Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Priority Boarding funkade hyfsat idag när jag skulle kliva ombord på SK997. Man informerade först 10 minuter innan Boarding och sedan återigen när det var dags. Folk som försökte gå på ändå stoppades i dörren och fick vända.
Jag tror dock att det kaos som uppstår hade kunnat undvikas om man på ett tydligare sätt markerat att det är prioboarding som gäller, antingen med skyltar eller att man rent fysiskt separerar passagerarna i olika "fållor". Thai gör så när de flyger från Kastrup. De delar av vänteloungen där prioboarding släpps in i ena halvan av rummet och övriga i den andra halvan.
 

PerAnders

Ny medlem
Mycket bra sammanfattning! Det är precis vad många av oss uppleva varje dag.
SAS är helt enkelt extremt dåligt jämförd med andra flygbolag när det gäller prio-boarding.


Tycker att du ska skicka texten till SAS!!


Jag följde din uppmaning och skickade in kommentaren med vissa tillägg. Jag fick ett svar igår där SAS förklarade att "Vi är medvetna om att prioriterad ombordstigning inte fungerar som avsett, och vi har fått information om att detta är ett område som vi arbetar med för att finna bättre lösningar."

Ganska intetsägande. Samtidigt så finns det många enkla lösningar som borde gå att införa idag; boarding på två sidor av disken, band som skapar två köer, bättre kontroller.
 

EAH

Medlem
Nyckeln är ju avsaknaden av fållor på ARN och andra nordiska flygplatser. Prioboarding fungerar ju där man har tydligt markerade skilda köer för prio och icke-prio (LHR är ett bra exempel). När man inte gör den separeringen så spelar det ingen som helst roll vad gatepersonalen säger i högtalarna, folk rusar på ändå. Till och med Thomson fixade utomordentlig prioboarding på Mauritius till sin charterkärra - på ARN ut så var det djungelns lag som vanligt.

Jag har ingen aning om varför det skulle vara så svårt att få till på ARN men känslan är att man då får ta bort en del sittplatser i gaten.
 

SFC

Medlem
SK945 idag. Utannonseras endast :-( business först sedan Economy Extra (!) och EBG EBD. Detta upprätthölls sedan med tysk diciplin och flera fick vända!
Bra, men samtidigt inte riktigt enligt protokollet, dock bättre än den vanliga tjurrusningen.

På SK963 gjordes samma utrop men ingen riktig kontroll och ingen nekades så vitt jag kunde se.
 

Stefan62

Medlem
Har jag fel när jag påstår att skälet till att prioboardingen inte fungerar är att alla med stort handbagage vill komma ombord så snabbt som möjligt för att få plats?

Jag väljer ofta att sitta på rad 1 och är jag inte bland de första ombord så får min lilla laptop-väska inte plats på bagagehyllan.

Mest naturligt skulle ju vara att jag gick ombord sist...
 

olo

Medlem
Jag väljer ofta att sitta på rad 1 och är jag inte bland de första ombord så får min lilla laptop-väska inte plats på bagagehyllan.
Jag med. Jag tror att när jag har flugit med kabinväska så har den i 90% av flighterna fått bo i ett skåp framme hos CC.

Av någon anledning är dock aldrig detta ett problem på ATRn. Vet inte om folk blir helt i chock när de boardar bakifrån eller vad som är skillnaden.
 

Knucket

Medlem
Har jag fel när jag påstår att skälet till att prioboardingen inte fungerar är att alla med stort handbagage vill komma ombord så snabbt som möjligt för att få plats?

Jag väljer ofta att sitta på rad 1 och är jag inte bland de första ombord så får min lilla laptop-väska inte plats på bagagehyllan.

Mest naturligt skulle ju vara att jag gick ombord sist...

Visst är det plats för handbagage som gör att man vill ombord snabbt. BA har dom senaste åren ofta haft fullt och även om man sitter längst fram kan det vara rätt fullt om man kommer ombord sent.
 
Toppen