Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

Pandion

Medlem
Det verkar som att det håller på att blåsa upp till strejk bland DY:s piloter. DY har sedan en tid anammat Ryanairs strategi gällande att hålla personalkostnaderna nere genom att piloterna (och kabinpersonal) blir anställda i ett skatteparadis med korttidskontrakt.

Den enskilde piloten räknas då som egen företagare som fakturerar mot ett skatteparadis, och sedan skall ha själv betala sociala avgifter, skatt, pension etc. ur den klumpsumma han får.

Rapporter säger att en färsk styrman som anställs i Helsingfors får 2000 Euro i månaden på ett sådant kontrakt (om detta nu stämmer)...

Här finns en grävande artikeln från Norge...

- Får ikke snakke om kontrakten | nordlys.no
 
DY är för mig lite märkligt. De utgör sig för att vara ett lågpris bolag men ofta är de dyrare än många andra "vanliga" bolag.
De smuttskastar SAS till vardags med information som för de som inte förstår flyg, låter vettigt. Men vi som läser mellan raderna förstår att det bara är BS som skrivs.
Jag har några kollegor som jobbar på FR och jag tror generelt att de är ganska nöjda. De tjänar bra och har bra flexibilitet i deras schema. Att man som ny FO på DY tjänar €2k låter lite lågt... Men å andra sidan är det inget som förvånar mig med DY längre..

En annan sak med DY (kanske är lite offtopic). Jag har flygit med dem 3-4ggr senaste året och jag kanske har otur, men det är ju aldrig trevlig CabinCrew. Senaste flygningen mellan ARN-UME gick de och pratade spanska med varann, kanske inte spelar någon roll egentligen, men det var ju endå ett svenskt inrikes flyg....så kändes lite "b". Och det kändes som att satt jag inte ner och höllkäften så skulle jag åka av. Från start till landing satt de på sina stations och pratade skit (ingen service på den sträckan)...
 
Som jag vet är nästan hela flygande personal i Sverige anställd genom Proffice Aviation i ARN bas. I Finland är all flygande personal anställd genom Aprix (?), ett estnisk bemanningsbolag så de har regler + lönerna enligt detta avtal. I framtiden har DY planer att öppna en bas i Spanien för att de ska anlita en lokal bemanningsbolag för att använda för avgångar till och från Spanien istället för skandinavisk personal.


PS. En flygvärd/-inna i HEL har ingånglönen som 875€ innan flygtidsersättning och OB enligt det estnisk avtal.
 
Last edited:

Pandion

Medlem
Intressant artikeln om arbetsvillkor på Norwegian

875€, är det brutto eller netto? Om det är brutton och så ska skatt och sociala avgifter också betalas betyder det netto ca 400-500 Euro i fickan...
 
Norska pilotförbundet vill stoppa social dumpning av Norwegian piloter

Det blåser upp till strejk hos Norwegian vilket även kan påverka SAS flygningar i form av sympatistrejker.

Norwegian kör med ful-metoden att inte anställa piloter utan hyr in från bemanningsföretag till dåliga villkor. Blir du sjuk eller om du har invändningar mot hur Norwegians rutiner fungerar ligger du ytterst löst till eftersom normala anställningsregler inte gäller. Hur det påverkar piloternas vardag kan vi nog gissa.

Samtlige norske piloter, tilsluttet Norsk Flygerforbund og Parat, støtter pilotene i Norwegian og deres kamp for faste ansettelser. Sammen er de om nødvendig villig til å bruke de virkemidler som skal til for å sikre anstendige arbeidsforhold, og hindre sosial dumping i luftfarten.

Norsk Flygerforbund og Parat er i dag blitt enige om å støtte pilotene i Norwegian, som i disse dager kjemper for at selskapet skal tilby de ansatte ordnede og ryddige arbeidsforhold gjennom fast ansettelse. De to organisasjonene organiserer samtlige piloter i Norge.


- Norwegian-flygerne står ikke alene. Deres kamp angår i realiteten alle flygere. Norsk Flygerforbund er beredt til å kjempe for faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold sammen med våre kolleger i Norwegian.

Norsk Flygerforbund
 

Gnopps

Medlem
Vi får hoppas att dessa anställningsförfaranden kommer märkas i Norwegians bokningssiffror i det långa loppet. Dåliga villkort -> fler sjukskrivningar och sämre service -> färre passagerare (hoppligen).

Jag vill annars väldigt gärna se Norwegian lyckas men hade gärna sett någon "rättvisemärkning" även på flygbolag så jag vet att välja rätt.
 
Toppen