Senaste nytt

74 timmar, 18.889 miles, 1 hotellnatt, 4 long-haul Första klass, 2 short-haul Business class

sepbemi

Medlem
Efter att ha varit tvungen att avboka ett par bonusresor infann sig ett tillfälle där jag hade möjlighet att vara borta 2 dagar från jobbet i december.
Med tanke på att jag hade en AMEX 2-4-1- voucher som gick ut sista december 2015 var min första tanke att spendera ett antal timmar i Lufthansa first class terminal och bygga en resa därifrån.
Jag vet inte om jag hade tur eller inte men jag lyckades även få in ANA F på kort framförhållning. Den slutliga bokningen blev:
ARN-FRA, LH809, C
FRA-HND, LH716, F
HND-BKK, TG661, F
BKK-HND, TG660, F
HND-FRA, NH203, F
FRA-ARN, LH800, C

Onsdag 9 december
Efter att ha sätt klockan på okristliga tidiga 04.00 tog jag taxin 04.30 till Arlanda en torsdagsmorgon, det var en trainee/nyanställd som checkade in mig (med översyn av en mer senior person), jag hade mig 2 st kabinväskor varav en var tom med tanke på lite julshopping i Tokyo och Bangkok.
Ett kort besök i loungen följde innan boarding med LH809 till Frankfurt.
Därefter följde en händelselös flygning på drygt 2 timmar (kan ha att göra med att jag sov hela tiden) innan landning i Frankfurt. En bild som visar hur låga molnen var denna morgon.
IMG_5553.JPG


Tyvärr blev det ingen bussgate med medföljande bil utan avstigning blev vid gate A30 (har jag för mig).
En låång promenad och en vänstersväng utanför terminalen senare befann jag mig i First class terminal, såg verkligen fram mot att tillbringa drygt 8 timmar här! Andra gången för mig i denna terminal och blev lika imponerad denna gång.
Först en enkel champagne-provning för att få reda på vilken skumpa man skulle hålla sig till, det blev någon Ruinart som gällde resten av dagen.
IMG_5565.JPG


Sedan följde en 8 timmar lång orgie i mat och dryck, åt både från buffén och beställde en schnitzel vid ett tillfälle och avslutade med ett bad tillsammans med MacAllan Ruby.
IMG_5566.JPG


IMG_5964.JPG


Tyvärr (eller inte med tanke på att jag hade en 10 timmar lång flygning i LH F att se fram mot) kom till sist en person och berättade att det var dags för boarding, tog hissen ner och åkte i en Porsche Cayenne tillsammans med ytterligare en person en kort sträcka.
Det obligatoriska fotot följde innan jag tog mig ombord på planet.
IMG_5571.JPG


IMG_5572.JPG


Jag hade läst på innan att rad 2 skulle vara lämpligt och det stämmer, även om alla platser säkert är bra.
Sa ja till ett glas Taittinger och fick varma macademianötter till detta. En händelse som stod ut var att en person som arbetade ombord frågade mig om jag var svensk, svarade ja och hon pratade därefter svenska med mig! Det visade sig att hon hade arbetat som barnflicka (hennes ordval, själv hade jag nog valt ett mer modernt ord) på 80-talet ett par km därifrån jag bor, kul! Efter detta hade hon hållit svenskan levande genom ett antal besök till Sverige under årens lopp.
IMG_5578.JPG


Måltiden blev kaviar och tre st förrätter som alla var väldigt goda, som huvudrätt valde jag ngt kött (kommer tyvärr inte ihåg vad för kött) med knödeln (?) och rödkål, suveränt gott!
IMG_5968.JPG


IMG_5591.JPG


IMG_5594.JPG


Torsdag 10 december
Jag sov kanske 4-5 timmar innan det var dags för en enklare frukost och landning på Haneda strax utanför Tokyo. Efter landning var det en person som mötte mig och hjälpte mig att hitta förvaring för mina kabinväskor, köpte biljett till tåget till Tokyo åt mig samt följde mig så långt som möjligt, bra service! På perrongen nedanför flygplatsen blev jag påmind om att jag hädanefter alltid ska försöka att flyga till Haneda istället för Narita, oslagbart med drygt 15 min till Shinagawa stationen. Tidigare i år åkte jag till Narita och tog mig sedan in till stan med Narita express, även om tåget var smidigt tog det väsentligt längre tid.
Ett par timmar shopping blev det, både på större varuhus och på den personliga favoriten Tokyu Hands.
IMG_5612.JPG


IMG_5613.JPG


Incheckningen till nästa flight till Bangkok öppnade inte förrän efter kl 21 och jag passade då på att äta sushi på flygplatsen, god, fräsch och inte dyr.
IMG_5628.JPG


ANA suite lounge har jag för mig att det tidigare har skrivits om, inget speciellt att berätta om.

