Tänkte tipsa om det utomordentliga reseverktyget TripIt, som jag själv har använt under ungefär ett halvår.
TripIt är en webbtjänst där man kan hantera alla sina resplaner – bokningar för flyg, tåg, färjor, hotell med mera. Det finurliga är att man inte inte behöver mata in några uppgifter själv i tjänsten - TripIt har en finurlig och oftast mycket väl fungerande import-funktion.
I samband med att man registrerar sig, anger man alla de mailadresser som man tar emot bokningsbekräftelser på. När man sedan får en bekräftelse, vidarebefordrar man den bara till plans@tripit.com. TripIt tolkar direkt informationen i bokningen och lägger in den i en resplan. Finns det redan en plan för de datum som bokningen berör, läggs informationen in i den befintliga planen.
TripIt stödjer idag över 3000 olika bokningssiter, resebyråer och bokningssystem; till exempel SAS, SJ, Norwegian, Skyways, Hotels.com och alla bokningar gjorda i Amadeus och Worldspan.
En komplett lista finns här: TripIt Supported Booking Sites, Vendors, and Partners
Använder man Google Apps eller Gmail för sin mailhantering, kan man även direktkoppla TripIt mot mailen, och per automatik få in sina resplaner inlästa i systemet.
Nå, hur ser det ut då?
När man loggat in, ser man en översikt över sina kommande resor samt en liten karta över tidigare och kommande resmål.
Längre ned på sidan finns en topplista över resandet inom ens nätverk, samt också en feed där man kan se vad andra i nätverket håller på med för tillfället. Det finns flera nätverksfunktioner, till exempel grupper, men jag har i ärlighetens namn inte kikat jättemycket på dem än, behöver rekrytera lite fler vänner till tjänsten först.
I resplanen består av en lång lista med allt som är tänkt att göras under resan. Uppdelningen är tydlig för varje ”händelse”, vilket till exempel kan vara ett flygben, en hotellvistelse eller ett möte. TripIt har en del smarta triggers – till exempel läggs det automatiskt upp en karta med färdinstruktioner från flygplatsen till nästa händelse. Vill man kan man naturligtvis manuellt justera alla tider och händelser.
Alla resplaner finns också tillgängliga som en kalender-feed för automatisk import i Outlook, iCal, Google Apps eller annat kalenderprogram. Mycket smidigt och överskådligt!
Abonnerar man på betaltjänsten, TripIt Pro ingår en övervakningstjänst för flygbokningarna. Via E-post, Push till mobiltelefon samt SMS (bra om man har data roaming avslaget) får man löpande information om flightens status. Detta inkluderar när det är möjligt checka in (inklusive direktlänk till incheckningssidan för aktuellt bolag), om flyget i tid samt framför allt om det skulle vara några förseningar. Senast jag fick ett SMS om försening var jag i Warszawa, och förseningen dök inte upp på tavlorna förrän 35 minuter efter jag fått SMS:et. TripIt verkar vara uppkopplade mot rätt datakälla med andra ord.
Övervakningen brukar fungera på de flesta flygbolag. Vet dock inte hur det är med lågprisflyg. Kan dock nämna att SAS-flygningar till HAM ibland står som ej övervakade, av någon anledning. Övervakning brukar dock fungera utmärkt, så det verkar vara någon bugg.
Nätverk
TripIt har som sagt flertalet funktioner för att hålla koll på vänners resor. Det går att dela resplaner med varandra, se var folk befinner sig på karta etc. Det finns även funktioner för att skapa grupper inom företag och liknande.
Man väljer själv hur mycket man vill visa av sina resplaner. De går självklart att sätta helt privata om man så önskar.
TripIt kan, om man så önskar, publicera på Facebook när man ger sig iväg samt kommer tillbaka från en resa.
Vidare kan tjänsten också producera en ”Blogbadge” med resplanerna samt lägga ut dem på LinkedIn.
Point Tracker
Det går att koppla upp TripIt mot många olika bonusprogram för flyg, hotell med mera. Man får då alla poäng och uppdateringar på kontona tydligt sammanställda i listor. Det signaleras även när poäng håller på att förfalla. Ni andra får gärna maila supporten och tjata på dem att lägga till stöd för Scandics bonusprogram, det brukar jag göra ibland.
Bäst av allt är ändå TripIts app för iPhone, Android och Blackberry. I denna kan man se sina resplaner, inklusive vägbeskrivningar, adresser, bokningsreferenser etc. Mycket smidigt att ha allt samlat på ett ställe! Vidare har man också tillgång till Point tracker och därmed alla medlemsnummer. Glöm inte vända på telefonen när du är inne på ett specifikt bonusprogram – bonusnumret skrivs då ut stort på skärmen så att det blir enkelt att knappa in för personen bakom disken!
Det finns mängder med fler funktioner, men jag har nämnt de jag har haft mest nytta av. Summa summarum, en mycket trevlig och användbar tjänst om man reser mycket. Främst tack vare att man kan samla allt på ett och samma ställe!
