Senaste nytt

Paypal, överföringar och American Express

Kimmen00

Medlem
Jag har en fråga som jag inte (med lite sök på forumet) lyckats fått något svar på.

Ponera hypotetiskt att jag lånar ut pengar till en släkting/vän etc via Paypal (överföring alt. betalning för vara) och debiterar mitt Amex, senare betalas skulden tillbaka (via Paypal) och jag för över detta till mitt bankkonto.

Är det OK att göra så? Det låter ju lite lustigt för teoretiskt skulle två personer med amex-kort kunna sitta och föra över pengar till varandra fram och tillbaka.
 

RickardG

Medlem
Det går bra tekniskt, men genom Paypal kan ni inte "låna" pengar. Du säljer något till din vän, som i det här fallet är köpare. Ni kan sälja en tjänst, t.ex. tankeläsning, det är helt ok. Problemet är avgiften. Vill man den vägen vandra är det billigare med Betalo/Coop eller iZettle alternativt postorder/Bussgods.
 

Kimmen00

Medlem
Du kan ju "överföra pengar till en vän" som det star på paypal (för en avgift jag vet).. (som då blir ett lån) sen kan ju vännen överföra tillbaka pengarna till mig senare (för en avgift). Kanske inte direkt ekonomiskt, ville mest veta om det var lagligt.
 

RickardG

Medlem
Utan att ha grottat ner mig i detaljerna skulle jag säga att det är lagligt, men att du bryter mot Amex villkor om du debiterar ditt kort för att ge kontanter till en utomstående (vilket det i förlängningen är vad du gör). Ser man det som att du istället för att låna ut pengar till en vän köper en tjänst av denne, och att din vän sedan köper en tjänst av dig, så kan jag inte se några problem med det.
Om du inte använder ett befintligt Paypal-saldo (och därmed inte ökar spend på ditt kort) så blir det en dyr affär att gå genom Paypal.
 
Jag har en fråga som jag inte (med lite sök på forumet) lyckats fått något svar på.

Ponera hypotetiskt att jag lånar ut pengar till en släkting/vän etc via Paypal (överföring alt. betalning för vara) och debiterar mitt Amex, senare betalas skulden tillbaka (via Paypal) och jag för över detta till mitt bankkonto.

Är det OK att göra så? Det låter ju lite lustigt för teoretiskt skulle två personer med amex-kort kunna sitta och föra över pengar till varandra fram och tillbaka.
En stilla undran: varför skulle någon vilja göra så? Vad är syftet med dessa transaktioner?
 

Erik M

Medlem
Jag är intresserad av att få upp spend på mitt Amex. Då gör det inget om det kostar lite. Vet någon om man kan betala in till Skatteverket och få det på faktura som man betalar med sitt Amex?
 

Kimmen00

Medlem
En stilla undran: varför skulle någon vilja göra så? Vad är syftet med dessa transaktioner?

Jag hade inte koll på avgifterna på PayPal. Hade det vart väldigt låga hade man kunnat tänkt sig att man hypotetiskt betalat för tex tjänsten tankeläsning till ngn vän för att få upp spenden på kortet. Sedan kommer ens vän att betala till en för tjänsten navelluddspillning som just råkade kosta lika Mkt som tankeläsningen..

Dock irrelevant med 3.25% avgift.
 

Impendill

Medlem
Även om metoden både är laglig och teknisk sätt möjlig så kan det få konsekvenser i förlängningen!
För oss som uppnår 2-4-1 eller spenderar på "ett moraliskt rätt sätt" kanske möjligheterna i framtiden försvinner om Amex eller någon annan kreditkortsutgivare uppdagar att systemet utnyttjas på fel sätt.

Vi kanske då måste säga hej då till allt vad en 2-4-1 voucher heter för att det finns de som utnyttjar korten på fel sätt.
En vinnare men många förlorare blir summan.

Det finns näst intill oändligt med metoder för att få så mycket spend som möjligt men de är enligt mig inte korrekta!

Alla får givetvis göra som de själva vill men tänk på konsekvenserna som kan bli...
 
Toppen