Fredag 11 december
Under flighten till Bangkok hade jag först planerat att äta, dricka och enbart sova ngn enstaka timme men efter den korta sömnen på LH-flighten och 1,5 mils promenad i Tokyo insåg jag att det bästa är att beställa ngt starkt att dricka och sedan försöka sova, avgångstiden strax efter midnatt gjorde säkert sitt till. Jag somnade hyfsat snabbt (skönt i den ”nya” FC kabinen) och vaknade när det var ca 1 timma kvar, då jag hade förbeställt mat på denna flygning men valde att sova istället åt jag biff med bakad potatis till frukost, gott men lite ovanligt.
IMG_5632.JPG


Efter landning var klockan 05.25, skjuts till immigration i en buggy och jag satt i en taxi till hotellet 06.00 (med en incheckad väska), var lite osäker på hur det skulle gå med tidig incheckning (hade bokat billigaste rummet på Hilton Sukhumvit, points + cash) men tack vare Diamond status-matchningen var jag incheckad och klar på rummet, King Executive, 07.00, tack för det Hilton!
Jag visste att jag hade ca 33 timmar i Bangkok, räckte precis till julshopping, äta god mat och sova ut.

Lördag 12 december
Då Thai first class lounge är trevlig och skön att tillbringa ett par timmar i valde jag att åka ut på lördag förmiddag efter frukost på hotellet, bra valuta för pengarna med 12.000 Hilton poäng och 1.830 THB.
Då jag är en av få människor som inte gillar massage (jag vet, skumt) men hade en taxfree-lista hemifrån gick det ngn timme i duty-free istället för spa.
IMG_5656.JPG


När avgångstiden närmade sig blev jag som vanligt nervös att de skulle missa att hämta mig i loungen (fånigt men sant) men när det var 10 min kvar innan planet skulle lyfta kom en person och sa att det var dags att gå till gate. Efter en kort promenad på ca 5-10 min (har Thai tagit bort buggy vid avgång i första klass, inte första gången jag får gå från loungen?) var det dags att börja den långa färden hemåt.

TG660, BKK-HND
Efter att jag hade satt mig på 1A och fått det första glaset Dom Perignon tittade jag mig omkring, skulle det inte komma ngn mer i första klass? Nej, när dörrarna stängdes var jag ensam med 9 säten att välja mellan! För ett antal år sedan (när man började med att vara en medveten resenär) inträffade det hyfsat ofta att man var ensam i första klass kabinen men nu tycker jag att det är mycket mer sällan. Jaja, det blir säkert en bra flygning ändå :).
IMG_4912.JPG


IMG_4913.JPG


Jag hade igen förbeställt mat, Tournedos Rossini som var väldigt god.
IMG_5672.JPG


Ibland blir man väldigt blasé på dessa resor (även om de tyvärr inte inträffar för ofta) och de följer alltid samma mönster; skumpa, förrätt, skumpa, vin, mat, vin, efterrätt, whisky samtidigt som man tittar på ngn film. Hur som helst tror jag inte att de som arbetade i första klass kabinen på denna flygning hade för mycket att göra.

Landade på Haneda 22.30, ingen som mötte upp en (inte för att det behövdes, skulle bara tillbaka till ANA Suite lounge jag hade varit i 2 dagar tidigare). Efter en låång dusch i loungen kände jag att de senaste dygnen började ta ut sin rätt; ätit och druckit för mycket och sovit för litet. Med tanke på att jag hade en flygning i ANA första klass framför mig och jag har enbart åkt med dom ett par gånger tidigare ville jag vara så fräsch som möjligt = den återstående timmen i loungen blev det enbart vatten.

Jag passade på att gå fram och tillbaka i terminalen ett par gånger för att få upp aptiten innan avgång.

