varit TK till Kuala Lumpur och därefter en billig Air Asia biljett till Langkawi.
 

M.B

Ny medlem
Hej,
Tack så mycket för alla svar, jag hade missat att det inte var Singapore airlines som flög Singapore - Langkawi utan ett partnerbolag.
Släpps bunusbiljetterna så tidigt som 10-11 månader innan avresa? Jag hade får för mig att det handlade om 6 månader. Hur som blir det nog svårt för oss att få ihop resan då jag inte tror att jag kommer få ihop 280.000 poäng och att SAS bara verkar släppa två platser per flight.

Men är det någon som kommer på något bra lyssnar jag gärna.

Vänligen
Martin
 

palmen

Moderator
Hej,
Tack så mycket för alla svar, jag hade missat att det inte var Singapore airlines som flög Singapore - Langkawi utan ett partnerbolag.
Släpps bunusbiljetterna så tidigt som 10-11 månader innan avresa? Jag hade får för mig att det handlade om 6 månader. Hur som blir det nog svårt för oss att få ihop resan då jag inte tror att jag kommer få ihop 280.000 poäng och att SAS bara verkar släppa två platser per flight.

Men är det någon som kommer på något bra lyssnar jag gärna.

Vänligen
Martin
Ja de första biljetterna släpps ca 11 månader innan avresa (dock ingen regel att alla bolag gör så), sen kan det när som helst släppas flera biljetter. SAS brukar dock vara duktiga på att släppa biljetterna mer eller mindre 11 månader i förväg.
 

M.B

Ny medlem
Hej,
Efter Er hjälp har vi tänkt vidare och har, vad jag tror, en något mer realistisk plan. Den nya planen att flyga SAS Plus till Hong Kong då det finnas "gott om" bonusbiljetter och sedan därifrån till Bangkok för några nätter och sedan vidare söderut med inrikesflyg. Om vi väljer Thai Airways från HK till BKK blir det ingen extra poänkostnad för oss vuxna utan bara bränsletillägg för den sträckan(ca 1.000kr enlig ITA), har jag förstått det rätt då? Men vår femåring som flyger för halva poängpriset med SAS, hur blir det för sträckan HK-BKK?

Martin
 

Dr. Miles

Expert
Men vår femåring som flyger för halva poängpriset med SAS, hur blir det för sträckan HK-BKK?
Ingen barnrabatt på Star Alliance award med SAS EuroBonus poäng. Dvs 100% poängsumma som vuxna.
Du behöver dock inte att betala några poäng för barn under 2 år utan eget säte.

Som jag skrev tidigare, det finns inget Star Alliance flygbolag som flyger till Langkawi, så känns det som lite bortkastade poäng att använda dem till Kuala Lumpur eller andra städer sedan måste ni ändå att köpa separata biljetter till Langkawi.
 

M.B

Ny medlem
Ingen barnrabatt på Star Alliance award med SAS EuroBonus poäng. Dvs 100% poängsumma som vuxna.
Du behöver dock inte att betala några poäng för barn under 2 år utan eget säte.

Som jag skrev tidigare, det finns inget Star Alliance flygbolag som flyger till Langkawi, så känns det som lite bortkastade poäng att använda dem till Kuala Lumpur eller andra städer sedan måste ni ändå att köpa separata biljetter till Langkawi.

Tack för ditt svar, men hur mycket poäng blir det för femåringen? Är det som jag tror att det inte blir någon extra poängkostnad för oss vuxna för sträckan HK-BKK?

Vi struntar i Langkawi, målet var inte Langkawi utan Koh Lipe och några andra öar i södra Thailand. Istället flyger vi från BKK till Hat Yai och tar buss och båt därifrån.

Martin
 
Toppen