Senaste nytt

Rättigheter/möjligheter vid av United ändrad tidtabell

Foffer

Medlem
Hej,

Nu behöver jag lite information/inspiration för den samlade kunskapen här

Jag har via SAS bokat en massa legs som tillsammans kommer ta mig och familjen kors och tvärs genom USA, ena benet inrikes (FLL - ORD) flygs av UA. Detta ben är ny kraftigt ändrat då UA har ändrat sin tidtabell vilket ställer till stora problem för oss då vi kommer till Fort Lauderdale med ett kryssningsfartyg på morgonen och har ett anslutningsflyg med SAS i Chicago på kvällen och det var var bara denna UA flight som fungerade med alla tider.

Nu kommer vi åka så pass mycket tidigare från FLL att jag är osäker på att vi hinner av båten i tid..

Vilka är våra alternativ när jag pratar med SAS?

Stort tack

Foffer
 

agehall

Medlem
Vilka är våra alternativ när jag pratar med SAS?

Om du är ute efter exakta förslag, så behöver du ange mer detaljerade ramar. Tex vilket datum det gäller.

Om du funderar mer på vad du kan be SAS om så är väl det närmaste till hands att be om att få bli ombokad till en annan flight som passar ert tidsschema bättre.
 

011430121

Medlem
SAS bokar om till AA ibland.
Har haft samma problem från LAS om 14 dagar, det blev 5 ombokningar innan jag ringde och fick en ombokad biljett LAS-DEN-ORD. Till slut blev det med UA
Kan ni åka en dag senare från ORD så är nog SAS villiga att boka om till den dagen. Jag vet inte vad man har för rättigheter när det är inrikes ombokningar i USA här gäller ju inga EU 261/2004, vi får vänta på ett inlägg från @agehall.
Vilket datum skall ni åka hem?
Har du bokat biljetten själv, eller gått vi resebyrå.
 

011430121

Medlem
SAS bokar om till AA ibland.
Har haft samma problem från LAS om 14 dagar, det blev 5 ombokningar innan jag ringde och fick en ombokad biljett LAS-DEN-ORD. Till slut blev det med UA
Kan ni åka en dag senare från ORD så är nog SAS villiga att boka om till den dagen. Jag vet inte vad man har för rättigheter när det är inrikes ombokningar i USA här gäller ju inga EU 261/2004, vi får vänta på ett inlägg från @agehall.
Vilket datum skall ni åka hem?
Har du bokat biljetten själv, eller gått vi resebyrå.

Ha ha @agehall hann före i vanlig ordning!!!
 

Foffer

Medlem
Supersent svar från mig, @agehall och @011430121 är inte ignorerade jag har bara inte haft möjlighet att kolla in BC under jul och nyår :)

Vi har bokat via SAS följande resa

14/8 ARN - EWR SK903
20/8 EWR - FLL UA699
28/8 FLL - ORD UA1543 (Avgång 15:30)
28/8 ORD - ARN SK946

Nu är UA1543 inställd och SAS vill boka om oss på UA1290 (FLL - ORD Avgång 12:15) vilket förstör hela vårt reseupplägg då vi anländer till Port of Miami med ett kryssningsfartyg 08:00 så jag ser det döfött att kunna vara på FLL i tid för sista incheckning 10:45 på UA1290. United har inte heller någon annan flight som passar in i reseplanerna..

Vilka möjligheter/rättigheter har jag i och med att ombokningen är så pass långt i förväg utgår jag från att de är begränsade men jag vill höra mig för om ni har något jag kan trycka på

Stort tack för all hjälp

Foffer
 

palmen

Moderator
Om man tittar på vad EU 261/2004 säger i frågan (antar att man kan hänvisa till den) så har du rätt att bokas om enligt
a) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions)
b) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability)
c) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant. Any ticket refund is the price paid for the flight(s) not used, plus the cost of flights already flown in cases where the cancellation has made those flights of no purpose

Noterar dock detta "It is unclear whether "the earliest opportunity" requires airlines to endorse a ticket onto another carrier." vilket kanske gör att AA till ORD inte blir ett alternativ.

Du borde med andra ord kunna välja a eller b i detta läge, det finns ju även möjlighet att flyga via New York/Washington/Boston och vidare med SAS.
upload_2016-1-4_22-4-10.png


Sen undrar jag varför ni inte skulle hinna till FLL på 2h45min, enligt google maps tar den resan ca 1h så det borde finnas marginal? Annars kanske det går att boka från MIA till ORD med UA3658 som avgår 12:24, det är ju närmre till MIA än FLL.
 
Last edited:

Foffer

Medlem
Sen undrar jag varför ni inte skulle hinna till FLL på 2h45min, enligt google maps tar den resan ca 1h så det borde finnas marginal? Annars kanske det går att boka från MIA till ORD med UA3658 som avgår 12:24, det är ju närmre till MIA än FLL.

Stort tack, men funkar verkligen EU direktiv på en inrikesflight i USA? Är min "räddning" att jag har bokat resan genom ett Europeiskt bolag?

För att svara på din tidsfråga så anlägger fartyget 08:00 och enligt rederiet får man räkna med cirka 2 timmar innan man är i land i och med customs och bagagehantering..
 

agehall

Medlem

Eh, va? Hur får du till att EU-direktiv omfattar en flight som utförs av ett amerikanskt bolag i USA?

EU261/2004 appliceras på operating carrier och US har inga som helst skyldigheter att följa den i det här fallet.

Däremot borde du kunna bli ombokad till andra flighter utan större problem, så länge det finns plats vill säga. Kontakta SAS och förklara läget, men dra inte in EU261/2004, för då tror jag du kan stöta på mer problem än nödvändigt.

Sen undrar jag varför ni inte skulle hinna till FLL på 2h45min, enligt google maps tar den resan ca 1h så det borde finnas marginal? Annars kanske det går att boka från MIA till ORD med UA3658 som avgår 12:24, det är ju närmre till MIA än FLL.
Bara för att fartyget ankommer kl 8 så innebär det inte att man kommer av kl 8. Det är troligen 3000 personer som ska av och igenom immigration och det kan ta ett par timmar innan man är i land och har fått sitt bagage...
 
Eh, va? Hur får du till att EU-direktiv omfattar en flight som utförs av ett amerikanskt bolag i USA?
Ja på den sista frågan; räddningen är att bokningen är gjord med ett europeiskt bolag etc. Min erfarenhet är att jänkarna kan vara en smula stökiga när det börjar strula... I alla händelser lär det inte vara några problem att boka om (för jag antar att alla leggen ligger på samma bokning)
 
Toppen