Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

olo

Medlem
2654:- får jag det till:
2016-01-04_1340.png
 

freppa87

Medlem
Bokat och klart nu, totalen blev 2206kr per person! Gjorde en ny sökning på Matrix med exakt samma flighter som då sa att det skulle kosta 2195kr. Tänkte inte bråka om 11kr!
 

Harnos

Medlem
Försöker lista ut hur mycket det blir i skatter & avgifter på en resa till Quito (Ecuador) med open jaw hem från GPS (Galapagosöarna/Ecuador) användandes utav Eurobonus poäng?
Kör jag via ITA Matrix som T/R får jag avgifterna till 1785 SEK.

tor.jpg

CPH-LHR-BOG-UIO
GPS-UIO-BOG-LHR-CPH


Om man kör som två enkelbiljetter får jag avgifterna till 694 + 4881 = 5575 SEK.

t.jpg


r.jpg


En sak som smyger in när jag valt enkelbiljetter är "Ecuador Government Transportation Tax" som är rätt hög.
Någon som vet hur SAS (Tallinn AMEX 2-4-1) räknar här, som T/R eller två enkelbiljetter?
 

agehall

Medlem
Det stämmer att skatter och avgifter kan skilja baserat på om det är enkel eller tur/retur.

SAS ska ta ut avgifter enligt hur du bokar, dvs bokar du tur/retur är det så de ska ta ut avgifter.
 

AABack2ARN

Medlem
"Ecuador Government Transportation Tax" verkara vara en skatt som enbart tas ut på resor som startar i Equador. (Straffskatt för att säkerställa att ekvadorianerna inte försvinner ut i vida världen??). Från en 12 år gammal tråd på FT:

I think the problem is the Ecuadorian Government's Transportation Tax which is 12% and is levied an all tickets, MCOs, PTAs for travel originating in Ecuador. But why this fee is levied on award tix is a mystery, the fare actually is $0. It must be a Ecuadorian government regulation or something that this tax is also levied on FF awards and calculated on full fare or something like this (in your case full F fare on that route would be huge).

Så säkerställ att biljetten bokas som T/R så får du "enbart" betala de andra skatterna från Equador.
 

Dr. Miles

Expert
Det stämmer att skatter och avgifter kan skilja baserat på om det är enkel eller tur/retur.

SAS ska ta ut avgifter enligt hur du bokar, dvs bokar du tur/retur är det så de ska ta ut avgifter.
och beroende på VAR man biljetterar bonusresor (Sales city).

T ex resor från Brasilien är undantagna från bränsletillägg OM resan biljetteras i Brasilien.

Ett exempel:
Samma resa, samma datum, samma klass, men olika Sales city.

Kruxet ligger i "Sales city".

Om man väljer Sao Paulo som Sales city, debiteras du inte något bränsletillägg.
Men om man väljer Stockholm som Sales city, debiteras du bränsletillägg.

Exempel:

Sao Paulo-Johannesburg-Kapstaden med Sales city: Stockholm

Sao Paulo-Johannesburg-Kapstaden med Sales city: Sao Paulo

Av någon anledning, Brazil Emberkation fee blir också högre när man väljer Sales city: Stockholm. :confused:
[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Förlåt ifall detta redan har frågats, men jag undrar hur man söker efter en specifik bokningsklass (R) och ett specifikt flygbolag (QR, dvs Qatar Airways). Jag provade detta

/f bc=r&c=BOKSTAVEN_Q_FÖLJT_AV_BOKSTAVEN_R+

men det verkar inte funka.

Edit: Det gick inte att skriva flygbolagskoden för Qatar Airways i syntaxen ovan (förkortningen expanderades), men ni kan nog lista ut hur syntaxen ska se ut.
 
Toppen