Senaste nytt

Avis, missad tankning innan retur av hyrbil

mha321

Medlem
Läser man de amerikanska hyrbilskontrakten (i alla fall de på Hawaii) står det att man skall kunna visa upp ett kvitto från en bensinmack som ligger högst 10 miles från uthyrningsstället. Nu har jag aldrig varit med om att de frågat efter kvitto och har heller aldrig blivit debiterad för att toppa upp bensinen. En gång bad Alamo i Honolulu mig säga vilken bensinmack jag tankat på och nöjde sig med det.
Det har jag fått göra så nära som hos avis i Köpenhamn. De ville ha en rejäl slant för att tanka upp den (kommer inte ihåg hur mycket men det var mycket). Efter inscannat kvitto från macken precis bredvid Kastrup så strök de posten direkt.
 

Impendill

Medlem
Vad gäller vid återlämning av hyrbil med Avis? Tanka upp den bör man, men ska man även städa/tvätta den in eller utvändigt?

Kan också tillägga att den inte var helt fulltankad när jag hämtade den. Märkte det vid första tankningen. Fattades typ 4 L från fullt.

Tacksam för snabbt svar.
 

agehall

Medlem
Tankning beror helt på vad ditt avtal säger.

Tvätta och städa bilen gör jag aldrig, om det inte skett något exceptionellt med den..
 

Impendill

Medlem
1000 insekter plus lite damm från grusvägar på utsidan. Lite smuts på insidan nere vid fötterna som man dragit med sig in i bilen.
 

AABack2ARN

Medlem
4 liter från fullt får nog trots allt anses som "fullt" - i alla fall skulle jag inte orka bråka om det. Städa och tvätta bilen? Aldrig! (Om det inte är så att jag har lust att dölja något annat som skulle kunna rendera intresse från hyrbilsfirman ;-) )
 

olo

Medlem
Inte heller jag har tvättat bilen innan återlämning. Värst såg bilen ut när jag hamnade på en väg med beläggningsarbeten i början av sommaren uppe i Närke. Det blev att köra efter en följebil genom makadam, grus och sandbäddar. Har aldrig sett en smutsigare bil med heltäckta sidor långt upp på rutorna.
Jag hade ett tåg att passa så det vara bara att parkera, men hörde inte ett ord om det efteråt vilket jag var inställd på.
Jag ser det som att det ingår på samma sätt som att du inte behöver fylla upp spolarvätskan.

Däremot har jag förstått att det är skillnad på bil i Sverige och utomlands. Så jag hade inte gjort mina val för ex. Sydeuropa baserat på erfarenheter av svenska marknaden.
 

Impendill

Medlem
Får se vad de säger i morgon om tanken. De skulle ge mig rabatt för att jag inte blev uppgraderad som utlovat till större bil.

Hyran har ägt rum i Nya Zeeland
 

fcx

Medlem
Många bolag brukar ju mäta tanknivån i åttondelar av full tank (någon gång har jag sett fjärdedelar). Det vill säga, när du tar ut bilen så har den inte "full tank", utan "mer än sju åttondelar av tanken full".

Beroende på tankstorlek kan det således saknas 5-10 liter.
 

Impendill

Medlem
Vid återlämning glömde jag informera om att jag passerar en vägtull som kostade ca 20kr. Hur är det med sådana kostnader nu i efterhand? Ngn som vet?
 

agehall

Medlem
Återigen - det beror på ditt avtal.

Rent krasst - om du inte betalat en vägtull och Avis får en faktura på det så kan det innebära allt från att de skiter i det till att du får betala flera hundra i handläggningsavgifter. Att informera om det vid återlämnande tror jag kvittar i det fallet.
 
Toppen