Senaste nytt

Det här har ni gjort bra SJ

jsn

Medlem
Trodde nog aldrig jag skulle skriva ett sådant här inlägg, men den här gången är det berättigat - de gjorde verkligen så gott de kunde.

Jag skulle åka Uppsala-Göteborg på midsommarafton för att fira denna i l Götet med min bror. Jag var inbokad 9.11 från Uppsala med byte i Stockholm till X2 mot Göteborg. Allt bokat i 1:a klass, räksmörgås förbeställd på X2:an.

Jag kommer ner till Uppsala C dryga 10 minuter innan avgång och ser att Uppsalapendeln som skall ta mig till huvudstaden ännu inte kommit in, vilket den borde gjort. Just då kommer en X55 från Sundsvall åkandes så jag frågar ombordpersonalen om jag kan få åka med den istället. Jag säger att jag vet att jag egentligen inte får det men då mitt tåg ännu inte kommit in och jag har ett hyggligt tight byte i Stockholm så skulle det underlätta för mig att få åka med detta tåg. De säger att jag egentligen inte får åka med men givet förutsättningarna så är det ok. Jag tackar och väljer en stol i 1:a klass.

Tyvärr visar det sig att någon försökt stoppa ett tåg söder om Knivsta genom att stå på spåret, och all trafik ställs naturligtvis in medan uppröjning pågår. Det tar drygt två timmar innan trafiken börjar släppas på in mot Stockholm, och naturligtvis blir det tågköer på väg in. Jag missar min anslutning i Göteborg, men hinner med lite god vilja med nästa X2 mot Göteborg, det var skönt för annars hade jag fått vänta ytterligare två timmar i Stockholm.

Och det är här SJ gör allt rätt, och de försöker verkligen hjälpa till så gott de kan med det de kan och se till att min resa blir så bra som möjligt givet förutsättningarna.

På X55:an i Uppsala kommer de på i högtalarna regelbundet och ofta och berättar att de inte har något mer att berätta, men de berättar detta iaf. De fixar även fram en taxi till de två personer i 1:a klass som skall till Arlanda och olika flyg. De tar sig tid att verkligen svara på frågor och berätta varför de inte har mer information än man har, att de som har anslutningar i Stockholm skall gå in på SJ-butiken för att få nya biljetter, men om man vill chansa så kan man gå direkt till sina nya anslutningståg - med risken att man får stå men man kommer iaf med även om tiden är väldigt kort.

På Centralen så skyndar jag mig in till resebutiken och ställer mig i kön till 1:a Klass-disken. Dock har personen framför mig verkligen inte bråttom, och efter att ha rullat med ögonen ett par gånger så blir en annan disk ledig och jag skyndar mig dit innan hen hinner få fram en annan kund till den. Jag får ny biljett utskriven, och jag får en värdekupong på 100kr som ersättning för den räkmacka som åkte till Göteborg utan mig.

Jag skyndar mig ut till tåget och kommer ombord, hittar min plats och sätter mig. När ombordpersonalen kommer så berättar jag om min situation och om räkmackan som åkte iväg utan mig och undrar hur vi nu kan lösa den uppkomna situationen. Tågvärden säger att jag kan gå till restaurangvagnen och fråga om jag kan få en ny där. När jag efter ungefär en timme gör mig väg till bistron får jag sällskap av tågvärden. Det visar sig att personalen i bistron inte lämnar ut mackor utan man får köpa den och sedan göra en claim efteråt. Då kommer tågvärden på att han har ett par trerätters portioner vars ursprungliga beställare inte dykt upp, så han undrar om jag kan tänka mig en sådan istället. Ännu bättre tycker jag då jag börjar bli rejält hungrig, så tågvärden bjuder på den.

I helgen gjorde jag en restidsclaim på resan, och fick idag besked att den gick igenom och att SJ betalar 50% av biljettpriset, inkl 50% av räkmackan.