Söndag 13 december
NH203, HND-FRA

Det var ett par personer före mig i första klass kön, okej då, får väl överleva att inte vara ensam i första klass kabinen denna gång. Men det visade sig att de personer som stod före mig i kön vek av till Business class medan jag igen var ensam i första klass kabinen, något som inte är svårt att vänja sig med!
IMG_4922.JPG


Jag som hela tiden försöker att läsa på vilken flygplanstyp det ska vara, vilken stol som är på denna flygning osv hade missat att på denna flygning (NH203, HND-FRA, 01.05-05.20) inte är någon fullständig matservering. Det som fanns var ett stor antal mindre rätter såsom hamburgare (har jag för mig), olika sorters nudlar, sushi, croque monsieur etc. Helt ok men inte vad jag hade väntat mig. Då min fru inte ens kan tänka sig att se på udon-nudlar blev det bl.a. dessa.
IMG_5696.JPG


Servicen på ANA är helt magisk, har för mig att jag har läst på forumet att det tar x sekunder efter man har tryckt på knappen att de kommer till stolen, det stämmer, tog mellan 3-5 sekunder innan jag hade en flygvärdinna på knä efter knapptryckning. ”Öppna en till flaska Krug, absolut, inget problem”.
Kändes lite konstigt att tillbringa drygt 11 timmar i nästantotalt mörker och sitta och dricka skumpa. Lite besviken blev jag på att det inte var en hel måltidsservering men då har jag lärt mig något till nästa gång!
Efter mycket skumpa och ett antal smårätter var jag tvungen att sova ett par timmar, de bäddade stolen tvärs över till en väldigt bekväm säng.
På gott och ont vaknade jag med endast 1 timme kvar innan landning, en frukost jag har glömt bort vad det var och 2 glas skumpa senare var jag vaken.
Lite strö-bilder:
IMG_4923.JPG


IMG_5681.JPG


IMG_5690.JPG


IMG_5692.JPG

Efter landning tackade jag personalen ombord och de tackade mig, jag kan tänka mig att det var en enkel flygning för dom; bara håll glaset fyllt och låt han sedan sova.
Väl på Frankfurt flygplats var det inte speciellt gott om tid, ca 1 timme innan boarding. Gick till den Senator lounge som låg närmast gaten och åt lite frukost.
”Resten” av hemresan är inte något att skriva om, jag kom hem kl 10 på söndagsmorgonen, drygt 3 dygn senare och en snabb dusch så var man redo för luciafirande som kom på besök. Jag försöker alltid hålla en låg profil om vad man gör och framför allt varför man gör det, när folk undrade vad man hade haft för sig under gårdagen blev det att man skruvade lite på sig och ”Njaa, du vet, har julshoppat lite”, ”vart då?”, ”Njaa, Bangkok & Tokyo…”

Vad har jag då lärt mig under denna resa? Först och främst kommer jag göra mitt yttersta att förlänga resan (i tid, ej distans) med någon dag nästa gång, jag trodde att man skulle kunna ”hålla igång” mer men med en två-åring hemma var jag nog tröttare än vad jag tror. Sedan är det absolut inte för mycket med drygt 8 timmar i First class terminal och kommer försöka med detta även nästa gång jag åker LH Första klass.

Jag vill bara avsluta med att jag har lärt mig enormt mycket på Businessclass.se och hade aldrig kunna ha EB Diamond, HH Diamond, Hyatt Diamond etc utan forumet, tack!

//Sepbemi
 

agehall

Medlem
Om du jämför ANA och LH i luften, vad gillade du bäst då? Jag vågar påstå att LH slår ANA på marken utan större problem, men i luften är jag inte lika säker...

Jag hade ju förmånen att få testa LHs konfiguration där man fick både en säng och en stol, men jag tycker den nya konfigurationen med bara en stol ser lite väl öppen ut. Det får mig att tro att jag kommer att bli lite besviken nästa gång jag flyger LH F.
 

sepbemi

Medlem
Om du jämför ANA och LH i luften, vad gillade du bäst då? Jag vågar påstå att LH slår ANA på marken utan större problem, men i luften är jag inte lika säker...

Jag hade ju förmånen att få testa LHs konfiguration där man fick både en säng och en stol, men jag tycker den nya konfigurationen med bara en stol ser lite väl öppen ut. Det får mig att tro att jag kommer att bli lite besviken nästa gång jag flyger LH F.

Om jag får välja (vilket jag hoppas att jag får...) föredrar jag ANA i luften, man känner sig otroligt ompysslad och omhändertagen jämfört med LH som är ngt mer stelt. Jag åkte våren 2015 till Osaka med LHs konfiguration med både en sång och en stol, oslagbart! Har förstått att den är borttagen?
Nästa gång jag åker kommer jag att igen välja LH österut (pga FCT) och ANA västerut (pga service).
 

kaktusen

Medlem
Låter som en kort men fantastisk resa. Tack för rapporten. Detta måste jag göra. Har alltid undvikit, HongKong, Japan, Thailand, Bangkok etc. men en soloresa i F låter magiskt bra.
 
Toppen