Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Bara en fråga; när du flyger är det då korta eller långa sträckor?

Jag håller med dig helt och fult på korta flygresor inom Europa eller longhaul under 10h, då man ändå inte får full sömn (jag behöver 7-8h/natt och det går bort 2-4h på start, landning och måltiddr). Då är det inte värt det. Men på sträckor uppåt 12-13h, tex till Argentina där jag är nu är det gött att få ligga ner och sova ordentligt. Men det är för mig värt max det dubbla mot ekonomi, så det vill till att det är kampanj/bra pris på businessbiljetten. Det är ju stolen/ytan ombord man betalar för.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
För min del personligen handlar det om att kunna resa bekvämt och göra själva resandet till en del av semestern. Jag har många vänner/bekanta som resonerar precis som du gör, varför betala mer när man ändå kommer till samma destination, med samma plan för mindre pengar?

Jag tror som redan påpekats här att alla har olika prioriteringar och intressen. Jag tror också att om man är villig att betala dubbelt eller 3ggr så mycket för en business biljett, så har man råd till detta och kanske inte behöver lägga ett lika stort värde vid enbart kostnaden. Jag menar inte att låta dryg här, men personligen har jag inte råd att köpa en ferrari eller kanske ens en Porsche, därför väljer jag ett annat billigare märke efter min plånbok....alternativet kallas annars kredit och är inte lika roligt.

Sen tror jag, som jag märkt bland egna närstående också, att när man väl flugit business och haft en positiv upplevelse är det svårt att vilja flyga ekonomi igen. Tänk dig, ett långt 12h nattflyg, du får mikrad mat i plastlåda samt socande i en upprätt ställning, är du längre än 175cm finns stor risk att knäna tar i nästa rad. Alternativt äter du en 3-5 rätters restaurangmåltid, dricker champagne och från vinlistan, sover i en raklång säng(?!) med riktig kudde och täcke och vaknar utvilad och får en riktig frukost innan landning.

P.s. prova för bövelen inte SAS business som första referens kanske. Finns betydligt trevligare upplevelser med hårdvara,mjukvara samt lounge
 

Diadaxi

Ny medlem
Jag flyger korta resor, 6 timmar sammanlagt med ett stopp. Jag har ju dock flugit längre när jag åkt på semester.

Jag kan verkligen förstå om folk prioriterar att kunna sova på långflygningar, det kan vara mycket värt. Om det är värt dubbla priset vet jag inte, men visst kan det vara värt en del. Så det kan jag köpa, men att lägga ut bilder på sunkiga plastlådor med mat och tycka att det är lyx förstår jag verkligen inte. Varför inte spendera dessa tusenlappar på en bra restaurang på destinationen istället?

Som någon skrev innan, alla är olika, och jag vill inte uppfattas som otrevlig. Jag funderade bara på om jag missat något väsentligt med att flyga BC =)
 

Jonas C

Medlem
Jag håller med dig helt och fult på korta flygresor inom Europa eller longhaul under 10h, då man ändå inte får full sömn (jag behöver 7-8h/natt och det går bort 2-4h på start, landning och måltiddr).
10 timmar är fortfarande en väldigt lång flygning. Att få 5 timmars sömn på en 7 timmars flygning gör en otroligt stor skillnad mot att inte sova alls.
 

Mikaelqwe

Medlem
Det är rätt som du skriver. Jag åker long haul (korsat Asien 12 ggr senaste året) och jag åker gärna business på jobbets vägnar men nog blir det Economy som privatperson. Där emot att åka premium Economy har fördelar: Två väskor och lite bättre utrymme är inte så dumt.
 

Jonas C

Medlem
Jag kan verkligen förstå om folk prioriterar att kunna sova på långflygningar, det kan vara mycket värt. Om det är värt dubbla priset vet jag inte, men visst kan det vara värt en del. Så det kan jag köpa, men att lägga ut bilder på sunkiga plastlådor med mat och tycka att det är lyx förstår jag verkligen inte. Varför inte spendera dessa tusenlappar på en bra restaurang på destinationen istället?
Tror att du misstar SAS PLUS för Business Class. SAS PLUS är ingen Business Class, och nej jag skulle inte heller betala dubbla priset för en papperslåda med mat, såvida jag inte behöver flexibiliteten i biljetten vilket är skälet till varför folk flyger PLUS/Business inom Europa. På korta flygningar fungerar Economy Class utmärkt då jag redan har förmånerna från guldkortet. För det andra så skulle jag inte betrakta Business Class (med undantag för vissa Asiatiska och Mellanöstern flygbolag) som lyx, utan snarare komfort och funktionalitet.
 