Så summa summarum kan jag inte begära mer av SJ, de har verkligen gjort allt de ha kunnat för att underlätta för mig givet den uppkomna situationen. Tyvärr, och det är detta som är så frustrerande, så blev jag ändå två timmar sen till Göteborg, men jag kan inte klandra SJ för detta.

Som en avslutande not kan jag även säga att jag är väldigt glad att jag valde SJ hela vägen, och inte tog MTR eller Blå Tåget mellan Stockhlm och Göteborg denna gång. Hade jag gjort det så hade jag fått stå för en ny biljett mellan våra två största städer själv...
 

Kandinsky

Medlem
Är enig, SJ brukar vara smidiga när det strular.

Jag åkte Stockholm - Skövde under dagen, blev stopp i ett litet samhälle som heder Gårdsjö (?) efter samtal med ombordpersonalen gick det inte att frambringa en taxi. Efter 1 min telefonkö till prio-svart numret var det bara att beställa en själv och ta kvitto. Inge knussel what so ever.
Väl i Skövde slutade mitt möte tidigare än förväntat, ringde åter prio-svart numret och fick ny biljett till tidigare avgången.
Blev uppgraderad till förstaklass i bägge riktningarna, så kan leva med lite förseningar i nuläget. Får se vad som händer med mitt claim.
Summa summarum, nöjd resenär!
 

Insomnia

Medlem
Kommer ihåg för några år sedan när de fixade en taxi till mig från Mora till Vemdalen. En resa som gick på 3000 kr som de betalade. Vart kraftiga förseningar och sista tåget för kvällen som jag missade. All heder!
 
Inställt tåg idag från Arlanda direkt hem till Linköping pga strul med banan på Arlanda C. Tack vare tidig ankomst med flyget så upptäckte jag detta i god tid, ringde SJ som på mindre än 1 min bokade om mig och skickade ut ny biljett till mig med Arlanda Express och ett tidigare tåg från Sthlm C. Hemma 55 min före planerad ankomst :)
 

JoelG

Medlem
Resa till Härnösand 23 december men på grund av fordonsskada så ankom jag 70 minuter försent samt ståplats Sundsvall-Härnösand. Ankom 23.00 och skickade in ansökan om restidsgaranti + begäran om ersättning för utlägg till följd av förseningen 00.00. Kl 06.25 på julafton fick jag besked om att de accepterat min begäran om ersättning för utlägg och försening. Pengarna på kontot 2 arbetsdagar senare. Riktigt bra jobbat!
 
  • Gilla
Reactions: jsn

mjulven

Medlem
Reser till Arlanda med SJ idag och kan inte släppa den trevliga tågkonduktören som kollade biljetterna. Så frammåt och frågade efter biljetten med ett leende på läpparna till var och en efter varje station. Imponerande i Sverige en julimorgon och en perfekt start på resan.
 

Hachans

Medlem
Ombordpersonalen på SJ är en fantastisk resurs som jag inte tror ledningen förstår riktigt hur viktig den är. De jobbar häcken av sig, trots neddragningar i bemanningen och liknande. Det är lätt att underskatta ombordpersonalen en dag när allt rullar på som det ska, det är värre de dagar när allt skiter sig och folk ska skickas med taxi, anslutningar korrigeras och liknande. Då behövs varenda ombordare man kan få tag i, och de gör sitt bästa i alla lägen tycker jag.
 

rvarttinen

Medlem
Kul att läsa att det faktiskt fungerar och SJ:s personal anstränger sig att fixa. Själv hade jag en claim efter att det klantat sig vid en försening (ställde in ett tåg) och jag fick ta en Uber från Flemingsberg. Ersättning fanns på bankkontot dagen efter (!).
 

Sakoz

Medlem
Överlag håller jag verkligen med. I bland kan man möta uppgiven SJ personal, men då är det oftast fullt förståeligt. Jag tycker oftast de gör ett kanonjobb. Särskilt gillar jag attityden och de slipade tågvärdarna på nattågen. De handskas verkligen med problem likt en dörrvakt med finess och stil. ;)
 
Toppen