Senaste nytt

SAS "sista minuten priser"?

011430121

Medlem
Idag söndag flög jag SK 1420 från CPH till ARN
Den flygningen har varit utsåld sedan i mitten av förra veckan i alla bokningsklasser, även alla andra flygningar från CPH till ARN har varit fullbokade i ca 4 dagar till den 15 april.

Det skulle ha varit en 737-600 på SK 1420, och vid incheckningen igår kväll var det även det.
Av en slump så kom jag att titta på SAS hemsida och såg att det fanns platser kvar på maskinen för 745 kronor till ARN.
Kollade och gjorde en provbokning på 9 personer och alla fick 745 kronor.

Det var nu en MD-81 som skulle flyga rutten, jag förstår att det blev flera platser som skulle säljas, säg att det var 15 personer överbokade på 737-600 och då blir det ca 10-15 platser till som kan säljas med en MD-81a

Är det någon som har sett att SAS har sålt ”sista minuten biljetter” förut?

Det var ca 15 lediga stolar på resan.
 

Tjaeng

Medlem
Såg du vilken bokningsklass priset var listat under? Både Ungdom och Ungdom Sista Minuten går under bokningsklass V. Den billigaste ordinarie bokningsklassen i low economy (W eller K?) brukar ligga snäppet över. Kan det vara så att de priser du såg vad tillagda manuellt?
 

011430121

Medlem
Inte en tanke att kolla
Jag fick upp det på första sidan på sas.se
Där jag normalt bokar, kan ju hända att SAS har laggt upp det fel
 

Tjaeng

Medlem
Jag gissar på att det är ett "legitimt pris" på en bokningsklass som normalt försvinner snabbt efter att biljetten släpps till försäljning, men som nu ev. tillkom väldigt sent pga hårdvarubyte. Då jag frekvent köper sista minuten ungdom på just rutten ARN-CPH kan jag säga att 745kr är högre än vad bokningsklass V brukar kosta (har nästan aldrig sett något pris utanför spannet 399-699).
 
Det samma har hänt till mig med att vid inköpstillfällen och vid incheckning på WEB är det en B736 men sen när jag kommit till Kastrup får jag information att det är en MD81 som opererar. Om jag sen under tiden i Lounge kikat på www.sas.dk har jag hittat vanliga biljetter att köpa för just min avgång som fått byten av flygplan. Det är ju bra att ge möjlighet att köpa biljetter på "sista minut" samt ger möjligheten för de som har en flex biljett att göra en ombokning. Det glädjer mig att det finns behov att byta till större maskin och att det går hela tiden bättre och bättre på SAS. :)

By the way det händer ganska ofta attpå fredag eftermiddags avgångar SK409 och SK1429 har Economy Extra biljetter på billigare pris än Economy. T.ex 27APR12 finns det gott om Y biljetter ARN-CPH på billigare pris än M. :)
 

Palazzi

Medlem
Det samma har hänt till mig med att vid inköpstillfällen och vid incheckning på WEB är det en B736 men sen när jag kommit till Kastrup får jag information att det är en MD81 som opererar. Om jag sen under tiden i Lounge kikat på www.sas.dk har jag hittat vanliga biljetter att köpa för just min avgång som fått byten av flygplan. Det är ju bra att ge möjlighet att köpa biljetter på "sista minut" samt ger möjligheten för de som har en flex biljett att göra en ombokning. Det glädjer mig att det finns behov att byta till större maskin och att det går hela tiden bättre och bättre på SAS. :)

By the way det händer ganska ofta attpå fredag eftermiddags avgångar SK409 och SK1429 har Economy Extra biljetter på billigare pris än Economy. T.ex 27APR12 finns det gott om Y biljetter ARN-CPH på billigare pris än M. :)

Trist för den som varit ute i god tid och bokat en specifik plats.... Men antar att t.ex bokning av plats vid nödutgång på en B736 bara flyttas till nödutgång på MD81...
 

Magino

Medlem
By the way det händer ganska ofta attpå fredag eftermiddags avgångar SK409 och SK1429 har Economy Extra biljetter på billigare pris än Economy. T.ex 27APR12 finns det gott om Y biljetter ARN-CPH på billigare pris än M. :)

Hur kan detta ens vara möjligt? jag menar de är ju inte så att kabinerna är fasta. Det är ju bara att flytta en en liten platsbit som det står economy extra på några rader längre fram. Fast att hitta någon logik inom flygbranschen verkar svårt.
 

mry

Medlem
Trist för den som varit ute i god tid och bokat en specifik plats.... Men antar att t.ex bokning av plats vid nödutgång på en B736 bara flyttas till nödutgång på MD81...

Nej, det gör det inte om de byter plan. Man får samma rad och stol som man bokat om det platsen finns där. Har man bokat en plats som inte finns får man en random plats som är ledig så det gäller att kolla när man checkar in fast man har en vald plats i förväg.
 
Toppen