Senaste nytt

SAS kan inte hitta Lufthansabokning

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om det här är med Amadeus ny funktion att göra.

Jag har läst på FlyerTalk att numera kan flygbolaget använda Amadeus bokningssystem och välja att det inte går att kolla bokning på CheckMyTrip.
Jag vet inte om flygbolaget sparar pengar på det här men t ex en bokning på Air France webbsida är med Amadeus men det inte går att kolla på CheckMyTrip.
 

Jensik

Medlem
Hej!

Jag har en biljett ARN-FRA-BCN för årets Barcelonaresa.
Läs mer om den här:
Planering av inofficiell BC-träff i Barcelona lördag 31 oktober 2015 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Biljetten är confirmed & ticketed. Den bokades på Lufthansas egen hemsida för ca 2 veckor sedan. Flighterna ARN-FRA är med SAS. Går jag inte på sas.se visa bokning så hittar inte SAS bokningen. Den går att hitta både hos LH och CheckMyTrip.

Från sas.se: "Det gick inte att hämta denna resa. Kontakta resebyråns kundtjänst för mer information. Kontaktinformation finns via länken "Kontakt" ovan. (141 - 284)"

Mitt eurobonusnummer ligger med i bokningen men den kommer ändå inte in i SAS-appen. Detta brukar fungera med Star Alliance-bolag.

Döm av min förvåning när jag idag ska åka från CPH till ARN och damen i fast track undrar om jag ska till Frankfurt?!? Haha nej svarar jag det är inte för än i oktober. Ja säger hon, nu hittade jag dagens resa.

Så någonstans i SAS system måste de ju kunna se min resa? Det vore ju trevligt för då kan ju vi som reser ihop boka plats tillsammans.

Min SQ-bokning var ren SQ-business och ingen code share och min LH-bokning är ren LH-business och ingen code share......ingen kommer upp i min SAS-app.....mina SK-bokningar kommer dock upp.....("magiska under av SAS-IT"....):confused:

Har för mig att detta har tagits upp innan här på BC.se.

Jag har liknande problem med en ren LHbokning ARN-MUC-FRA-MUC-ARN (ja varför flyga direkt i ekonomiklass när man kan flyga med byte i P-klass till ungefär samma pris? :) ) som är bokad via AMEX Business Travel (gick ej att boka via SAS eller lufthansa.de) . Den går att se på Lufthansa.de/Checkmytrip mfl, men inte på sas.se eller i appen. SAS skyller så klart på Lufthansa och säger att de inte garanterar att man kan få upp andra *A bokningar i appen och på sas.se när jag pratade med dem om detta. Enligt AMEX Business Travel och SAS kundtjänst är mitt EBGnr korrekt inskrivet under bokningen.
Jag hade även en gruppbokning med LH för vår firma i mars som hade samma problem, någon dag innan avresa dök den "automagiskt" upp i SAS appen (innan dess hittades den varken automatiskt av appen eller gick att lägga till manuellt).
 

thsred

Medlem
Har märkt att en del bokningar där SAS flyger en code share så får bokningen ett bokningsnummer hos SAS också (ser ut om ett Amadeus nummer). Bokade med AirCanada i vintras och då hände det och samma nu i sommar med Aegean. SAS kan inte seata om de inte får SAS bokningsnummer så man måste på något sätt på reda på det (mitt kom upp i appen).
 

telelina

Medlem
Jag undrar om det här är med Amadeus ny funktion att göra.

Jag har läst på FlyerTalk att numera kan flygbolaget använda Amadeus bokningssystem och välja att det inte går att kolla bokning på CheckMyTrip.
Jag vet inte om flygbolaget sparar pengar på det här men t ex en bokning på Air France webbsida är med Amadeus men det inte går att kolla på CheckMyTrip.
Jag hittar den på CheckMyTrip. Kanske borde jag ha satt rubriken annorlunda?? Det bästa är ju att jag hade kunnat "flyga" på den nu i veckan från CPH, trots att det är en resa från ARN i oktober. Det var ju därför jag skapade tråden, för att jag fick mig ett sådant gott skratt i fast tracken på CPH. :D
 

henke12

Medlem
Har också haft problem med att få in rena LH-bokningar i SAS-appen det senaste kvartalet ca. Samtliga bokade på LH.com, med EB-nummer angivet. Har börjat använda LH-appen istället.

Hur får du igång/använder Lufthansa-appen?
Jag får inte upp rena SAS-bokningar..
Jag har nämligen inget M&M-konto..
 

henke12

Medlem
Skickade nyss ett mail till guldsupporten, får se vad de svarar!
Fick svar nu,
Bifogade 2 bilder från min USA-resa med LH+(SK(Codeshare) i Juni

-----
Hej henke12



Tack för ditt e-mail.



SAS Appen stödjer inte bokningar som har bokats genom en tredjepart, som en resebyrå eller ett annat flygbolag. Det är möjligt att vissa bokningar fortfarande kan dyka upp om dessa har bokats genom samma system som vi använder, Amadeus, men detta är inget vi garanterar eller supporterar.



Eftersom jag inte lyckas få någon bokning i vårat system genom den referens du har tagit bild på, misstänker jag att denna har bokats genom ett annat system eller är en bokning gjord direkt med Lufthansa, som har en tendens att göra sina bokningar dold i systemet som en säkerhetsåtgärd.



Jag hoppas detta besvarar ditt mail och har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma.

MVH
SAS
 

AABack2ARN

Medlem
Har en bokning gjord på Lufthansas site där utresan är två LH-ben och hemresan LX och LX (operated by SK). Det är en 220-biljett.

Hemresedelen syns i SAS-appen men inte utresan.
 

thunder

Medlem
Jag har en bokning Luleå-arlanda-frankfurt-paris 9/6. Det är sas-lh-lh. Kan bara se lla-arn på sas.se, lufthansa och check-my-trip. Hemresan visas korrekt med bara sas-flyg.

Är bokad på nätresebyrå så hoppas bara på problem med it och inte borttappad bokning...
 

mha321

Medlem
Jag har en bokning Luleå-arlanda-frankfurt-paris 9/6. Det är sas-lh-lh. Kan bara se lla-arn på sas.se, lufthansa och check-my-trip. Hemresan visas korrekt med bara sas-flyg.

Är bokad på nätresebyrå så hoppas bara på problem med it och inte borttappad bokning...
Om varken SAS eller LH kan se de benen skulle åtminstone jag höra av mig och fråga... Det är inte alls ovanligt, tycker jag, att olika bolags segment syns hos olika appar/hemsidor, men om ingen alls kan se dem så är det ju inte det som det handlar om...
 
Toppen