Senaste nytt

Portugisiska TAP till salu

Jacob

Medlem
Portugisiska staten har planer på att privatisera det nationella flygbolaget TAP som därmed är ute för försäljning. Enligt uppgifter till Reuters har flera internationella flygbolag visat intresse.
Framförallt är det hubben i Lissabon som uppges vara intressant samt slotter för flyglinjer från Lissabon till Sydamerika och Afrika.

IAG (BA och Iberia) har tidigare visat intresse och bett att få bli kontaktade när säljprocessen drar igång, men det ska även finnas andra intressenter, frågan är vilka?

Källa: Reuters
 

Senator

Moderator
Jag skulle gissa:
AF/KLM
LH Group
QR

Tyvärr har både AF/KLM samt LH Group stora bekymmer med sina tillgångar; framförallt AF och LH själva så jag vet inte om man vill förvärva ett problembarn till.
 

Tjaeng

Medlem
Jag skulle gissa:
AF/KLM
LH Group
QR

Tyvärr har både AF/KLM samt LH Group stora bekymmer med sina tillgångar; framförallt AF och LH själva så jag vet inte om man vill förvärva ett problembarn till.

QR har sagt att de är färdiga med uppköp under överskådlig tid. Kvar blir alltså bara IAG utav "the usual suspects".
 

Palazzi

Medlem
Man tycker kanske att IAG borde stillat sin hunger ett tag efter övertagandet av Bmi....

De som har mest att tjäna på att köpa TAP borde väl vara mellanöstern-bolagen som har längst sträcka i borde östlig och västlig riktning till Sydamerika...

Qatar flyger ju bara direkt på en destination i Sydamerika, GRU, så de har säkert något att hämta här... Nästan 3.000miles kortare väg till de flesta destinationer i Sydamerika från LIS än från DOH . Troligen mer kostnadseffektivt för Qatar Airways att koncentrera sig på Europa, Mellanöstern, Asien & Oceanien.... och låta TAP sköta Sydamerika-trafiken (kanske även Nordamerika?)...

Qatar verkar ju ha bankboken för att köpa också, så jag håller med Senator i analysen.
 

Concorde

Founding Member
IAG gillar tal för styrkan till Sydamerika. IB går Mycket ill dom spansktalande delarna och TAP täcker resten.

Att LH eller AF/KL skulle buds är högst osannolikt. Båda grupperna har det kärvt med cash flow.
 

Dr. Miles

Expert
Hur menar du nu? Skulle LH group via SWISS vara beredda att köpa TAP? Ser inte vad de skulle tjäna på det.

Det är mest ironi i mitt inlägg. SWISS tjänar inget på det och de är, som du säger, ägd av Lufthansa och SWISS kan inte köpa andra flygbolag själva.
 
Toppen