Senaste nytt

Tillstånd att servera alkohol i lounger i Sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Valley

Medlem
Du har nog en poäng i att rubriken kunde ha varit "Hur kan lounger undvika att följa Alkohollagen".
Att de inte följer den ser jag som uppenbart. Sen om de inte är skyldiga att följa den, eller vad anledningen är, är ju den intressanta frågan.

Inte riktigt säker på att jag är på banan. På vad sätt följer man inte rådande lagstiftning ?
Kan inte se annat än, som jag skrivit tidigare, att lagen följs till punkt och pricka.
 

Totopez

Medlem
Minns jag rätt från de år som jag arbetade på Arlanda med Orange (Säkerhetskontroll område terminal) samt Orange/Röd (Säkerhetskontroll område terminal och plattan) så var det så enkelt att har man passerat säkerhetskontrollen och befinner sig airside så är det internationellt område.
Det ligger på svensk mark men är internationellt territorium som övervakas och kontrolleras av svenska myndigheter.
Därmed gäller andra regler och loungerna har möjlighet att kringgå vanliga lagar och regler.
Undantaget lär väl vara SAS lounge på T4 men den är trots allt inom säkerhetsområdet samt att endast ett fåtal har tillgång till loungen.
Nej, flygplatser är ingen slags "internationellt territorium". Det är någon slags seglivad myt. All mark inom Sveriges gränser är svensk. Även flygplatser och ambassader.
 

JonW

Medlem
Inte riktigt säker på att jag är på banan. På vad sätt följer man inte rådande lagstiftning ?
Kan inte se annat än, som jag skrivit tidigare, att lagen följs till punkt och pricka.
Då tycker jag nog du ska läsa tråden igen, noggrannt.
Jag vet att det är mycket text o paragrefer etc, men det är nog enda sättet...
 

JonW

Medlem
Nej, flygplatser är ingen slags "internationellt territorium". Det är någon slags seglivad myt. All mark inom Sveriges gränser är svensk. Även flygplatser och ambassader.
Rent tekniskt har du rätt. (Inte bara på marken, utan även på vattnet och o i luften)
Rent formellt gäller svensk lag även på ambassader. I praktiken dock inte, eftersom dels personalen åtnjuter immunitet, och själva byggnaden okränkbarhet enligt Wienkonventionen.
Det finns som bekant flera kända exempel på detta, Assangefallet, Kalasjnikovskjutningen från Iraks ambassad i Lärkstan mm.

När det gäller loungerna hade man antingen kunnat ge internationell airside samma status som svenskt luftrum eller svenskt vatten efter avgång till annat land.
Alternativt lagt in direkta undantag i Alkohollagen för loungerna, precis som hotell, teaterfoajeer och inrikes trafikserveringar.
Då hade inte den här diskussionen förekommit.
 

Valley

Medlem
Då tycker jag nog du ska läsa tråden igen, noggrannt.
Jag vet att det är mycket text o paragrefer etc, men det är nog enda sättet...

Är det jag gjort. Och jag kan utifrån rådande och gängse regelverk inte finna någonstans att man på något sätt bryter mot lagen.
Enda som skulle kunna vara ett brott är att det kan vara möjligt för underårig att dricka alkohol.
 

JonW

Medlem
Det är också i princip bara trådstartaren som tycker så. Tillsynsmyndigheten gör det inte.
Kanske kan ha att göra med att TS är den av få här som jobbat med Alkohollagen... ;-)
F ö så skulle jag ge mycket för att få ta del av "Tillsynsmyndighetens/ernas" tillsynsprotokoll för lounger. Men du kanske kan fixa det?
 

Agö

Medlem
Kanske kan ha att göra med att TS är den av få här som jobbat med Alkohollagen... ;-)
F ö så skulle jag ge mycket för att få ta del av "Tillsynsmyndighetens/ernas" tillsynsprotokoll för lounger. Men du kanske kan fixa det?
Här är kontaktuppgifter till handläggaren på Sigtuna kommun.

upload_2016-1-16_12-25-19.png
 

JonW

Medlem
Är det jag gjort. Och jag kan utifrån rådande och gängse regelverk inte finna någonstans att man på något sätt bryter mot lagen.
Enda som skulle kunna vara ett brott är att det kan vara möjligt för underårig att dricka alkohol.
Då kan jag nog tyvärr inte bistå dig mer. Det är visserligen komplicerat, men mer pedagogisk än i inlägg #48 klarar jag helt enkelt inte av att vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen