Senaste nytt

Hjälp med att spendera poäng på bästa sätt

mattley

Medlem
Hej,

Vi är privatresenärer vilket resulterar i ca 25000 poäng per år, min förhoppning var att lägga poäng på att uppgradera från business till first efter 2 år enligt *A kartan men efter jag kollade bokningsklasserna gäller det inte business saver. Att köpa fullpris business är på tok för dyrt.

Alternativet jag har är en besparing på en C bokning där jag uppgraderar från Eco/Eco+.

Är detta mitt "best bet" och kan glömma F för en överskådlig framtid eller tills nån ger mig mycket mer pengar.
 

agehall

Medlem
Att uppgradera från economy är troligen den sämsta affär du kan göra som privatresenär. De bokningsklasser du behöver ha för att kunna uppgradera är ofta dyrare än att köpa business direkt och uppgraderingar är aldrig helt säkra, så risken är att du blir sittandes i economy men betalat mer än folk i business.

Mitt tips är nog att börja med att öka poängintjäningen. Har du alla kort som ger poäng tex?
 

Thornado

Medlem
Undantaget från det @agehall skriver är ju om ni väljer att flyg SAS istället för andra *A-bolag (om vi antar att ni samlar poäng i eurobonus), åtminstone på de sträckor ni vill uppgradera. Då kan ni göra uppgraderingen till C även från billigaste kampanjbiljetten i Go.

Om ni tror att ni har möjlighet att komma upp i nog spend på ett amex för en 2-4-1 (och ser till att samla alla poäng på samma familjekonto), så har dock potential till större bang for the buck.
 

mattley

Medlem
Nja, poängen är på Miles and More vilket inte har nått kort i sverige så jag är rökt där. Jag har dålig koll på de där korten, kan man ha ett SASkort och föra över sina eurobouns 1-1 till MnM eller är det också kört?

Med ökad poängintjäning så menar ni att försöka sig på en Awardresa i stället och glömma att uppgradera eftersom bokningsklasserna är så dyra?

Känns som det är en massa poäng som är helt meningslösa för oss som reser mer sällan när man bara har 3 år på sig att samla.
 

agehall

Medlem
Du kan inte överföra poäng mellan Miles and More och Eurobonus. Tyvärr har du nog ganska rätt i att dina poäng i M&M är ganska värdelösa (jag har dock inte stenkoll på M&M, så det kan finnas hopp!).

Varför har du samlat i M&M? Generellt sett är det ett av de sämsta programmen om du inte flyger mycket i business och First, vilket spontant inte som att det stämmer på ditt resemönster.
 

mattley

Medlem
Varför har du samlat i M&M? Generellt sett är det ett av de sämsta programmen om du inte flyger mycket i business och First, vilket spontant inte som att det stämmer på ditt resemönster.

Jag flyger bara business, dock inte mycket. 2-3 ggr året.

Jag får väl köpa mig en resväska i lufthansa magazin om inte annat :p
 
Toppen