Senaste nytt

Nattåg med SJ Malmö - Stockholm

Hej igen,


Nu kommer en rapport igen från mig.
Denna gång är det med tåg och SJ med deras nattåg från Malmö - Stockholm.

Operatör: SJ Nattåg


Tåg och sträcka: SJ, nattåg, tåg 2
Avgång: Malmö 22:37 - Ankomst Stockholm 06:16

Klass:
sovvagn-trans.png
sjprio-trans.png
förstaklass, egen kupé nr. 22



Denna gång hade jag landat från Polen med Wizzair och hade en hel dag att spendera i vår underbara stad Malmö medan jag väntade på att mitt nattåg skulle avgå mot Stockholm.
Spännande!, denna gång skulle det bli förstaklass med egen sovkupé. Kommer bli riktigt skönt tänkte jag efter en heldag i Malmö. Och jag lovar er. Det var skönt att sedan få krypa ner i den nybäddade sängen och somna.
Klart jag var lite nervös också, jag hade ju sätt att det verkligen fanns begränsat utrymme för mig och speciellt då mitt bagage som jag hade med mig. Ett "heavy"-kolli från Wizzair på hela 32 kg maxlast!



Dagens, eller ska vi säga kvällens nattåg. Sovvagnstyp. Svartmålad.


Längst bort på perrongen behövde man gå för att hitta till rätt vagn. En hjälpsam konduktör tog hand om mig och visade mig till min egna kupé. Det var tre stycken värdar på perrongen varav två gick och "säkerhetscheckade" tåget innan ombordstigning, och då jag var lite tidig spelade det ingen roll att få avnjuta tåget lite utifrån.

Man blir avbockad på en lista och sedan blir man inte störd mer. Annars placeras biljetten i en ficka utanför kupén eller så kan de knacka på precis efter avgång.
Vidare så tycker jag att priset verkligen var värt det när jag kom fram. Tiden hade flugit iväg. Jag somnade och sov gott i vagnen och kupén. Det enda är att det rasslar och går precis när man lämnar och ankommer både Malmö och Stockholm central.



Som ni ser så ligger man gott i den fullstora säng (det fanns två) som finns i kupén.
Vidare så disponerar du ett badrum med sk. "Stockholmsdusch" där man går in och svänger om sig ett draperi för att sedan dusha. Det finns flera handukar, tvål, schampo och även dricksvatten då man självklart inte ska dricka det ur kranen. Det finns även toalett.
Jag tycker dock att kupén kändes lite väl liten, men man kanske inte kan förvänta sig alldeles för mycket. Den kändes mycket fräsh och tilltalade däremot och det fanns både lysknappar för två olika lampor (läslampa och taklampa). Det finns även ett mycket praktiskt bord som man kan fälla ner och ha sin bok/laptop på.

Värmen kan även den regleras vid dörren.
Ett litet minus dock för att man hör grannen relativt bra genom de tunna väggarna, men däremot hördes mindre utifrån gången som jag trodde skulle höras mer.
Av priset 1,425:- så får du frukost. I andra riktningen dock vilket var ett större minus då man faktiskt är hungrig när man kommer fram. 06:16 är dock för tidigt, och klockan måste passera 06:30 för att man ska få frukost. Det kändes lite löjligt faktiskt.
Kudden och täcket var bra och så pass mjukt man vill ha det för den relativt korta resan.
Ett plus i andra riktningen är ju även loungen.
Däremot vill jag varmt rekommendera att åka SJ förstaklass med egen kupé.
Jag hittade mina favoritställen i Malmö, och tar man nattåget är man även fräsch för att åka över en dagssväng till Köpenhamn och Danmark.
 

