Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

Dr. Miles

Expert
Det förekommer då och då (speciellt när SAS öppnar long haul från annanstans än Köpenhamn) om prissättning av flygbiljetter från Köpenhamn / København.
I stället för att upprepa samma sak i diverse trådar, kan vi ha diskussionen i en tråd, vad säger ni? :)

Enligt min erfarenhet, biljettpriser från Köpenhamn är generellt billigare till USA och Kanada men dyrare till Asien än biljettpriser från Stockholm / Oslo.

Från Köpenham är ofta 2.000 - 3.000 SEK billigare än från Stockholm / Oslo för Business class biljett till USA & Kanada.
Det gäller på alla tre flygalliansers JV fare över Atlanten.

Däremot till Asien från Köpenham är ofta 2.000 - 3.000 SEK dyrare än från Stockholm / Oslo för Business class biljett.
Det gäller på bl a Turkish Airlines, Cathay Pacific, SWISS osv.
Så detta handlar inte endast om direktflyg med SAS utan även andra flygbolag som man ändå behöver att byta någonstans (Frankfrut, Istanbul, Amsterdam osv).

Betyder det att danskarna (och skåningarna) är beredda att betala mer till Asien men de är mycket snålare för resor till USA & Kanada?
 

Agö

Medlem
SAS var 5000 kr dyrare från Köpenhamn till Hong Kong än Oslo till Hong Kong under den nu avslutade rean. Ca 3500 kr dyrare än direkt från Stockholm. Vad det beror på? Taskig konkurrens.
 

Dr. Miles

Expert
SAS var 5000 kr dyrare från Köpenhamn till Hong Kong än Oslo till Hong Kong under den nu avslutade rean. Ca 3500 kr dyrare än direkt från Stockholm. Vad det beror på? Taskig konkurrens.
För att bli rättvis jämförelse, kollade jag endast de flygbolagen som inte flyger direkt från Köpenhamn, Oslo, Stockholm (förutom JV fares över Atlanten som inte är påverkade av direktflyg).

Jag kan inte säga att från Köpenhamn är alltid dyrare än från Oslo, Stockholm till alla destinationer.
Det är mest till Asien, Oceanien, Afrika som biljettpriserna blir dyrare från Köpenhamn än från Oslo, Stockholm.

En sak som jag inte förstår riktigt är:
Om Köpenhamnregionen har starkare köpkraft än Oslo, Stockholm regioner, varför är priserna till Nordamerka billigare från Köpenhamn?
 
Last edited:

Agö

Medlem
För att bli rättvis jämförelse, kollade jag endast de flygbolagen som inte flyger direkt från Köpenhamn, Oslo, Stockholm (förutom JV fares över Atlanten som inte är påverkade av direktflyg).

Jag kan inte säga att från Köpenhamn är alltif dyrare än från Oslo, Stockholm till alla destinationer.
Det är mest till Asien, Oceanien, Afrika som biljettpriserna blir dyrare från Köpenhamn än från Oslo, Stockholm.

En sak som jag inte förstår riktigt är:
Om Köpenhamnregionen har starkare köpkraft än Oslo, Stockholm regioner, varför är priserna till Nordamerka är billigare från Köpenhamn?
Vilka bolag är det som inte omfattas av JV över Atlanten?
 

Agö

Medlem
Det är väl helt givet att JV (oavsett allians) sätter in stöten på den hubb där SK har flest direktlinjer till USA. Eftersom det finns mkt få alternativ som inte omfattas av JV idag och JV följer marknadsledaren blir det en kedjereaktion.
 
SAS har ibland lägre priser på longhaul ifrån Malmö Sturup än Köpenhamn Kastrup och det ger ju mer poäng också att åka en omväg till Stockholm. Kan vara bra att ha i åtanke om man planerar att åka longhaul med SAS.
 

Agö

Medlem
SAS har ibland lägre priser på longhaul ifrån Malmö Sturup än Köpenhamn Kastrup och det ger ju mer poäng också att åka en omväg till Stockholm. Kan vara bra att ha i åtanke om man planerar att åka longhaul med SAS.
Inte bara ibland. Jag vill påstå att det i princip alltid är så.
 
Toppen