Senaste nytt

Beställa glutenfri mat i C med SAS

Hej,

Jag ska flyga i C GOT-NEW och har blivit glutenalgergiker sedan 1 månad tillbaka. Jag kom på problemet nu att jag eventuellt kommer behöva beställa speciall mat på flygningen? Hur går jag tillväga för att göra detta? Behövs det göras eller brukar någon av rätterna från menyn vara glutenfri?

Tack på förhand
 

ARNBER

Medlem
Skicka mejl till kundtjänsten. Den nya webbsida ska klara beställning av specialmat men den är inte online än tyvärr
 

nrdbck

Medlem
Mig veterligen brukar ett eller flera av alternativen vara glutenfria. Brukar hålla lite extra koll på det eftersom min sambo är glutenintolerant.
 

nrdbck

Medlem
Rättare sagt, jag tror du begår ett misstag om du skulle välja bort maten från Business till en standard glutenlåda med ris och kyckling..
 

Thornado

Medlem
Rättare sagt, jag tror du begår ett misstag om du skulle välja bort maten från Business till en standard glutenlåda med ris och kyckling..

Är det verkligen så illa att man bara får en likadan speciallåda som man skulle ha fått i Go om man väljer glutenfri kost, och dessutom inte får välja mat från det vanliga sortimentet? Bäst vore väl om det lastades en speciallåda av något slag, men att man ändå får äta från de andra rätterna om det finns något som funkar (och för den delen så borde väl även specialmaten kunna läggas upp lite finare än i en papplåda).
Jag tror ju knappast att kabinpersonalen skulle neka en till det, men det beror ju lite på om specialbeställningen gör att det lastas mindre av "vanlig" mat.

Jag bokade nyligen en resa till mina föräldrar i C och mamma är glutenintolerant. Hon skulle bli mycket besviken om ingen specialkost beställdes och det visar sig att det inte finns något hon kan äta, men det låter ju inte heller så kul för henne att sitta och äta ur en papplåda samtidigt som pappa får full C-middag.

Anyway, är det någon som har personlig erfarenhet av att beställa glutenfri mat på SAS C? Annars får du gärna rapportera hur det gick och vad du fick för mat (och hur den serverades) @Andreas Palmgren
 
Min sambo är både glutenintolerant samt överkänslig mot all form utav vetestärkelse vilket ställer till sig ytterligare. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att du får samma mat som serveras i Go. Då vi flög med Finnair i business till/från New York fick mig sambo en kötträtt på ditresan och fisk till hemresan..och jag har mycket svårt att tänka mig att samma mat serverades i go. Då ska man också komma ihåg att min sambos mat även var fri från all form utav vete, korn, havre och majs...något som även finns i de glutenfria produkterna (vetestärkelse). Du kommer av förklarliga skäl inte få olika alternativ till förrätt, varmrätt och dessert men vänta dig absolut måltider som ligger i nivå utav en ordinarie måltid i business...enda undantaget att såser, bröd etc är glutenfritt :)
 

self

Medlem
Du kan beställa glutenfritt genom att kontakta SAS. Du riskerar att få aptråkig mat, jag har fått ursäkter från kabinpersonal när de varit tvungna att servera den... (iofs bara provat inom Europa). Det går också att chansa på den vanliga maten, numera har de på allt ombordsortiment bra innehållsförteckningar där alla allergener framgår tydligt. (Att Finnair funkar bra skulle jag inte ta som en garanti för att SAS skulle göra det lika bra. Man är hästlängder före i Finland jämfört med Sverige och Danmark när det gäller kunskap om och hänsyn till både laktos- och glutenintolerans.)
 

perhording

Medlem
Jag har beställt specialkost i SAS Business en gång. Väl ombord visade det sig att det fanns roligare alternativ på ordinarie menyn som funkade och det var inga problem att välja fritt bland dessa också. Vet dock ej om man kan räkna med det eller om det var ett undantag.
 
Toppen