TripIt är en webbtjänst där man kan hantera alla sina resplaner – bokningar för flyg, tåg, färjor, hotell med mera. Det finurliga är att man inte inte behöver mata in några uppgifter själv i tjänsten - TripIt har en finurlig och oftast mycket väl fungerande import-funktion.
I samband med att man registrerar sig, anger man alla de mailadresser som man tar emot bokningsbekräftelser på. När man sedan får en bekräftelse, vidarebefordrar man den bara till plans@tripit.com. TripIt tolkar direkt informationen i bokningen och lägger in den i en resplan. Finns det redan en plan för de datum som bokningen berör, läggs informationen in i den befintliga planen.
TripIt stödjer idag över 3000 olika bokningssiter, resebyråer och bokningssystem; till exempel SAS, SJ, Norwegian, Skyways, Hotels.com och alla bokningar gjorda i Amadeus och Worldspan.
En komplett lista finns här: TripIt Supported Booking Sites, Vendors, and Partners
Använder man Google Apps eller Gmail för sin mailhantering, kan man även direktkoppla TripIt mot mailen, och per automatik få in sina resplaner inlästa i systemet.
Nå, hur ser det ut då?
När man loggat in, ser man en översikt över sina kommande resor samt en liten karta över tidigare och kommande resmål.
Längre ned på sidan finns en topplista över resandet inom ens nätverk, samt också en feed där man kan se vad andra i nätverket håller på med för tillfället. Det finns flera nätverksfunktioner, till exempel grupper, men jag har i ärlighetens namn inte kikat jättemycket på dem än, behöver rekrytera lite fler vänner till tjänsten först.
I resplanen består av en lång lista med allt som är tänkt att göras under resan. Uppdelningen är tydlig för varje ”händelse”, vilket till exempel kan vara ett flygben, en hotellvistelse eller ett möte. TripIt har en del smarta triggers – till exempel läggs det automatiskt upp en karta med färdinstruktioner från flygplatsen till nästa händelse. Vill man kan man naturligtvis manuellt justera alla tider och händelser.
Alla resplaner finns också tillgängliga som en kalender-feed för automatisk import i Outlook, iCal, Google Apps eller annat kalenderprogram. Mycket smidigt och överskådligt!
Abonnerar man på betaltjänsten, TripIt Pro ingår en övervakningstjänst för flygbokningarna. Via E-post, Push till mobiltelefon samt SMS (bra om man har data roaming avslaget) får man löpande information om flightens status. Detta inkluderar när det är möjligt checka in (inklusive direktlänk till incheckningssidan för aktuellt bolag), om flyget i tid samt framför allt om det skulle vara några förseningar. Senast jag fick ett SMS om försening var jag i Warszawa, och förseningen dök inte upp på tavlorna förrän 35 minuter efter jag fått SMS:et. TripIt verkar vara uppkopplade mot rätt datakälla med andra ord.
Övervakningen brukar fungera på de flesta flygbolag. Vet dock inte hur det är med lågprisflyg. Kan dock nämna att SAS-flygningar till HAM ibland står som ej övervakade, av någon anledning. Övervakning brukar dock fungera utmärkt, så det verkar vara någon bugg.
Nätverk
TripIt har som sagt flertalet funktioner för att hålla koll på vänners resor. Det går att dela resplaner med varandra, se var folk befinner sig på karta etc. Det finns även funktioner för att skapa grupper inom företag och liknande.
Man väljer själv hur mycket man vill visa av sina resplaner. De går självklart att sätta helt privata om man så önskar.
TripIt kan, om man så önskar, publicera på Facebook när man ger sig iväg samt kommer tillbaka från en resa.
Vidare kan tjänsten också producera en ”Blogbadge” med resplanerna samt lägga ut dem på LinkedIn.
Point Tracker
Det går att koppla upp TripIt mot många olika bonusprogram för flyg, hotell med mera. Man får då alla poäng och uppdateringar på kontona tydligt sammanställda i listor. Det signaleras även när poäng håller på att förfalla. Ni andra får gärna maila supporten och tjata på dem att lägga till stöd för Scandics bonusprogram, det brukar jag göra ibland.
Bäst av allt är ändå TripIts app för iPhone, Android och Blackberry. I denna kan man se sina resplaner, inklusive vägbeskrivningar, adresser, bokningsreferenser etc. Mycket smidigt att ha allt samlat på ett ställe! Vidare har man också tillgång till Point tracker och därmed alla medlemsnummer. Glöm inte vända på telefonen när du är inne på ett specifikt bonusprogram – bonusnumret skrivs då ut stort på skärmen så att det blir enkelt att knappa in för personen bakom disken!
Det finns mängder med fler funktioner, men jag har nämnt de jag har haft mest nytta av. Summa summarum, en mycket trevlig och användbar tjänst om man reser mycket. Främst tack vare att man kan samla allt på ett och samma ställe!
Last edited: