Senaste nytt

Vilka lounger serverar god whisky?

Traveller

Medlem
Whiskey är gott, en härlig single malt sitter fint innanför västen ibland.... Men i vilken lounge kan jag få mig den ädlaste eller trevligaste av världens sorter? Vad har ni sett/prövat och vilken lounge och flygplats var det?
 

Magino

Medlem
De har ett relativt bra utbud i FCT och FCL i Frankfurt ;) Hittar du inte en du gillar bland de ca 80 sorterna där, då gillar du nog i whiskey.
 

Jacob

Medlem
Kul tråd tycker jag som är whiskyfantast, men flyttar nog över den till lounge-forumet istället (eftersom det ändå finns en sådan).

Hoppas någon väljer att starta en "vilken whisky serveras ombord"-tråd också (det finns ju en med champagne). ;)
 

Jacob

Medlem
Lufthansas första klass lounge i Frankfurt är grym, över 80 olika whiskies.

Tog kort på whiskylistan när jag var där (åtta sidor tror jag det var) och här är den. :)

Whisky & Whiskey

Blended Scotch
Ballantine’s Finest, Ballantine’s 12 years, Chivas Regal 12 years, Clan Campbell 12 years
Cutty Sark 6 years, Dewar’s White Label, Dimple 15 years, The Famous Grouse Finest
The Famous Grouse 12 years, The Famous Grouse 18 years, Glob Kitty, J & B, Johnnie Walker Red Label
Johnnie Walker 12 years Black Label, Johnnie Walker 18 years Gold Label, Johnnie Walker Blue Label
VAT 69 Finest

Scotch Single Malt Whisky

Speyside
Aberlour 10 years, Aberlour A’Bunadh Cask Strength, Balvenie 12 years Double Wood
Ferintosh 10 years, Glenfarclas 10 years, Glenfarclas 12 years, Glenfarclas 21 years
Glenfiddich 15 year, Glenfiddich 21 years, Glenlivet 12 years, Glenlivet 15 years
Glenluig 10 years, Knockando 12 years, Macallan 12 years, Macallan 18 years, Mortlach 15 years

Central Highlands
Dalwhinnie 15 years

Northern Highlands
Glenmorangie 10 years, Glenmorangie 18 years, Glenmorangie Qinta Ruban
Glenmorangie Lasanta, Glenmorangie Nektar d’Or

Eastern Highlands
Glen Garioch 15 tears

Western Highlands
Oban 14 years

Lowlands
Glenkinchie 12 years, Kincaple 10 years

Campeltown
Springbank 15 years

Isle of Islay
Ardbeg 10 years, Ardbeg Uigedail Cask Strength, Caol Ila 12 years, Druichan Islay 10 years
Lagavulin 16 years, Laphroaig 10 years, Laphroaig 18 years

Isle of Mull
The Craignure 12 years

Isle of Orkney
Highland Park 12 years, Scapa 16 years

Isle of Skye
Talisker 10 years

Vatted malt
Glen Grant, Johnnie Walker Green Label, Compass Box Peat Monster

We preferably serve our single malt selection with Scottish highland “Royal Deeside still mineral water”

Irish Blended Whiskey
Jameson 12 years, Kilbeggan, Paddy, Tullamore Dew

Irish Malt Whiskey
Bushmills, Connemara, Locke’s, Tyrconnell

Bourbon Whiskey
Four roses, Jim Bean, Jim Bean 8 years Black Label, Maker’s Mark, Wild Turkey, Woodford Reserve

Tennessee Whiskey
Jack Daniel’s Old No 7, Jack Daniel’s Gentleman Jack, Jack Daniel’s Single Barrel

Canadian Whisky
Canadian Club, Crown Royal, Old Canada

Exotic Whisky
Japan - Suntory Yamazaki 12 years
New Zealand - Milford 10 years
Austria - Resetbauer 7 years
Germany - Robert Fleischmann, Schwarzer Pirat 13 years
 

Homer

Medlem
Om det bara handlar om Whiskey så är ju listan på produkter ganska kort, om det däremot också
handlar om Whisky så är det ju en helt annan sak :)

Finns det förresten Mekong whiskey i någon lounge?
 

palmen

Moderator
Hmm, FCT/FCL verkar ju bara ha det som jag kallar för "standardmalts", vore ju kul om man kunde få lite roligare whisky.
Ett förslag skulle ju kunna vara att de buteljerar en egen flaska som enbart är för Lufthansas lounger tex. En Single Cask från något destilleri på ca 300 flaskor som "utgåva" kostar inte "jättemycket". :)

Nu är ju inte jag frekvent besökare av lounger men utbudet i Menziens lounge på ARN bestod av Tullamore Dew och inget annat när jag var där. Betydligt bättre på LHR T5 även om det inte var något som gjorde att man blev i extas direkt. Kan vara att jag är lite "kräsen" över vilken whisky jag dricker :)
 

Traveller

Medlem
Frankfurt, är ju där om en vecka.. Suntory, Japan har ju blivit något av en favorit fr mig. Fick min första skvätt 2000 och har alltid haft en på hyllan sedan dess. Skall köpa en flaska på BKK i dag..
 
Toppen