Senaste nytt

Veckans restips

Ibland får man ju lust att bara dra iväg. En lugn vecka, ett hål i kalendern eller en helg som blev ledig när annat avbokades. Sugen på lite lounghäng, ett storstadsbesök, ett äventyr. Men då, dagarna innan, är det oftast försent att göra dom där bra "klippen" på flygbiljetter och andra resor, hotellen redan fulla och SJ:s tågbiljetter som dyrast.

Har därför tänkt ett tag på att starta en tråd där vi kan tipsa varandra om "sista minuten"-resor, inte bara charter då utan även annat billigt och bra som man råkar hitta med avgång samma vecka. Låter det som en kul idè? :)
 
Last edited:

Igorius

Medlem
Ibland får man ju lust att bara dra iväg. En lugn vecka, ett hål i kalendern eller en helg som blev ledig när annat avbokades. Sugen på lite lounghäng, ett storstadsbesök, ett äventyr. Men då, dagarna innan, är det oftast försent att göra dom där bra "klippen" på flygbiljetter och andra resor, hotellen redan fulla och SJ:s tågbiljetter som dyrast.

Har därför tänkt ett tag på att starta en tråd där vi kan tipsa varandra om "sista minuten"-resor, inte bara charter då utan även annat billigt och bra som man råkar hitta med avgång samma vecka. Låter det som en kul idè? :)
Lufthansa brukar ha bra priser i affärsklass (om man gillar det) till södra Europa (åtminstone Spanien/Italien/Grekland) över helgen, även vid mycket kort framförhållning.
 
Kul att många verkar gilla idèn! Man kan väl både fråga och tipsa. Jag får väl vara först ut med en förfrågan:

UT: 5 el. 6 feb 2016
LÄNGD: över dagen eller 1 natt
AVRESEORT: LPI, ARN/BMA eller CPH
DESTINATION: Europa
BUDGET: 1000 kr
ÖVRIGA KRAV: *A (vill skramla lite till mina sista 7K behövande EB för ännu ett år med EBG)
 

FFlash

Medlem
Perfekt tråd för mig också!
Jag blir lite avis ;) när jag läser award-posting tråden då det verkar som man måste boka typ 11 månader i förväg för att få max bang for the buck med multicity Star Alliance award. Och stackars jag som har helt omöjligt planeringsmönster på max 2-3 veckor framåt...extremt sällan kan boka nånting på typ 4 månaders framförhållning
 

palmen

Moderator
Perfekt tråd för mig också!
Jag blir lite avis ;) när jag läser award-posting tråden då det verkar som man måste boka typ 11 månader i förväg för att få max bang for the buck med multicity Star Alliance award. Och stackars jag som har helt omöjligt planeringsmönster på max 2-3 veckor framåt...extremt sällan kan boka nånting på typ 4 månaders framförhållning
11 månader för Star Alliance award är dock inte sant. Det är mest bara SAS business som kräver 11 månader framförhållning.
Väldigt mycket platser med Thai, ANA, Lufthansa First finns tillgängligt med max 2-4 veckors framförhållning under delar av året.
Ett tips för att detta är att boka när du hittar tillgänglighet, det är gratis att avboka resan om du bokar med eurobonus-poäng.
 

FFlash

Medlem
11 månader för Star Alliance award är dock inte sant. Det är mest bara SAS business som kräver 11 månader framförhållning.
Väldigt mycket platser med Thai, ANA, Lufthansa First finns tillgängligt med max 2-4 veckors framförhållning under delar av året.
Ett tips för att detta är att boka när du hittar tillgänglighet, det är gratis att avboka resan om du bokar med eurobonus-poäng.

Jodå, mitt inlägg var kanske lite dramatiserat. Jag har också den uppfattning att *Alliance award kan kommas åt bättre, men kräver en hel del sökning.

Jag har 330k AY (platinum) points på kontot samt 160k EBG som jag länge viljat utnyttja men haft varken ledig tid eller sedan passlig tid (alltid för sent att börja fundera på Hawaii eller liknande). Men nu äntligen vet jag att jag kommer att ha bra användning för dem. Kommer att ha i höst en resa till sydamerika och det blir på egen tid. Bara passa på slösa poängen så snart jag vet exakt när (polaren har en grej som timingen beror på).

Nåväl, trådstartaren ville kanske lyfta tråden för att hitta cash-flyg och inte prata om award
 
Kul att många verkar gilla idèn! Man kan väl både fråga och tipsa. Jag får väl vara först ut med en förfrågan:

UT: 5 el. 6 feb 2016
LÄNGD: över dagen eller 1 natt
AVRESEORT: LPI, ARN/BMA eller CPH
DESTINATION: Europa
BUDGET: 1000 kr
ÖVRIGA KRAV: *A (vill skramla lite till mina sista 7K behövande EB för ännu ett år med EBG)
Köpenhamn-Bryssel med Brussels för 1256 kr är det billigaste jag hittar. Annars finns Swiss ARN till Geneve för 1 670 kr :)
 

FFlash

Medlem
Just nu är ju alla resor via BRU billiga såklart, och risken för att nått nytt attentat händer där nu är väl lägre än nånsin.

Märkte samma. Försöker boka nåt kul åt frugan till nästa veckans helg men många billigaste varianter dyker upp med BRU connection. Får inte upp bra priser nu på sista minuten till europa från Åbo :( och hon vill inte till BRU
 

Kricka

Medlem
Just nu är ju alla resor via BRU billiga såklart, och risken för att nått nytt attentat händer där nu är väl lägre än nånsin.

Ja, eller så händer det där igen..? Vet inte om det finns så många flyg via BRU då flygplatsen kör med
starkt reducerad kapacitet. Man riskerar att hamna i Liège eller Antwerpen och får då hoppas på att
ev. anslutningsflyg går från samma flygplats.
 
Last edited:
Toppen