Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Matsson

Medlem
Att flyga business på longhaul innebär också möjlighet att arbeta mer ostört. Dessutom en full arbetsdag efter hemkomst som ju har ett ekonomiskt värde. Däremot SAS Plus inom Europa för enbart "lyxens" skull är ju fullständigt meningslöst.
 

Vaniljvodka

Medlem
Många vettiga svar. Vill lägga extra vikt vid att det här forumet ju i mångt och mycket handlar om att resa så bekvämt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vad vi ibland lägger på en business-biljett på long haul är ju vad andra omedvetna kan få lägga på en economy-biljett om de inte har viljan att göra sin research.

Sen gissar jag att det är tråden "Plåta lådan - mat i SAS PLUS inom Europa" som spökar för TS. Lite roligt ändå. Det man ska veta med det här forumet är att minsta lilla grej som har med resande att göra ska dissekeras. Sen behöver det inte vara lyxigt för fem öre.
 
TS kanske reagerar på hur vissa reseberättelser kan omnämna ekonomiklass eller de som reser i ekonomiklass på ett visst sätt, det kan vara ganska raljerande ibland. Det är antagligen menat med glimten i ögat, men i skriven text framgår inte det alltid så tydligt och alla har inte samma jargong. Jag tycker det är ganska roligt, men förstår att det kan användas ur sitt sammanhang för att visa att de som åker affärsklass är rika män med bristande syn på sina medmänniskor.
 
A

Aurora

Guest
Att flyga business på longhaul innebär också möjlighet att arbeta mer ostört. Dessutom en full arbetsdag efter hemkomst som ju har ett ekonomiskt värde. Däremot SAS Plus inom Europa för enbart "lyxens" skull är ju fullständigt meningslöst.

SAS PLUS i europa er et economy extra-produkt, ikke et business-produkt. Så jeg ser ikke helt hva det har som et argument for/imot business class å gjøre.
 

Maja

Medlem
Reser bara privat och de jobbresor jag har gjort har skett till konferenser i USA som har finansierats via olika stipendier (=inte alls täckt hela kostnaden mao). Har därför alltid letat billiga flygbiljetter och därmed rest i ekonomiklass. Efter att ha börjat hänga här så har jag dels lärt mig mera och vet även hur jag ska söka för att få tag på bättre (och även billigare) biljetter. Reste ihop mitt guldkort hos A3 (innan de ändrade reglerna) och har haft stor nytta av det. Loungen på EWR är dock inte mycket att hänga i julgranen, men loungerna på Heathrow var betydligt trevligare. :)

Hur som helst, har kört uppgraderingar via OT och till Bus var det absolut värt pengarna men till Plus (även med nya SAS-kabinen) så tyckte inte jag att det riktigt var värt pengarna.

Om jag hade haft råd hade jag alltid rest i Bus, men det har jag inte och än så länge värderar jag att resa mer och oftare. MEN nog f-n mådde jag bättre efter en flygning i BUS till New York än i vanliga ekonomiklass. Framför allt pratar vi sittkomforten och möjligheten till att sova. Jag kom fram utvilad och var i form direkt, det är en jäkla skillnad!

Personligen samlar jag poäng och hoppas få lite tips och råd från alla med mer erfarenhet här på forumet hur jag ska optimera detta inför sommarens USA-resa med familjen. Ett sm är säkert är att jag är mycket mer medveten idag hur jag reser, samlar poäng etc.

Så mitt tips är att använda dina bonuspoäng på ett smart sätt och häng här ett tag så kan du säkerligen få tips och råd om hur du använder dem på bästa möjliga sätt. :)
 
Det jag uppskattar med business (åker självklart mycket ekonomi också!) är lugnet. Det är förhållandevis få människor i kabinen, bekvämare och mer plats, tyst och lugnt samt bättre luft. Gå från business bak till ekonomi är som att komma in i en bastu.
 

AndersSt

Medlem
Trådskaparens inlägg i det här forumet kan nog liknas vid att peta i en myrstack (eller svära i kyrkan). ;)
Men en väldigt uppfriskande diskussion.

Lite reflektioner från min sida:
Många skriver här att man kommer fram utvilad, samtidigt konsumeras i många fall en hel del alkohol. Jag hade själv inte tackat nej till champagne.
Några gånger när jag rest i Premium Economy (tyvärr aldrig i högre klass än så länge) så har jag faktiskt känt av lite betongkeps efter landning. Någon som känner igen sig?

Sedan gissar jag att många här, precis som jag, ofta använder poäng intjänade i tjänsten för att sätta lite guldkant på sitt resande, både i och utanför tjänsten? Tyvärr har jag en resepolicy som omöjliggör annat än Economy, även på longhaul.
 

JimmyH

Medlem
Om man har tur kan man ju passa på att boka när det är bra pris , som denna "fel" prisade resa som går att boka just nu , i det här fallet är det billigare än economy men priset lär inte gälla länge. Funkar för datum ända fram till i november.

upload_2016-1-6_12-25-24.png

BRU - CPT i BC för under 5000 är otroligt mycket bang for the buck.

Google Flights


PS!
Kanske borde ha postat et här i någon annan tråd men ville visa på att BC kan vara väldigt prisvärt ibland ;)
DS!
 
Toppen