Senaste nytt

Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes?

Gnopps

Medlem
För ett tag sedan flög jag Helsingfors-Stockholm-Göteborg med SAS. Vi hade ett längre uppehåll i Stockholm och eftersom vi landat i utrikesavdelningen gick vi till SAS-loungen där. De släppte dock inte in oss (vi hade Star Alliance guldkort) utan hänvisade oss till loungen i inrikesterminalen istället.

Jag antar att personalen gjorde rätt men vill ändå försäkra mig, finns det någon offentligt skriven regel om det här?
 

A380*G

Medlem
Jag anser att ni skulle ha blivit insläppta eftersom ni hade en flight från ARN med SAS samma dag. Vad jag vet säger loungereglerna ingenting om att man måste utnyttja loungerna i den terminal som man flyger från.

Hade ni EBG eller någon annan *G?
 

agehall

Medlem
Enligt reglerna borde ni fått komma in. Jag har gjort motsvarande på FRA då jag skulle möta upp kollegor vars pass jag hade.

Jag tror dock att personalen helst ser att man använder rätt lounge, så att det inte blir överfullt i en av dem.
 

Gnopps

Medlem
I London hände samma sak för ett par år sedan, jag fick inte komma in i SAS-loungen för jag flög Lufthansa från en annan terminal. Då skyllde de på tull-bestämmelser, vilket lät rimligt.
 

Jacob

Medlem
Jag antar att denna uppfunna regel endast är för att sprida ut passagerare. Det är ju som sagt en liten skillnad på utrikesloungen och intrikesloungen på Arlanda... ;)

Jag har annars flera gånger använt lounger som legat i en annan terminal än den jag rest från utan problem. Bl.a:
-Singapore: Silverkris loungen i terminal 3, när jag rest från terminal 1 eller 2 + SQ loungen i terminal 2 när jag rest med Thai från terminal 1
-Heathrow: På den tiden terminal 1 och terminal 2 var ihopkopplade kunde man antingen använda Lufthansa loungen i terminal 2 eller BMI loungen i terminal 1
-För några år sedan släppte automatspärren i Arlandas inrikeslounge även snällt in mig också när jag reste med Skyways från terminal 3
 

Gnopps

Medlem
Skyteam har som regel att du måste ha ett internationellt flyg samma dag för att du ska få komma in i loungen. Har Star Alliance samma regel?
 

A380*G

Medlem
Skyteam har som regel att du måste ha ett internationellt flyg samma dag för att du ska få komma in i loungen. Har Star Alliance samma regel?

Jag har hört att så är det fallet när det gäller inrikes resor i USA.

Star Alliance har bara regel att du ska ha ett boardingpass för *A flight samma dag. Inrikes eller utrikes spelar ingen roll. Däremot förekommer lokala regler pga tull och/eller säkerhet men har inte hört talas om någon sådan bestämmelse på ARN.
 
Toppen