Jag flyger korta resor, 6 timmar sammanlagt med ett stopp. Jag har ju dock flugit längre när jag åkt på semester.

Jag kan verkligen förstå om folk prioriterar att kunna sova på långflygningar, det kan vara mycket värt. Om det är värt dubbla priset vet jag inte, men visst kan det vara värt en del. Så det kan jag köpa, men att lägga ut bilder på sunkiga plastlådor med mat och tycka att det är lyx förstår jag verkligen inte. Varför inte spendera dessa tusenlappar på en bra restaurang på destinationen istället?

Som någon skrev innan, alla är olika, och jag vill inte uppfattas som otrevlig. Jag funderade bara på om jag missat något väsentligt med att flyga BC =)
Om man är lite intresserad av etnologi så förstår man att det handlar om identitet och status. Vill man framstå som lycklig och rik finns det många sätt att visa upp detta på. Nu anklagar jag ingen här utan berättar vad jag lärt mig på universitetet. Det är ju samma sak med mat - man köper och äter sånt som uppfyller den person man strävar efter att vara - tex eko, hälsosamt, vegetariskt etc. Identitet som sagt.

Men särskilt lyxigt med BC tycker jag iaf inte det är. Förutom champagnen så är ju standarden likt ett vandrarhem där man delar rum med folk och maten blir aldrig så bra som när den är nygjord på en mellanklass-restaurang på marken.
 

Dr. Miles

Expert
Folk köper en Ferrari istället för en Skoda för att det är en betydligt bättre bil på alla sätt.
Om man kör mellan hemmet och skola där hastighetsgränsen är 30 km/timme och handlar på ICA/Coop på hemvägen, är Ferrari en betydligt bättre bil på alla sätt?

Ett annat exempel:
Om man tjänar runt 500.000 SEK per år och Business class biljetten kostar 20.000 SEK, då kostar biljetten ca 4% av inkomsten.
Om man tjänar runt 5.000.000 SEK per år och Business class biljetten kostar 20.000 SEK, då kostar biljetten ca 0.4% av inkomsten.
Det är ungefär som om biljetten skulle kosta 2.000 SEK när man hade inkomst 500.000 SEK. (rent hypotetiskt)

Eftersom alla har inte samma inkomster, inte samma intresse och inte samma prioriteringar, är det självklart att svaret varierar beroende på vilken situation man har.
 

fcx

Medlem
Jag flyger korta resor, 6 timmar sammanlagt med ett stopp. Jag har ju dock flugit längre när jag åkt på semester.

Jag kan verkligen förstå om folk prioriterar att kunna sova på långflygningar, det kan vara mycket värt. Om det är värt dubbla priset vet jag inte, men visst kan det vara värt en del. Så det kan jag köpa, men att lägga ut bilder på sunkiga plastlådor med mat och tycka att det är lyx förstår jag verkligen inte. Varför inte spendera dessa tusenlappar på en bra restaurang på destinationen istället?

Som någon skrev innan, alla är olika, och jag vill inte uppfattas som otrevlig. Jag funderade bara på om jag missat något väsentligt med att flyga BC =)

Hej och välkommen till forumet!

Att åka affärsklass interkontinentalt och inom Europa är två helt olika saker.

Jag åker väldigt mycket affärsklass inom Europa (ungefär 3/4 av alla flygningar) när jag reser i tjänsten. Anledningen till det är att få flexibla biljetter (för avbokning och ombokning), i vassa fall för att få extra bagage samt att om man bokar nära inpå avgång så är det bara affärsklass kvar.

Fast track, lounger etc. löser sig genom status ändå.

Papplådorna som flyger förbi på bilder är absolut inget "lyxliv", men ett sätt att spara tid genom att slippa jaga middag på väg till/från flyget.
 

Kimmen00

Medlem
Jag skulle aldrig heller betala 30000 för en C-klassbiljett men med ständigt återkommande reor till diverse long-haul destinationer är 10000-12000 ofta ett pris som går att nå. Tex så kommer sommarens resa med familjen till USA kosta (med Star Alliance-priserna från Oslo just nu) runt 40000 för 4 pers (Lufthansa). Att flyga ekonomi till USA i semestertider är enligt Matrix billigast på en ~7000 med United. Jag betalar gladeligen 3000 kr mer per pers för Lufthansas C-klass än Uniteds apklass.

På kortare sträckor inom Norden/EU kvittar det, åker ekonomi då.
 
Toppen