Attachments

  • IMG_1039.JPG
    IMG_1039.JPG
    59,2 KB · Visningar: 1 040
  • IMG_1040.JPG
    IMG_1040.JPG
    66,7 KB · Visningar: 720
  • IMG_1041.JPG
    IMG_1041.JPG
    77,1 KB · Visningar: 494

olo

Medlem
Av priset 1,425:- så får du frukost. I andra riktningen dock vilket var ett större minus då man faktiskt är hungrig när man kommer fram. 06:16 är dock för tidigt, och klockan måste passera 06:30 för att man ska få frukost. Det kändes lite löjligt faktiskt.
Du får faktiskt frukost, då du disponerar din kupé till 0700.
(sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=15472&a=74966&l=sv - men får inte posta som länk)
SJ skrev:
Reser du med nattåget Stockholm–Malmö och kliver av i Stockholm eller Malmö disponerar du sovkupén till klockan 07:00. Vilket medför att frukost ingår i din biljett.
Däremot serveras den inte på tåget så du får gå till Scandic Kramer i Malmö. I Stockholm kan du välja mellan Radisson Blu Royal Viking Hotel och Ritazza.
 
Ja just det , det har du rätt i. Men man tänker inte så som kund, även om man läser på SJ.
Man tror att det är ankomsttiden som räknas, men det är självklart trevligt nu när jag vet att det ingår frukost i vart fall.
Tack!,
 

Winquman

Medlem
Tack för trevlig reserapport! Har själv funderat på att testa på egen sovkupé upp till norra Norrlands inland istället för flyg, kanske mer som upplevelse än för att spara några pengar. Klurar dock lite på hur 20 timmar fungerar i en sån kupé? Hur ser sittmöjligheterna ut under dagtid?
 

AABack2ARN

Medlem
@Winquman: vet inte riktigt vad du vill uppleva... En lååång tågresa? En massa träd utanför fönstret? Ännu mer träd utanför fönstret? Känna hur tåget stannar på en massa "exotiska" stationer där det uppenbarligen bor en och annan människa?

Bekvämligheten med natttåg till övre Norrland ligger nog främst i om man skall dit flygen inte går på ett lämpligt sätt eller om man har en massa baggage att släpa på som man kanske inte vill eller kan eller får checka in på flyget. Men visst, tåget ger absolut en känsla av hur långt Sverige är och hur långt upp Kiruna/Riksgränsen faktiskt är. Och vackert!

Jag tycker personligen sovvagnskupen är trång (har dock aldrig rest ensam) i och med att man har en vägg framför sig. En liggvagnskupé är i det avseendet mycket mer luftig, men givetvis sämre sovkomfort.
 
Last edited:
Kan tycka att det är kul att åka nattåg, liggvagn, om man är ett helt gäng (6 pers) som ska iväg och åka skidor eller fjällvandra. Man fyller upp en egen kupè. Oftast en trevlig start/ett trevligt slut på en vecka tillsammans :)
 

AABack2ARN

Medlem
Det optimala är att boka en egen liggvagnskupé om man är fyra personer. Då finns det gott om plats för packning (tex ryggsäckar) och för resenärerna. Har varit tre i en egen liggvagnskupé och då var det riktigt gott om plats :) Är man fem med mycket packning börjar det bli trångt och sex personer så är det packning överallt...
 

Winquman

Medlem
Mja, jag kan uppskatta lite udda nöjen, och är väldigt förtjust i att uppleva själva resan - oavsett om det är tåg eller flyg. Fantastiskt fin utsikt stor del av vägen upp också :)
Det jag funderar mest över är hur "rymlig" 1:a-klass sovvagnskupén i fråga egentligen är. Är den typ lika stor som en vanlig sovvagnskupé, minus duschen?
 

olo

Medlem
Vad är det för årsmodell på SJs sovtåg?
Några bekanta till mig hamnade i en liggvagn med vägglöss i. Tåget var fullbokat så inga möjligheter till byte av kupé fanns. Det har gjort mig skeptisk!
 

henrik l

Medlem
Åkte Skövde-Umeå i måndags och har tidigare åkt Skövde-Östersund. Har åkt relativt mycket i 3-bäddssovvagn, som funkar ok, men nu är jag tveksam om jag går tillbaka till den. För en resa på mellan 10-15 timmar är detta ett ypperligt alternativ. Det funkar att sitta på sängen och jobba på datorn i någon timme, sedan kan man alltid häcka i restaurangvagnen några timmar.
 
Toppen