Senaste nytt

Statusmatchning A3 -> TK

Gearup

Medlem
Hej!
Har någon hört talas tidigare om regler att man måste ha minst 2 månader kvar på sitt guldkort för att kunna söka statusmatchning till ett annat flygbolag? Blev så förvånad när jag fick detta som svar från TK och funderar på vad man kan göra för att försöka lösa situationen.
Några förslag?

Gear Up
 

gnisten

Medlem
Om du har A3 så gick din kvalificeringsperiod antagligen ut 2015-11-24. Det har den gjort för mig och säkert
många andra. På ditt kort står det då antagligen 2016-01-24. Hade du inte kvalificerat för en ny ettårsperiod
per 2015-11-24, vilket du ju uppenbarligen inte har, så har du ingen guld status.
Tror faktiskt inte att det går att lösa på något sätt baserat på att mitt antagande ovan är riktigt.
 

Gearup

Medlem
Enligt TK ville de ha en bild på kortet som att det var det som var gällande. Men det blir väl så att man får hitta lite fina poängindrivande flygningar. Känns ju rätt värdelöst att matcha någonting från silver liksom :D
 

Jonas C

Medlem
Flyg mer! Eller försök matcha till Air Berlin och sedan därifrån till Turkish.
Air Berlin Gold matchas inte då de endast matchar Oneworld Emerald. För övrigt har Turkish Airlines slutat med statusmatchningar. Numera får man en challenge. 15000 miles + en TK flygning på fyra månader så får man behålla kortet i ett år. Kommer man upp i 25000 så år man behålla kortet i två år.
 

Svante

Medlem
Air Berlin Gold matchas inte då de endast matchar Oneworld Emerald. För övrigt har Turkish Airlines slutat med statusmatchningar. Numera får man en challenge. 15000 miles + en TK flygning på fyra månader så får man behålla kortet i ett år. Kommer man upp i 25000 så år man behålla kortet i två år.

Det har ju skrivits mycket senaste tiden om att Air Berlin matchar till sitt Guld mot EBG, så förstår inte vad du menar Jonas C...
 

Svante

Medlem
Ja men tolkar det som att Gearup har ett guld hos A3 och vill få det matchat (då han uppenbarligen förlorar statusen där snart)! Då han gick bet hos TK kunde han ju pröva hos Air Berlin.
 

agehall

Medlem
Har någon hört talas tidigare om regler att man måste ha minst 2 månader kvar på sitt guldkort för att kunna söka statusmatchning till ett annat flygbolag? Blev så förvånad när jag fick detta som svar från TK och funderar på vad man kan göra för att försöka lösa situationen.
Det finns nog inga skrivna regler om hur detta ska gå till och det är ju knappast en rättighet att få statusmatcha. Jag har full förståelse för att TK inte vill matcha statusar som håller på att gå ut.

Mitt tips är att istället flyga mer så du tjänar in statusen - det går nog rätt fort om du reser lite.

TK matchar inte One World "Guld" bara " Diamond".
Vilka statusnivåer pratar du om? Oneworld använder inte dessa beteckningar för att beskriva nivåerna i alliansen. AirBerlin använder Gold, men inte Diamond.
 
Det finns nog inga skrivna regler om hur detta ska gå till och det är ju knappast en rättighet att få statusmatcha. Jag har full förståelse för att TK inte vill matcha statusar som håller på att gå ut.

Mitt tips är att istället flyga mer så du tjänar in statusen - det går nog rätt fort om du reser lite.


Vilka statusnivåer pratar du om? Oneworld använder inte dessa beteckningar för att beskriva nivåerna i alliansen. AirBerlin använder Gold, men inte Diamond.
Notera citationstecknen " "
 
Toppen