Senaste nytt

SAS Eurobonus och Air Baltic - Vad gäller?

Jacob

Medlem
En gång i tiden var Eurobonus det officiella bonusprogramet även för Air Baltic och som Eurobonus medlem var det ingen större skillnad om man flög Air Baltic eller SAS. Sedan beslöt Air Baltic sig för att gå sin egen väg och startade ett egen bonusprogram, men ett begränsat samarbete med SAS har de valt att behålla.

Problemet är att det är väldigt svårt att få fram vad som gäller, både SAS och Air Baltics hemsidor är klart bristfälliga kring detta, så jag tänkte det kunde vara bra att starta en tråd för att samla ihop bra information om samarbetet mellan SAS och Air Baltic

Jag har en viss erfarenhet av Air Baltic men är knappast fullärd, så tar tacksamt emot kommentarer, tillägg, korrigeringar och andra erfarenheter på informationen nedan.

Intjäning av Eurobonus poäng

Det grundläggande är att Eurobonus medlemmar tjänar poäng på Air Baltics flygningar som är code-share med SAS, dvs flygningarna har förutom ett BT flygnummer även ett SK flygnummer.
I nuläget är det i stort sätt bara linjerna mellan Riga och Stockholm, Köpenhamn och Oslo som har detta.

Flygningarna ger extrapoäng i Eurobonus med följande intjäningsstruktur:

Business (bokningsklasser C, D och J: 200%, minimum 600 poäng
Economy (bokningsklasser Y, B, M, H, Q, V, S, E och W): 100%, minimum 300 poäng
Low Economy (bokningsklasser K, L, T, G, U, Z, P, O, A och F): 25%, minimum 75 poäng

Alla andra bokningsklasser är exkluderade för intjäning.

Uttag av bonuspoäng på Air Baltic

Poäng kan användas på flygningar mellan Riga och Stockholm, Köpenhamn och Oslo.

Business: 20.000 poäng tur och retur
Economy: 12.000 poäng tur och retur

Incheckat bagage

Man får ta med sig ett handbagage à 8 kg på flyget, men har man bagage att checka in kostar det 20 euro per väska per enkelresa i economy class.
Business class passagerare får givetvis checka in bagage gratis, likaså passagerare som har status i Baltic Miles (VIP Members och Executive Members).

Jag har dock inte hittat någon information om SAS Eurobonus guldmedlemmar som reser i ekonomiklass får checka in något gratis på Air Baltic.

Business class incheckning

SAS Eurobonus guld medlemmar får checka in vid business class diskarna i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Riga, även vid resa i economy class.

Fast Track i Riga

Passagerare som är Eurobonus guld kan använda fast track säkerhetskontrollen i Riga, precis till vänster om Air Baltics incheckningsområde. Den är även tillgänglig för passagerare som reser i business class.

Tillgång till lounge för Eurobonus Guld

Det här är vad jag och andra har kommit fram till är vad som gäller.

Eurobonus guldmedlemmar har tillgång till lounge i samband med flygningar med Air Baltic som även flygs som code-share med SAS, dvs flygningarna måste förutom ett BT flygnummer även ha ett SAS flygnummer.
Det innebär igen flygningar mellan Riga och de Skandinaviska huvudstäderna.

Stockholm: SAS Business Lounge
Köpenhamn: SAS Business Lounge
Oslo: SAS Business Lounge

Det framgår inte om Eurobonus guldmedlemmar har tillgång till Scandinavian loungerna, eller bara till business loungerna. Förmodligen är det upp till personalen i loungen att avgöra.

Tillgång till lounge för Eurobonus Guld - Riga

I Riga har SAS guldmedlemmar tillgång till lounge vid resa med Air Baltic flygningar som flygs med SAS code-share, dvs främst flygningar från Riga till Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
Det spelar ingen roll om biljetten är bokad genom Air Baltic (med BT flygnummer) eller som en SAS biljett (med SK flygnummer).

Flyger man till övriga destinationer i Air Baltics linjenät ges inte tillträde till loungen i Riga, såvida man inte reser i business class.
Tillträde ges inte heller till lounger på andra flygplatser.

Flyger man exempelvis Stockholm-Riga-Moskva med Air Baltic och är Eurobonus guld får man alltså tillträde till lounge i Stockholm, men inte i Riga eftersom linjen Riga-Moskva inte flygs i samarbete med SAS.

Flyger man Moskva-Riga-Stockholm med Air Baltic får man inte tillträde till lounge i Moskva, men man får tillträde till loungen i Riga eftersom flygningen Riga-Stockholm görs i samarbete med SAS och har ett SAS flight nummer.

