Senaste nytt

Tips Nya Zeeland

Martin Gren

Medlem
Sitter såhär på Nyårsafton med lite rödvin och planerar min sommarsemester till Nya Zeeland :). Tänkte kolla med forumet vad man inte bör missa.

Min resplan ser ut som följer:

26 Juli: Ankommer Auckland på eftermiddagen

8 Augusti: Avresa Auckland tidigt på morgonen

Enligt vad jag planerat nu så kommer jag ha 4 nätter i Auckland, 4 nätter i Wellington, 2 nätter i Invercargill och 2 nätter i Christchurch. Har planerat flyga mellan de olika orterna.

Som sagt, vad bör jag inte missa? Ska jag kanske ändra fördelning av nätter mellan orterna? Alla tips/förslag välkomna.

/Martin
 

flapps

Medlem
Auckland är det inte så där övermycket att göra men du kan ta båten över till ön wahiki . Ta en lunch på skytower. Köra eller ta en buss till Hobbiton om du är intresserad av det ☺
 

DrKlas

Medlem
Jag tycker du planerar helt bakvänt. Sevärdheterna på Nya Zealand finns inte i de största städerna. Du har redan fått kommentarer om att det inte finns mycket att se i Auckland och Christchurch, men Invercargill är ju betydligt tråkigare än dem. Vad ska du göra där mitt i vintern med regn och blåst?

Fokusera på vad du vill se och uppleva och gör en rutt efter det. Med kort om tid hade jag valt området kring Rotorua och Taupo på nordön och Queenstown på sydön.
 

BeckyLeuf

Medlem
Håller helt med! Rotorua är väldigt vackert med sjöar och de geotermiska områdena. Vi besökte Home - Waiotapu Thermal Wonderland | Rotorua, NZWaiotapu Thermal Wonderland | Rotorua, NZ

Christchurch har tyvärr inte återhämtat sig riktigt från jordbävningen. Men vi simmade med delfiner i det vilda i Akaroa en bit utanför Christchurch vilket var fantastiskt. Fast under vintern vet jag inte om det är lika fantastiskt ;)

Whakatane en timme norrut från Rotorua är också fint. Men framförallt kan man ta en tur till White Island fem mil ut. Det är en aktiv vulkanö som i stort sett bara är en stor krater. Häftigt landskap med svavel och ånga. Surrealistisk plats.

Annars är Queenstown fint också. Klassiska snötäckta berg och sjöar. Antar att du kan passa på att åka skidor en dag om du är där på vintern.
 

crown

Medlem
Jag och ett par kompisar flög in på Queenstown i början av 2015, därefter flög vi till Wellington och hyrde bil och körde Wellington > Napier > Taupo > Rotorua > Tauranga > Auckland (Via Hobbiton/Matamata).

Queenstown var definitivt en höjdpunkt på resan och det skulle jag rekommendera starkt. Gillar man friluftsaktiviteter så finns det lite allt möjligt och miljön/naturen är väl nästintill sagolik.

Wellington var väl lite som vilken "storstad" som helst och inte speciellt speciell. Napier/Hastings som vi sedan åkte vidare till fick vi inte heller någon bra känsla för. Höjdpunkten var nästan faktiskt resan/vägen dit som bjöd på fina utsikter.

Taupo, Rotorua och Tauranga var dock riktigt trevliga med mycket att hitta på, bland annat kan jag rekommendera Wai-O-Tapu som var riktigt nice. Hobbiton rekommenderas även starkt ifall man gillar filmerna.

Som många säger så finns mycket längst vägarna, har du ont om tid så kanske du skulle flyga från Auckland till Queenstown, vara där 2-3 dagar och sedan ta flyget till Taupo och ta en hyrbil och köra den mot Auckland via intressanta resmål du hittar/väljer ut. Auckland/Wellington skulle jag spontant lägga rätt lite tid på.
 

Traveller

Medlem
Har just varit på Nya Zealand för andra gången. Denna gång flög vi med Fiji airways från Hong Kong till Christchurch på ditrasan och från Auckland på hemresan. Jag håller med andra här om att din planering är lite bakvänd. Dessutom, varför flyga mellan städerna? Gillar ni natur eller äventyr och bad? Nordön är ju mer av det senare mesans Södra ön är underbart vacker med all natur, sjöar, glaciärer, delfinsim (hundratals vilda), Milford sound etc etc. Det tar tid att "göra" NZ och på en vecka hinner man inte så mycket, framför allt inte om man åker till de stora städerna. Christchurch är i mycket en "död" stad ännu. Hela centrum är dött efter jordbävningen den 23 februari 2011 (skulle bott där den 24 samma år) så Christchurch imponerar inte alls. Auckland är inte alls särskilt roligt stad tyvärr. Ge er ut på en resa med natur istället, upp på Mount Cook med helikopter och landa på glaciären, pröva på att segelflyga (det blev 10500 fot och 2 loopar samt att flyga planet själv), se Lake Wanaka, kolla in Mindful sound med alla dess vattenfall och fantastiska natur. Missa inte den NZ ölen som är riktigt bra...
 

silwer

Medlem
Har bott 1 år på NZ och skulle inte rekommendera någon att åka dit utan att hyra bil. Public transport är rätt värdelös och själva bilkörningen är en stor del av upplevelsen. Förslag i grova drag:

Hyr bil i Auckland och kör ner till Wellington och lämna den där. Flyg sen till Queenstown och plocka ut nästa bil som du lämnar i Christchurch.

På Nordön, missa inte White Island, som sagt en surrealistisk plats. En walk som heter Tongariro Crossing är en av de bästa dagsturerna som går att göra (dock tveksam om den är görbar på vintern). Fin natur är det i princip överallt men en sträcka som heter Forgotten World Highway och sedan runt vulkanen Taranaki är väldigt fin. Sen är Wellington faktiskt värd någon dag, i motsats till de flesta städer i landet som är rätt tråkiga.

På Sydön finns som sagt mycket skoj runt Queenstown. Åk sedan norrut antingen längs västkusten eller inne i landet. Invercargill är ett riktigt trist ställe, men just för att det är så ensligt blir det nästan värt att besöka. Möjlighet att åka ut till det ännu ensligare Stewart Island finns där också. Otago väster om Dunedin är också fint, liksom båda halvöarna utanför Dunedin och Christchurch. Christchurch i sig är som sagt rätt lamt. Dock har de en fin inrikeslounge på flygplatsen :)
 
Toppen