Senaste nytt

Japan - körsbärsblomning, cherry blossom

FFlash

Medlem
Sökte men hittade inte tråd om detta så börjar en ny

Jag som aldrig fått uppleva sakura / Hanami / Cherry blossom / körsbärsblomning vad man nu vill kalla den, ej heller varit i Japan hittills. Nu är jag så jättesugen att åka dit men mitt problem är alltid tid, jag har bara veckoslut i princip som jag kan ägna åt sådant.

Första och viktigaste frågan är då, är det ingen vits att åka över helgen, fredag-söndag så att man börjar resan tidigast fredag lunchtid ungefär, tillbaka senast mondagmorgon, eller i värsta fall åker man fredag kl 17 typ så att man är framme lördagmorgon och tillbaka under söndagen (då blir bara en natt i Japan).
Är detta helt tokigt? Som minimum om man vill bara uppleva Hanami? Det finns ju folk som gör bara Milage Run tur-retur så varför inte ;)

Ni som har erfarenhet, kom gärna med synpunkter.

(mindre viktigt är att jag åker då helst rakaste vägen med Finnair HEL-TYO/OSA/NGO)
 

Homer

Medlem
Bara en helg= stor risk för fiasko.

Flyg till Osaka, stanna 5 dagar, bo på Crowne Plaza Okayama som är med som Pointbreaks och ligger mittemot JR stationen.
köp ett 5 dagars JR Kansai Hiroshima Pass JR West Rail Pass - Kansai Hiroshima Area Pass .
och sen drar du med Shikansen dit det är bäst för dagen.

När det väl börjat blomma finns det websites (på engelska) som uppdateras dagligen
med tips och information om hur blomningen fortskrider och vart det är bäst för ögonblicket.

Ungefärlig prognos för 2016
2016 Cherry Blossom Forecast

Får du tid över ;)
Alkoholdrinkbuffé i Japan |
 

Dr. Miles

Expert
Bara en helg= stor risk för fiasko.

Flyg till Osaka, stanna 5 dagar, bo på Crowne Plaza Okayama som är med som Pointbreaks och ligger mittemot JR stationen.
köp ett 5 dagars JR Kansai Hiroshima Pass JR West Rail Pass - Kansai Hiroshima Area Pass .
och sen drar du med Shikansen dit det är bäst för dagen.

När det väl börjat blomma finns det websites (på engelska) som uppdateras dagligen
med tips och information om hur blomningen fortskrider och vart det är bäst för ögonblicket.

Ungefärlig prognos för 2016
2016 Cherry Blossom Forecast

Får du tid över ;)
Alkoholdrinkbuffé i Japan |

岡山後楽園 (Okayama Korakuen) och 岡山城 (Okayama slott) ligger ca 2 km bort från ANA Crowne Plaza Okayama och de är ett av bästa Hanami platserna i Okayama.
Korakuen - One of the Three Great Gardens of Japan; a cultural heritage site for the world to treasure.
Okayama Castle
 
Toppen