Senaste nytt

Loungeaccess med bonusbiljett i economy Stockholm-Köpenhamn och vidare till Tokyo?

johannesa

Medlem
Hej!

Jag och min fru åker imorgon på bonusresa till Tokyo bokad med Amex 2-4-1. Jag har bokat i business. Vi flyger ARN-CPH-NRT och mellan ARN och CPH hamnar vi då i Economy Extra. Har vi ändå tillgång till loungen på Arlanda? Jag är inte EBG än även om jag kommer att bli senare i år tack vare de nya reglerna.

/j
 

MarcusC

Medlem
Business biljett ARN-CPH skall ge loungetillgång. Flyger frun i samma klass kommer hon också in, däremot kan man ju inte gästa någon om man inte har guldstatus.
 

Dr. Miles

Expert
Teoretiskt kan du använda SAS Business class lounge på Arlanda.

Tillgång till lounge

SAS: Tillgång till lounge skrev:
Resa internationellt i Business

Om du har en biljett med avresa samma dag med internationellt flyg i Business med SAS, Blue1, Widerö, med flygbolag i Star Alliance eller annan SAS samarbetspartner så har du tillgång till SAS Business Lounge samma dag som avresan.
 

Roger J

Medlem
Ja, det grå bra att använda loungen på Arlanda, samt checka in vid Business-disken och gå igenom säkerhetskontrollen med Fast track. I loungen ser de att ni är i en Business-bokningsklass.
 

Roger J

Medlem
Du kan ju dubbelkolla på er e-ticket att bokningsklassen är I även för ARN-CPH. Teoretiskt kan den som gör bokningen boka den sträckan i P-klass (Economy Extra) och dra lika många poäng. (I-klass är Business Class för bonusresor).
Men i praktiken kommer ni inte ha problem hur som helst utan väldigt trevligt. Bra bokning!
 

jth

Medlem
Jag hade samma fall förra året, hade ett ARN-CPH ben på en I-klass bokning. Bara biljetten är i I-klass så spelar det ingen roll om inte serviceklassen finns på flyget. Det står ju "economy extra" på boardingkortet dock, så om de börjar ifrågasätta så får man påpeka vad som gäller!
 

Jacob

Medlem
Johannesa, du ser bokningsklassen på biljetten i den bokningsbekräftelse du fick av SAS efter du bokat din bonusresa, det ska alltså stå I där.

Bara du är bokad i business class till Köpenhamn (dvs du har en business class biljett på sträckan) så har du med 100% säkerhet tillgång till lounge även i Stockholm.

Skulle du inte ha blivit bokad i business class Stockholm-Köpenhamn tycker jag du ska kontakta SAS för att få det ändrat (om det går). Om det inte går tycker jag du ska pröva att gå till loungen i alla fall och förklara situationen. Personalen i Arlanda loungen brukar inte vara omedgörliga.
 
Toppen