Senaste nytt

Jag vet inte vart jag ska åka i sommar

Napapijri

Medlem
Jag blir galen på mitt spreadsheet fullt med potentiella destinationer för sommarens resa. Förhoppningsvis kan expertisen här ge några råd på vägen. Jag vill åka någonstans utanför Europa, en dryg vecka i juni - och det viktigaste är hotellet - och att det är bra value for money. Budget per natt bör ligga på max 2500-3000 kr. Det spelar ingen roll var det ligger, men jag vill inte hyra bil, så det ska vara enkelt att ta sig dit med taxi eller andra lokala transportmedel.

Jag behöver mer hjälp med själva destinationen än själva flygbiljetten - även om tanken är att bränna av en amex 241 och lite poäng - så är det problemet just nu sekundärt.
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Utanför Europa.
  • När vill/behöver du resa ut? Juni
  • När vill/behöver du komma hem? Juni
  • Hur länge vill du vara borta? 6-9 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 st
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? *A
  • Vad är din budget? 300 000 Eurobonuspoäng.
  • Vad är det viktigaste för dig? Bra value for money
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kanske
 

Dr. Miles

Expert
Vad har du för intressen? Det avgör mest när man bestämmer en destination.
T ex om man inte är intresserad av natur och djur, är det ingen idé att föreslå safari i Afrika.
 

Thornado

Medlem
Detta förslag är lite annorlunda och inte riktigt vad du frågade efter, men om du verkligen bara vill "komma bort" från stress och ta det lugnt och läsa en bok och egentligen inte vill se något utanför hotellet, vad sägs om en Atlantkryssning med Queen Mary 2?
Du får 8 dygn borta från allt och får åka över Atlanten i stil.
QM2 ligger i torrdocka i Hamburg för att renoveras, så den enda kryssningen som funkar (ungefär) med ditt tidsschema är västerut (man kan starta i Hamburg eller Southhampton) och kommer fram till New York 1 juli, så beror på om du kan komma hem i början av juli.

Även om jag för det mesta föredrar att flyga så är en resa över Atlantan med QM2 (eller motsvarande) helt klart på min bucket list.

Cunard - Westbound Crossing
 

Napapijri

Medlem
Båda var grymma förslag. Men 50 000 kr för båten och 40 000 kr för Tea Trails ligger tyvärr över budget för denna gång.

Jag har kikat på Conrad Koh Samui, Ritz-Carlton Dove Mountain, Park Hyatt Zanzibar - eller en rundresa med Ritz-Carlton i Kina (Shanghai, Shenzhen, Guangzhou, Tianjin, Beijing) - men inga av dessa känns optimala just nu.
 

mjulven

Medlem
Du ska ju inte vara borta så länge och vill komma iväg avskiljt och läsa en bok. I min värld så letar du efter att avskiljt hotell relativt nära en flygplats med egen balkong med havsutsikt.

Du borde kunna hitta det du söker på lämplig karibisk ö (någon av de mindre öarna öster om Puerto Rico eller abc öarna) eller Maldiverna exempelvis.
 

Thornado

Medlem
OK, jag fortsätter med förslag som egentligen inte passar in på alla dina specifikationer.
Vad sägs om Pantelleria? Det hör förvisso till Italien, men ligger "nästan" i Afrika...
Det verkar helt klart kunna passa in på kriterierna om lugnt och skönt. Om jag inte minns helt fel så är @Palazzi forumets expert på denna ö.
 

nota bene

Medlem
Är du ute efter 'paradisö' eller duger topphotell i trevligt asiatiskt land med bra pool och många bra restauranger i staden?

Ofta någon timmes flyg till paradisö om det behövs som omväxling...
 
Toppen