Hej!
Jag har i ungefär ett år samlat EB-poäng då jag genom företaget flyger varannan vecka. Dessutom har jag ett Coop Med Mera Mer-kort som jag tjänar en hel del poäng på. Målet är att tjäna ihop poäng till att åka till Asien med familjen om några år.
Hej
@Diadaxi och välkommen till BusinessClass! Du ska se att du nog snart uppnår ditt mål och att du kan resa betydligt bättre än du tänker dig och dessutom till en mycket lägre kostnad än du tror.
När jag läser här blir jag dock mycket fundersam. Alla uppmanar till att alltid flyga business class. Jag kan inte för mitt liv förstå varför?
Flera anledningar. Främst tror jag att du har blandat ihop saker och ting lite - vi är ganska tydliga med att man ska resa i premiumkabiner när man tar ut awards, mest för att värdet på poängen (i många fall) blir uselt ifall man köper ekonomibiljetter med dem. Givetvis finns det undantag, men om man tittar på en planerad semesterresa som bokas med lite framförhållning har jag svårt att se att det är ett bra värde i en ekonomiaward.
Pratar vi däremot betala biljetter så kan situationen vara en annan. Tex skulle jag ha väldigt svårt att motivera att köpa en businessbiljett från Stockholm till New York för 50k. Men får jag den för 10k så ser jag inga problem med det. Allt är dock relativt och alla har vi olika förutsättningar och referensramar. Vi kan omöjligt känna till allas bakgrund här och därmed blir det naturligt att man föreslår alternativ utifrån vad man själv skulle ha gjort när det frågas om råd. Å andra sidan - om man inte är intresserad av att höra vad andra skulle ha gjort så är det ju meningslöst att fråga om saker här...
Jag är silvermedlem idag och har därför tillgång till Fast Track och Lounger under jul och sommaren. Trevligt, absolut, men när man läser här får man intrycket att folk slänger enorma pengar på BC-resor för att bli guldmedlem, och det enda jag förstår att det innebär är att man får dricka något glas gratis vin i loungen och det går tio minuter snabbare genom säkerhetskontrollen. Är det värt att betala tredubbla priset för det?
Jag tror ingen betalar tredubbla priset för det. Men om du kan köpa en businessbiljett för halva priset av en ekonomibiljett, skulle du fortfarande resonera likadant? Det behöver inte vara dyrt att flyga business.
Om företaget står för kostnaden förstår jag naturligtvis att det är trevligt att få tillgång till lounge, men i övrigt?
Jag resonerar tvärt om. Jag vägrar slösa med andras pengar men är det mina egna pengar så vill jag få spendera dem som jag vill. Med andra ord kan jag acceptera att flyga ekonomi (longhaul) i tjänsten men skulle aldrig acceptera att göra det privat - då är jag hellre hemma.
Jag kollade precis upp vad en resa från Stockholm till NYC kostade. Drygt 6000 kr för SAS Go, nästan 18.000 för BC. Sedan läser man på denna sidas "ordförklaringar", där man skriver att ekonomibiljett innebär att man måste betala för mat och dryck, medan BC innebär att det är gratis.
Fast ditt exempel är bara ett exempel på priser - som motexempel kan jag ju då säga att jag köpte businessbiljetter till NYC för 4500kr förra året. Eller varför inte att jag har hittat businessbiljetter till halva priset av ekonomibiljetten när jag skulle till Sydafrika?
Sanningen är den flygpriser varierar kraftigt och man kan göra bra eller dåliga affärer. Väljer man dåliga affärer så är det klart att det inte blir speciellt attraktivt men om man lägger tid och energi på det hela så kan man resa ganska billigt trots att man reser i business.
Gratis? Ni har ju pyntat ut 12.000 kr för en trerätters plastlåde-mat samt sluppit köa några minuter i säkerhetskontrollen?
Jag tycker du hänger upp dig ganska mycket på två mindre delar i produkten. Maten kan vara riktigt bra i business och fasttrack har många av oss oavsett om vi flyger business eller inte. Det är iaf inte det som gör att jag flyger business utan det handlar om helt andra saker.
Har jag missförstått något eller tycker folk att det är värt över tio tusen kronor att stoltsera med en BC-biljett? Jag vill verkligen inte vara dryg och klanka ner på folk som samlar poäng och vill åka i fina klasser, men jag begriper det verkligen inte. Vad har jag missat?
Du har missförstått rätt mycket om du frågar mig. Det handlar inte om att vara "finare" än någon annan eller att försöka visa upp status etc. Det handlar om att jag inte mår bra i economy. Sätt dig och flyg 200+ sektorer i economy på ett år, varav minst hälften longhaul, så kommer du att känna av det i kroppen. Flera här känner till begreppet DVT allt för väl och det är något jag absolut inte vill uppleva. Jag är även ganska lång (nästan 2m) och mina knän tar rejält med stryk när jag inte kan sträcka ut benen ordentligt eller om jag sitter så att de tar i stolen framför. Det fungerar på kortare sträckor, men på 4h+ så har jag ont i flera dagar efter en flight. Om jag ska på semester vill jag helt enkelt inte utsätta mig för varken detta obehag (som kan ta en vecka att bli av med!) eller den ökade risken för DVT.
Allt annat är givetvis trevligt, men det är saker jag ser som en bonus.
Min fråga till
@Diadaxi är: Har du provat business någon gång och isåfall med vilket bolag och vilken sträcka?