Senaste nytt

Ett par nybörjarfrågor...

FilmNoir

Ny medlem
God kväll!

Har turen att min käre far reser konstant med jobbet vilket gett mig EuroBonus-guld.

Jag har pluggat på bäst jag kan vad gäller poäng, förmåner osv. men har ett par frågor jag önskar svar på!

1. Jag skaffade COOP-kort vilket jag samlar poäng på, finns det några fler enkla sätt att att få poäng på "i vardagen" om man inte är sugen på att skaffa ett kreditkort? Tex. bensin?

1,5. Finns det något bankkort kopplat till Eurobonus utan kredit att skaffa?

2. Min kvalificeringspediod är mellan 01 jun 2015 - 31 maj 2016. Jag kommer inte komma över 20000 baspoäng innan den perioden är slut, däremot flyger jag till San Francisco den 1 juni. Vad händer med mitt kort då? (Bortsett att min käre far inte uppgraderar mig igen?)

3. Om man uppgraderar biljett via OT, tjänar man väldigt mycket extra poäng? Det är inga problem att betala en biljett med poäng för att sedan uppgradera via OT?

4. Hur lätt har jag som guld-medlem att bli uppgraderad på flights i mån av plats? Om det ens går att svara på...

5. Något annat jag missat? Tex. enkla sätt att få mycket poäng eller bara något som är lätt att missa?

Tacksam för svar!
 

palmen

Moderator
God kväll!

Har turen att min käre far reser konstant med jobbet vilket gett mig EuroBonus-guld.

Jag har pluggat på bäst jag kan vad gäller poäng, förmåner osv. men har ett par frågor jag önskar svar på!

1. Jag skaffade COOP-kort vilket jag samlar poäng på, finns det några fler enkla sätt att att få poäng på "i vardagen" om man inte är sugen på att skaffa ett kreditkort? Tex. bensin?

1,5. Finns det något bankkort kopplat till Eurobonus utan kredit att skaffa?

2. Min kvalificeringspediod är mellan 01 jun 2015 - 31 maj 2016. Jag kommer inte komma över 20000 baspoäng innan den perioden är slut, däremot flyger jag till San Francisco den 1 juni. Vad händer med mitt kort då? (Bortsett att min käre far inte uppgraderar mig igen?)

3. Om man uppgraderar biljett via OT, tjänar man väldigt mycket extra poäng? Det är inga problem att betala en biljett med poäng för att sedan uppgradera via OT?

4. Något annat jag missat? Tex. enkla sätt att få mycket poäng eller bara något som är lätt att missa?

Tacksam för svar!
1: Finns många partners, tex på el, försäkring med trygghansa, skandiabanken, tanka på preem mm

1,5: Skandiabanken har detta, deras vanliga kort ger 5p per 100 kronor, det är inga stora summor men bättre än inget. Du har ju dock SAS Mastercard och Diners gratis som guld, kanske kan skaffa dessa även om de har kreditgränser.

2: Du har oavsett vad en grace period på 3 månader som du får behålla kortet. När fick du guld av din far? Kortet är giltigt året du fick det samt nästa kvalificeringsår så det kanske gäller även nästa år?

3: Du kan inte uppgradera en poängbiljett via optiontown, det går bara på köpta biljetter. Flyger du inom europa och uppgraderar brukar man få Z som är högsta poängen vid uppgradering emd Optiontown. Flyger du longhaul så hamnar du i saver-bokningsklass för plus och business.

4: Kreditkort är det lätta, betala räkningar via Betalo var bästa sättet tidigare till "gratis" poäng, nu är det dock ett påslag på 1% för dessa betalningar sedan årsskiftet. Ha koll på kampanjer från SAS, nu senast för någon vecka sedan fick en del av oss erbjudande om att göra några resor och få 30k extrapoäng (de som inte flyger mycket behövde oftast bara göra 3 tur och retur)
 

Holloman

Medlem
1. Skandiabanken och Trygg Hansa försäkringar tex ger poäng, men det är rätt marginellt. Kreditkort hos Eurobonus ger väl bäst utväxling.

1.5 Tror inte det

2. Det blir ett EBS när du inte når gränsen. Tror dock att den lilla överlappning det brukar vara efter periodens slut och kortet halkar ner eventuellt ger dig guldförmåner på resan till SFO.

3. Du kan inte uppgradera en awardresa med OT vad jag vet.

4. Det sägs att det är lättare som Diamant och Guld att bli uppgraders numera. Det är väl till och med officiellt sagt så från SAS håll.

EDIT, Palmen skrev snabbare än jag och hade dessutom mer exakta svar :)
 

MaBe

Medlem
Sas travel cash är ett bankkort utan kredit, det ger dig 5 poäng per 100kr i Sverige och 10 poäng per 100kr utomlands. Du laddar kortet i förväg med pengar som du för över från din vanliga bank.
 

agehall

Medlem
God kväll!

Har turen att min käre far reser konstant med jobbet vilket gett mig EuroBonus-guld.

Jag har pluggat på bäst jag kan vad gäller poäng, förmåner osv. men har ett par frågor jag önskar svar på!

1. Jag skaffade COOP-kort vilket jag samlar poäng på, finns det några fler enkla sätt att att få poäng på "i vardagen" om man inte är sugen på att skaffa ett kreditkort? Tex. bensin?

Det är bara kreditkort som ger någon nämnvärd mängd poäng imho. Allt annat är småskvättar i förhållande till vad mitt AmEx drar in.

1,5. Finns det något bankkort kopplat till Eurobonus utan kredit att skaffa?
Inte vad jag vet. Det går att få lite EB-poäng för att man har kort via skandiabanken ojmr, men jag tror det är för deras kreditkort.

2. Min kvalificeringspediod är mellan 01 jun 2015 - 31 maj 2016. Jag kommer inte komma över 20000 baspoäng innan den perioden är slut, däremot flyger jag till San Francisco den 1 juni. Vad händer med mitt kort då? (Bortsett att min käre far inte uppgraderar mig igen?)

Du är EBG under den period du fick kortet + efterkommande period + ungefär 3 månader.

3. Om man uppgraderar biljett via OT, tjänar man väldigt mycket extra poäng? Det är inga problem att betala en biljett med poäng för att sedan uppgradera via OT?
Nu får man skilja på saker och ting. Om du bokat en "bästa tillgänglighet" så är det egentligen en vanlig biljett som du kan uppgradera och som du även tjänar poäng på. Om du däremot bokar en vanlig award, "bästa pris", så får du inga poäng för den och du kan inte heller uppgradera den. Det ska inte ens gå att uppgradera med poäng, även om vissa verkar lyckas.

4. Hur lätt har jag som guld-medlem att bli uppgraderad på flights i mån av plats? Om det ens går att svara på...
Förvänta dig INGENTING så blir du kanske inte så besviken. SAS har under många år lämnat ut EBG ungefär lika enkelt som du får ett körkort på Legoland. Jag tror det har hänt mig på en eller två flighter av ett antal hundra och aldrig på longhaul, så räkna inte med något.

5. Något annat jag missat? Tex. enkla sätt att få mycket poäng eller bara något som är lätt att missa?
Kreditkort är det enklaste sättet.
 
Toppen