Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

olo

Medlem
Räcker det med svenskt körkort för att passera kontrollen på Kastrup, på samma sätt som det har varit hos gränspolisen i Hyllie eller har vaktbolaget hårdare kontroll?
 

olo

Medlem
Vi provar lyckan med ett hederligt körkort.
Det gick galant och jag hann med samma tåg son vanligt.

Det kändes däremot lite skumt att vakterna fotar av alla legitimationer de kontrollerar. Är det något Öresundståg har hittat på eller är det lagkrav som styr det?

Nu sker det förvisso i Danmark men det känns som ett agerande som borde kräva tillstånd från Datainspektionen. Är det något de har?

För er som inte åkte så har varje vakt en mobiltelefon i handen som används som kamera och alla id-kort avfotas.
 

Agö

Medlem
Det kändes däremot lite skumt att vakterna fotar av alla legitimationer de kontrollerar. Är det något Öresundståg har hittat på eller är det lagkrav som styr det?
Det sägs (enligt DSB) vara det "enda" sättet för DSB att kunna bevisa att de verkligen kontrollerat en passagerare (med risk för saftigt vite annars). Sparas en månad uppenbarligen. Som sagt, jag kör med lite olika varianter.
 
Om Danmark inför krav på ID-kontroller i Flensburg och Puttgarden så är det ju inte omöjligt att Sverige kan ta bort sina.

Du vet väl att det finns fler vägar från Tyskland till Sverige? För att inte tala om övriga vattenvägar. Så att ta bort gränskontrollen på Kastrup för att Danmark kontrollerar nere i Rödby/Puttgarden skulle inte fungera, även om det är den mest populära vägen att ta.
 

Carl

Medlem
Har läst tråden men skulle önska ett förtydligande. Tidigare tog resan ca 20 minuter om jag reste från Malmö C till Kastrup hur lång tid tar det nu? Är det smidigare åt andra hålet, dvs Kastrup-Malmö?
 

Agö

Medlem
Har läst tråden men skulle önska ett förtydligande. Tidigare tog resan ca 20 minuter om jag reste från Malmö C till Kastrup hur lång tid tar det nu? Är det smidigare åt andra hålet, dvs Kastrup-Malmö?
Från Malmö C till Kastrup tar den lika lång tid. Inga kontroller åt det håller.

Från Kastrup till Malmö C ska du först igenom kontroll på Kastrup som, enligt min erfarenhet, sällan tar mer än någon minut (oftast 30 sek). Sedan rullar tåget och stoppar på Hyllie för gränskontroll där polisen kollar ID. Det stoppet tar allt ifrån 5-15 min - för min del har det dock gått fort.

Jag tar tåget från Köpenhamn H till Malmö C. Tidigare tog det 35 min. Nu klockar jag in på 48 min med de extra stoppen.
 
Toppen