Senaste nytt

Stockholm-Dubai i Business class, Austrian eller Turkish?

Teddulin

Medlem
Originalrubrik: Arn-dxb
Ändrad av AHO
---

Hello Gurus!

Funderar på att åka till Dubai för första gången den 30/5-4/6. Har gjort en sökning på Matrix och får upp två tänkbara alternativ.

ARN-VIE-DXB (OS) Z-klass
ARN-IST-DXB (TK) J-klass

De flesta av er skulle säkert välja TK och det skulle jag helst också göra, men nu passar flygtiderna med OS oss lite bättre då totala restiden är 2 h kortare på både ditresan och hemresan och man landar i Dubai 21.00 istället för 01.35. Har läst här inne att det finns en trevlig lounge i IST där man i och för sig lätt skulle kunna spendera någon timme, men vi föredrar nog ändå en snabb resväg istället. OS är dessutom någon tusenlapp billigare.
Jag har följande frågor:

1. OS använder B767 mellan VIE-DXB. Vad används för säten på detta plan? Hur är servicen med OS i övrigt i Z-klass?
2. Vilken lounge ges tillträde till i DXB och hur är den?
3. Hur många EB-poäng ger denna bokning? (ARN-VIE-DXB) t/r Z-klass. (Jag är bara EBB)

4. Jag undrar vad som rekomenderas gällande utcheckning från hotellet då planet avgår 01.50. Vi vill gärna slippa checka ut runt lunch men samtidigt känns det onödigt att betala för en extra natt. Går det att få en LATE latecheckout till skapligt pris? Har inte bokat hotell ännu, men om resan blir av så lutar det åt Jumeirah Beach Hotel som jag har läst mkt gott om på detta forum bl a.

Tacksam för svar..
 
Last edited by a moderator:

011430121

Medlem
Bodde själv på Jumeirah Beach Hotel för några år sedan, ligger en liten bit ifrån själva statskärnan, missa inte frukosten!
Det tar 10 minuter att plocka bort alla kuddar från sängen innan man kan lägga sig!
 

MangeW

Ny medlem
Hej

Jag har också valt OS före TK ett flertal gånger, mest för att det är trevligare ankomsttid och att man får sova lite längre i ett streck på vägen hemmåt.

1. OS 767 har riktigt gamla solar i Business och kabinen känns väl bara halv fräch, Nått liknade detta [url]http://www.airlinersnews.com/EN/Airlines/Austrian2.htm [/URL] Servicen är väl ok, men inget speciellt.

2. Marhaba Lounge. Inget speciellt med den men det finns lite småplock att äta och dricka, men det är generellt sämmre än OS/LH loungerna i Europa.
 

090034208

Medlem
Fråga 1: Tror att det är en ganska gammal businessclass på 767, om dom ej uppgraderat. Flyger du TK så flyger dom väl 321 på DXB rutten, så 767 känns väl lite större


Fråga 2: Loungen som används( jag var där feb 2011) är väldigt liten. Ingen varm mat utan småplock o snacks men däremot full bar. Väldigt få stolar så är mycket folk så blir det ståplats. Har för mig att en ny lounge skall byggas, ingen vetskap om/när fardig?

Fråga 3: 800 + 2700 x2 x200% = 14400 miles t/r till EB
 

Senator

Moderator
Jag ser nu att TK kör A330 på IST-DXB. Jag tror man innan körde B738 eller A32x på dessa, så var det i alla fall till RUH och IKT där jag har använt TK.

Jag kom hem igår med OS från BKK på en B772. Toppen service och mat som alltid. Jag har åkt B763 till DEL några gånger, och fördelen är 2-2-2 mot 2-3-2 stolar i affärsklass.

Båda är "best in class" med mat och dryck eftersom båda använder Do & Co. Jag har inte varit på TK A330, men OS B763 är helt ok för en dagsresa, men kanske inte världens bästa liggstol på resan hem. Tyvärr är den en av B763orna som har usel IFE.

Det är svårt; men hade nog valt OS när jag tittar på tiderna och produkten med reservation för att jag inte har varit ombord TK A330.
 

Teddulin

Medlem
Jag ser nu att TK kör A330 på IST-DXB. Jag tror man innan körde B738 eller A32x på dessa, så var det i alla fall till RUH och IKT där jag har använt TK.

Jag kom hem igår med OS från BKK på en B772. Toppen service och mat som alltid. Jag har åkt B763 till DEL några gånger, och fördelen är 2-2-2 mot 2-3-2 stolar i affärsklass.

Båda är "best in class" med mat och dryck eftersom båda använder Do & Co. Jag har inte varit på TK A330, men OS B763 är helt ok för en dagsresa, men kanske inte världens bästa liggstol på resan hem. Tyvärr är den en av B763orna som har usel IFE.

Det är svårt; men hade nog valt OS när jag tittar på tiderna och produkten med reservation för att jag inte har varit ombord TK A330.

Känslan är att TK känns exklusivare generellt. Som du säger så flygs sträckan IST-DXB med A330. Har ingen jättestor erfarenhet av olika flygbolag i Z-klass, men tror du 767:ans säten på OS går att jämföra med SAS? Tycker de bilder som MangeW fixade fram påminner lite om SAS stolar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte erfarenhet av Austrian Business class på wide-body plan men, jag skulle välja Austrian före Turkish Airlines i denna fall då är flygtiden på ditresan är mycket bättre.
Jag antar att Business class stol på Austrian Boeing B767 är recliner seat, så det går bra för en dagflyg dit.

Hemresan är lite knepigare, men man får 6 timmar på flyget till Wien, istället av 4:50 timmar till Istanbul.
Tidtabell med Turkish Airlines har sin fördel om du är rökare. Du har bara 5 timmar att vänta istället av 6. :p

Jag har ändrat rubriken av tråden så att bredare publik förstår.
Hoppas ni har överseende med detta.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Funderar själv på Dubai, men då i mitten av maj.

Har kollat C-klass med LX och det är visserligen lite dyrare, men verkar enligt BC vara bland det bästa...

Vad kan man räkna med för väder under maj? (...med tanke på att charter-bolagen slutar för säsongen redan nu...)
 
Toppen