Air Baltic har för övrigt en riktigt trevlig lounge i Riga med en fantastisk personal som kommer och personligen påminner varje passagerare när det är dags för ombordstigning.
Hur de lyckas hålla ordning på vem som reser till vilken destination har jag fortfarande inte lyckats klura ut.

IMG_4077.jpg
 

gdaily

Medlem
Jag har rest rutten Arlanda-Rika ett antal gånger; mina reflektioner:

Det grundläggande är att Eurobonus medlemmar tjänar poäng på Air Baltics flygningar som är code-share med SAS, dvs flygningarna har förutom ett BT flygnummer även ett SK flygnummer.
I nuläget är det i stort sätt bara linjerna mellan Riga och Stockholm, Köpenhamn och Oslo som har detta.
Antingen är det jag som är otålig, eller så är systemen inte tillräckligt synkade, men jag får bara poängen att hamna på mitt Eurobonuskonto per automatik kanske varannan resa, resten av gångerna får jag skicka in boardingpassen för retro-registrering. Detta gäller både Baltic och SAS-köpta biljetter.

Man får ta med sig ett handbagage à 8 kg på flyget, men har man bagage att checka in kostar det 20 euro per väska per enkelresa i economy class.

Jag har dock inte hittat någon information om SAS Eurobonus guldmedlemmar som reser i ekonomiklass får checka in något gratis på Air Baltic
Jag brukar resa med bara handbagage, men förra veckan hade både jag och mitt resesällskap incheckat bagage. Det blev gratis både i Riga och Stockholm. Ingen av oss har någon status på varken Baltic eller SAS.

Business class incheckning

SAS Eurobonus guld medlemmar får checka in vid business class diskarna i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Riga, även vid resa i economy class.
Är det lång kö i ekonomi så har jag fräckt ställt mig i Businessclass checkin med mitt Bmi guldkort och spelat dum. Personalen i både Riga och Stockholm har vänligt upplyst att "egentligen gäller inte detta kort för denna resa, men jag gör ett undantag för ekonomikön är så lång".

/Ola
 

Jacob

Medlem
Antingen är det jag som är otålig, eller så är systemen inte tillräckligt synkade, men jag får bara poängen att hamna på mitt Eurobonuskonto per automatik kanske varannan resa, resten av gångerna får jag skicka in boardingpassen för retro-registrering. Detta gäller både Baltic och SAS-köpta biljetter.
Samma sak för mig.

Incheckat bagae ska väl ingå om man bokat på SK-code och med biljett utställd av SAS?
Är det SAS bagage regler som gäller då? Alltså om biljetten är utställd av SAS med SK flygnummer.
 

Roger J

Medlem
Är det SAS bagage regler som gäller då? Alltså om biljetten är utställd av SAS med SK flygnummer.

Ja det stämmer. Eller stämde i alla fall tidigare. med Air Baltic får man nog tyvärr räkna med att det kan ändra sig när som helst.
Det är ju SAS-personal som checkar in på Arlanda, fast de använder inte SAS incheckning, utan personalen måste checka in i ett äldre system. SIst var det en EBG som skulle checka in en väska, men hade en Air Baltic-biljett. Det gjorde uppenbart ont i kroppen på SAS-agenten att be om kreditkort och ta ut avgiften. Och sedan får man ine gå in i Scandinavian lounge utan bara Business loungen ha ha...
 

fopes

Medlem
Jag har åkt många gånger senaste halvåret till Riga både från ARN och CPH och alltid fått gå in i Scandinavian lounge med EBG. Har rest både på SK och BT flygnummer.
 

mankan69

Medlem
Idag var dom schyssta i Riga. Har en ekonomibiljett med AY till HEL. När jag kom till Loungen var det ingen på plats så jag vandrade helt enkelt in i Loungen och satte mig och efter en stund kom det fram en trevlig flicka från Airbaltic och frågade snällt om boarding card. Jag var trevlig tillbaka och gav henne snällt AY boarding card och mitt Pandion kort.... Efter en stund kom hon tillbaka och meddelade att jag tyvärr inte hade tillgång till loungen när jag flyger med AY, men det gick bra i alla fall idag.... Undrar om det var Pandion statusen som trots allt gjorde att jag fick sitta kvar?
Loungen i Riga är annars riktigt trevlig med ett bra utbud av lokala ölsorter och annan dryck. Lagom utbud av snacka och småplock.
 
Toppen