Senaste nytt

Fel prissättning på bonusresor online

Magino

Medlem
Sitter och leker lite på BA.com och tittar lite på olika bonusresor och upptäckte ett fel.
När jag söker på en resa mellan BKK-SIN-SYD får jag upp ett pris på 120 000 avios jämfört med om jag skulle boka dem var för sig skulle de kosta BKK-SIN 15 000 och SIN-SYD 40 000 avios, det vill säga totalt 55 000 avios. Lite lätt irriterande att resan blir dubbelt så dyr om man skulle vilja boka allt på samma biljett än att ha de var för sig.

Sedan finns det något sätt att söka multi-segment på BA.com för bonusresor, eller måste man boka varje del för sig online eller ringa in för att fixa detta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag får samma resultat när jag söker. Jag undrar om BA har outsourcat till Delta IT. :p

BA.com har inte multi-city bokning när det gäller bonusresor, tyvärr.
Det ser ut som att ringa till Call Centre är enda sätt att boka.
 

Gnopps

Medlem
Handlar det om ett fel eller sk. "married segments"? De flesta flygbolag visar inte samma platstillgång STO-LON-NYC som STO-LON & LON-NYC separat. Detta för att om exempelvis STO-LON är rätt fullt ska det inte hindra dem från att sälja en dyr affärsklassbiljett mellan STO och NYC. Så genom att visa färre platser för de som bara vill resa till LON kan du tjäna mer pengar på någon som vill resa till NYC. Fungerar även omvänt.

En del flygbolag tillämpar samma princip på bonusbiljetter (KLM bla. om jag minns rätt), något jag tycker är otroligt elakt. Så det kan vara att British Airways avsiktligt visar färre bonusplatser för hela sträckan.
 

Magino

Medlem
I detta fallet handlar det om partner flyg med CX och QF så jag tror inte det har något med married segments, sedan blev det dyrare när man vill ha båda segmenten på samma biljett än om man köper dem var för sig. Misstänker "bara" att det är fel i systemet.
 
Toppen